Tripoid demonteren
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 juni 2017 02:34 PM

Tip gevraagd, hoe kan ik de tripoid van de aandrijfas krijgen zonder dat ik de hele zaak verniel???

Ik heb geprobeerd met een poelietrekker en met warmte….

(Ja, de borgclip heb ik gedemonteerd…)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2017 02:46 PM
  [ # 1 ]

Dit kan HEEL ERG vastzitten. Zet hem onder spanning met de trekker en geef de driepoot klappen met een hamer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 juni 2017 04:20 PM
  [ # 2 ]

Met een hydraulische pers .

Opletten op dezelfde plaats terug monteren !!

Heel belangrijk , zal vanavond eens kijken of ik dat filmpje nog kan terug vinden !

Walter. nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 08 juni 2017 09:45 PM
  [ # 3 ]

Heb ik eergisteren nog gedaan, aan de auto. Met koperen hamer en stempel tikken op de rand tussen de pootjes in, steeds de trekker op spanning houden. Geduld!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 juni 2017 10:32 PM
  [ # 4 ]

Gevonden !

https://youtu.be/gmV4qwLfOMY

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 juni 2017 10:55 PM
  [ # 5 ]

Mooi instructief filmpje. Dit laat zien dat je bij een kruiskoppeling heel goed op moet letten hoe je die ten opzichte van elkaar zet. Dus bv bij een 18 pk 2CV.
Maar dit geldt niet voor de DS: de homokineet aan de wielzijde bestaat uit 2 kruiskoppelingen op de goede manier tov elkaar gemonteerd en daardoor is de overbrenging daarvan al eenparig.
Ook de tripoide heeft een eenparige overbrenging.

Volgens mij maakt het daarom niet uit hoe je de tripoide terug zet op de spiebanen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 juni 2017 10:58 PM
  [ # 6 ]

Van de autocrossers met Ds’en had ik begrepen dat dit wel zeer belangrijk was :

verkeerd gemonteerd gingen ze geen twee reeksen mee ......

Maar ik weet ook niet wat dan wel ” JUIST” zou zijn .

daar moet ik nog eens achter aan .


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 juni 2017 11:03 PM
  [ # 7 ]

Ik heb er nog nooit op gelet. Gelukkig nog nooit een kapotte aandrijfas gehad en ook geen onbalans problemen.
Maar autocrossen hou ik mij ver van met mijn mooie DS-en.

Ben benieuwd, want het kan altijd beter.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juni 2017 09:24 AM
  [ # 8 ]

Een tripoide is geen kruiskoppeling.

Maar… Heeft Serve zn tripoide nou al los?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 juni 2017 10:02 AM
  [ # 9 ]
Egbert schreef:

Ook de tripoide heeft een eenparige overbrenging.
.

Een tripoide geeft geen eenparige rotatie als de as onder een hoek staat, net als bij een kruiskoppeling. De goniometrie die de oneenparigheid beschrijft is precies dezelfde.

Aan de wielzijde zit bij een DS een homokineet. Daarom maakt het niet uit hoe de splines in elkaar worden geschoven.

Alleen bij in- en uitveren verandert de hoek bij de tripoid. In de hoogste stand zelfs aanzienlijk.
Alleen al om die reden mag je in de hoogste stand niet harder dan stapvoets rijden.

Als je de boel snel kapot wilt krijgen moet je in de hoogste stand de kortste bocht gaan rijden met plankgas. De vraag is dan wat het eerste sneuvelt, een tripoid of het differentieel.

Op de splines ontstaan na verloop van tijd inslagplekken op de plek waar de tripiod op de as zit zit. Die kunnen het ding behoorlijk blokkeren. Wat kan helpen is proberen om de tripoid tegen de aandrijfrichting in te verdraaien. Het gaat om een uiterst kleine hoek.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 juni 2017 10:12 AM
  [ # 10 ]

Misschien nog een kleine toelichting.
Er zijn tripoide homokineten, maar niet alle tripoides werken homokinetisch.

Bij de DS zijn de leibanen in het huis lineair en niet bolvormig gekromd zoals bij een homokinetische tripoide.
Zet men de as onder een hoek, dan schuiven de kogels langs hun as naar buiten om in de baan te blijven.
Daardoor varieert per kogel de hartafstand tot de as, dus ook de omtreksnelheid, bij het rondgaan onder een hoek.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2017 10:52 AM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de tips, uiteindelijk ben ik naar mijn Citroen specialist gegaan (Ridorff in Stein) die hem met een grotere poelietrekker en nog meer kracht uiteindelijk met beleid los kreeg. Hij heeft ook meteen een nieuwe hoes erop gezet en de tripoid terug gemonteerd

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juni 2017 07:40 PM
  [ # 12 ]
JanSr schreef:

Aan de wielzijde zit bij een DS een homokineet.

 

Aan de wielzijde is gedurende de gehele productie, van 1955 tot 1975, altijd een dubbele kruiskoppeling gemonteerd. Pas rond 1977 kwam er via de afdeling onderdelen bij het bestellen van een vervangende aandrijfas een as met een homokineet. Maar die werden dus niet af-fabriek ingebouwd en waren na 1980 ook al niet meer leverbaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 juni 2017 07:42 PM
  [ # 13 ]

Een dubbele kruiskoppeling werkt ook als homokineet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook