Verzekering telt zelf gedaan onderhoud niet mee in de dagwaarde
bammette
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-01-2017

Gepost: 06 april 2017 11:57 AM

Beste forumgebruikers,

Ik ben dit jaar begonnen met zelf het standaardonderhoud uitvoeren van mijn auto. Ik zorg hierbij dat ik me altijd minstens aan de onderhoudsindicaties van Citroöen houdt als het aankomt op wanneer dingen vervangen danwel ververst moeten worden. De auto wordt dus goed onderhouden en is in het verleden ook altijd goed onderhouden.

Nou heb ik even met mijn verzekeraar overlegd over de dagwaarde van de auto. Doordat er veel is gebeurd aan de auto moet de dagwaarde hoger zijn dan de standaarddagwaarde die er bij bv. de ANWB calculator uit komt rollen. De verzekeraar zegt hierbij dat ze rekening houden met de staat van de auto en dat als je kan aantonen dat de auto in goede staat is en er een aantal grote, waardeverhogende ingrepen zijn gepleegd dit zeker de dagwaarde ten goede komt.

Echter, nu ik zelf onderhoud wil doen (en gedeeltelijk ook al heb gedaan) wil mijn verzekeraar hier geen rekening mee houden. Ik stelde mijn verzekeraar (na wat andere context) de volgende vraag: “Stel dat ik dit nog 5 jaar doe (dus gewoon zelf de grote en kleine beurt uitvoeren), beschouwen jullie de auto dan als slecht onderhouden omdat ik niet kan bewijzen dat hij netjes zijn beurten heeft gehad?”. Het antwoord wat ik hierop kreeg was:                “Zo beschouwen wij de auto dan inderdaad. De kleine beurten maakt niet zoveel uit, de grote beurten wel.”. De verzekeraar zal dus de auto beschouwen als zijnde niet goed onderhouden wanneer je zelf het onderhoud uitvoert.

Ik vroeg me af of er andere mensen zijn met ervaring omtrent deze discussie. Is dit de standaard gang van zaken bij verzekeraars? Zijn er ook verzekeraars die hier anders mee omgaan? Is jullie ervaring dat verzekeraars enigszins redelijk zijn bij het berekenen van de dagwaarde?

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 april 2017 12:49 PM
  [ # 1 ]

Klopt inderdaad, en op zich ook wel terecht, want tja, de welwillende amateur kan zowel goed als slecht werk leveren. Goed werk is meerwaarde, slecht werk is minder waarde en de verzekeraar heeft geen enkele zekerheid over welke materialen er bv gebruik zijn of dat er kundig aan de auto gewerkt is. Bij een dealeronderhouden auto hebben ze die zekerheid tot op zekere hoogte wel en facturen ondersteunen dat dan. Overigens maakt het bij een auto die meer dan een jaar of zes oud is allemaal niet zoveel meer uit. Mijn advies: bewaar bonnen van onderdelen, maak fotootjes bij grote reparaties en noteer wat je wanneer aan je auto gedaan hebt. Maar, let wel, we hebben het over eurootjes werk bij het uitkeren van bv een total-los schade.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 april 2017 03:27 PM
  [ # 2 ]

Nou post je in het Xsara-draadje….


Ik denk dat de besparing op onderhoudskosten als je het zelf doet groter is dan wat er aan onderhoud meetelt in de dagwaarde.

Natuurlijk: Als je bijvoorbeeld net in een leuk weekend de distributie en koppeling hebt aangepakt en je rijdt op maandag de auto kort gooi je inderdaad een beste zak werk en geld weg.
Maar ik verwacht dat je (bij een tegenpartij die zou moeten uitkeren) meer bespaard hebt op de kosten van de reparatie dan je meer terug zou krijgen als je het door de dealer had laten doen…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook