Berlingo chiptuning?
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 05 mei 2017 01:59 PM

Hallo allemaal,

Ik heb geïnformeerd bij verschillende tuningbedrijven die ofwel een box plaatsen of software matig aanpassingen doen.

Ik kreeg mooie aanbiedingen en vond het erg interessant totdat ik een hele eerlijke verkoper aan de telefoon kreeg.

Hij vertelde mij dat bij een Berlingo Multispace 2009 1.6-16V 109PK nauwelijks tot geen winst te behalen is. Hij vertelde dat de echte winst te behalen is bij motoren met een turbo of (turbo)diesels.

Ik had de man verteld dat het ons met name gaat om de brandstof besparing die wordt verkregen bij chiptuning, natuurlijk alleen als je normaal rijd.

Deze zelfde man adviseerde mij om BP Ultimate te tanken, dit geeft echt, volgens de man, besparingen omdat deze benzine een hoger octaan gehalte heeft.

Hebben jullie ervaringen met benzine modellen van de Berlingo en chiptuning, of klopt het dat er geen winst te behalen voor mijn type Berlingo?

En wat hebben jullie ervaring met BP Ultimate? Rij je daar echt meer kilometers mee?

Ik was de ‘speurtocht’ naar tuning begonnen omdat ik had gehoord dat dit resulteerde in brandstof besparing bij normaal rijgedrag. Wij rijden vooral veel in de stad en ik durf wel te zeggen da wij een normaal rijgedrag hebben, dus vandaar de belangstelling voor chiptuning.

Hebben jullie nog andere brandstof besparende adviezen? Ik weet dat die toevoegingen eigenlijk alleen maar motorreiniging doen en geen brandstof besparing. Zelfde geldt voor Shell V-power, is een gewone euro 95 met een ‘ingebouwde’ motorreiniger en daarom niet vergelijkbaar is met de eerder genoemde BP Ultimate.

Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Mvrgr.
Nossie

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 05 mei 2017 03:41 PM
  [ # 1 ]

Challenger benzine van de Gulf is bijna 100RON

Gr. Wim.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2017 04:16 PM
  [ # 2 ]

Ik tank Ron98 omdat daar geen ethanol in zit want dat is beter voor de oudjes. Het is een dubbeltje per liter duurder dus je kan uitrekenen adhv je verbruik of dat loont..
Ik merk eigenlijk geen verschil in trekkracht.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Desperation
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 21-04-2017

Gepost: 05 mei 2017 04:33 PM
  [ # 3 ]

Chiptuning bij benzinemotoren is zinloos is alles wat ik er ooit over gehoord/gelezen heb op diverse forums van diverse merken.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 05 mei 2017 04:44 PM
  [ # 4 ]

Ehh, mijn benzine japanner is van 170pk naar 260pk gegaan, gemeten op de Auto Sport Company testbank.. cheese

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Desperation
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 21-04-2017

Gepost: 05 mei 2017 07:35 PM
  [ # 5 ]

Dat zal vast geen standaard chippie zijn geweest

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 mei 2017 07:42 PM
  [ # 6 ]

Je maakt een denkfoutje Wink bij een benzineauto zonder turbo heeft chiptunen niet zo veel zin. Maar als het een benzinemotor met een turbo is dan kan een chip veel doen hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 05 mei 2017 08:07 PM
  [ # 7 ]

Maar ik kan niet zomaar even een turbo op mijn Berlingo erbij zetten, of zijn daar ook bedrijven voor? Indien ja: Dat zal vast niet goedkoop zijn waardoor het niet meer rendabel is om ook nog eens te chiptunen.

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 14 mei 2017 10:27 AM
  [ # 8 ]

Chiptuning heeft inderdaad geen zin ik heb het laten doen bij mijn berlingo (ook de 1.6i) namelijk =(
heb hem later op de rollenbank laten meten en met en zonder dat kastje en pk’s en koppel waren nog exact hetzelfde, verbruik was er ook niet op vooruit gegaan.

heb later wel een andere nokkenas laten inbouwen (is wel duur) en daarna had hij wel 130 pk ipv 110, maar dat doet ook voor je verbruik niet veel.

Turbo laten inbouwen kost al snel rond de €2000

Profiel  
 
RutgerDOW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 25-01-2014

- Berlingo Berlingo 1.6i 16V Multispace NF
Gepost: 16 mei 2017 09:53 AM
  [ # 9 ]

Bij een atmosferische benzine motor kun je met chiptuning 5 - 10% halen.
Meestal moet je daarna wel hogere octaan gaan tanken omdat de tuning voornamelijk het
aanpassen van het ontstekings moment is en er dan met lager octaan eerder pingelen kan optreden.
In principe is af fabriek de motor wat conservatief ingesteld om ook met slechte kwaliteit
brandstof om te kunnen gaan.
Bij turbo motoren (diesel en benzine) wordt de turbo druk wat opgehoogd en dat zorgt
merkbaar voor meer vermogen. Echter de motor wordt dan ook zwaarder thermisch belast dus
daar moet je in de praktijk wel mee weten om te gaan anders komt de betrouwbaarheid in geding.

Wil je echt gaan tunen, dan moet je de motor zien als een luchtpomp: Als je zorgt dat deze
meer lucht kan verwerken dan kun je meer vermogen eruit halen. Lucht benzine verhouding is
namelijk vast gegeven (1:14,7 stoichiometrisch verhouding) en de energie haal je uit de hoeveelheid
benzine.
Dus als je zorg voor betere inlaat (sound barriers en bochten verwijderen) en betere uitlaat
(minder dempers, geen kat), maar ook andere nokkenassen (scherper meer lift) en wellicht
nog meer toeren, dan ga je meer vermogen halen, want de motor kan meer lucht pompen.
Maar je gaat dan alle onderdelen ook meer belasten (kracht en temperatuur) dus je moet dan
soms ook onderdelen vervangen door sterkere uitvoeringen (zuigers, drijfstangen) en noem zo meer op.

De eerste pk’tjes zijn dan ook het goedkoopst, maar daarna neemt het exponentieel toe qua kosten….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook