Koplamphoogteverstelling Xenon + defecte parkeersensoren
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 21 juni 2017 08:32 AM

Goedemorgen leden,

Gisteren erachter gekomen dat mijn rechter koplamp voorzien van xenon de automatische hoogteverstelling niet meer werkt. Gek genoeg draait hij wel mee in bochten. Je merkt het wanneer je de koplampen laat schijnen op een muur. Je zet dan de koplampen aan en dan zie je normaal gesproken dat de koplampen zich gaan stellen op de juiste ‘hoogte’. De linker koplamp (originele) doet dat maar de rechter (1 jaar geleden vervangen) doet dat niet. Gek genoeg krijg ik geen storing te zien op mijn dashboard. Mijn vraag is of iemand weet wat ik kan doen? Is de hoogte verstellingsmotor een los onderdeel of zit deze samen in één met de bochtverlichting? Is deze makkelijk los te maken en te controleren? Ik heb nog de oude koplamp op voorraad liggen. Die doet het nog maar is gescheurd onderin waardoor vocht erin komt (als gevolg van een botsing).

Daarnaast sinds die botsing, waarvan eigenlijk lichte blikschade, doet sindsdien her en der een foutmelding voor omtrent de parkeersensoren. Volgens mij een los contactpunt ergens voorin, want ik bij mijn c4 steken die hoekjes van de voorbumper uit. Die tik ik wel regelmatig terug in positie. De melding is na het uitdelen van zo’n tik weg. Om nu de hele bumper los te maken lijkt me overdreven, iemand tips?

Groetjes René

 

 

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 21 juni 2017 09:33 AM
  [ # 1 ]

Als ik bij mijn C4 Picasso kijkt, als ik start ongeacht of de lampen aan gaan gaan ze eerst allebei omhoog en naar beneden om vervolgens op de laatste stand te gaan staan.
Doet die dat wel, anders zou ik je electrische verbindingen even nalopen en op de oude kijken waar de hoogteregeling zit.
Bij mijn staat de hoogte regeling van de koplampen geschakeld met de hoogte van de wagen en die schakelaars zitten op de achteras, ik weet niet hoe dat bij de C4 zit.

Het lijkt mij wel dat ze alle twee met dezelfde sensor gestuurd worden dus moet je het denk ik zoeken in de koplamp en de bedrading daarvan.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 21 juni 2017 01:26 PM
  [ # 2 ]

Hey Rene,

Dankjewel, ik zat ongeveer in dezelfde richting te denken. Het is inderdaad maar één koplamp die afwijkt. Ik ga dit weekend eens kijken hoe dat zit.

Mochten andere leden nog tips hebben dan hoor ik ze graag Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 22 juni 2017 09:38 AM
  [ # 3 ]

Ik zag dit nog in een ander topic, misschien heb je er wat aan.

?nohitcount=1


dit is het topic wat ik zat te lezen.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234141/

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 22 juni 2017 10:40 AM
  [ # 4 ]

Hé, beetje ‘mijn’ plaatjes jatten zeker Razz

Die bovenste is koplamphoogteregeling op de C4, het onderste plaatje niet zo.

Laat iemand anders de auto starten en de lichten aan doen en ga zelf voor de auto staan om te zien of de rechter koplamp wel zijn initialisatie doorloopt. EDIT: laat maar, overheen gelezen, lamp initialiseert ook niet.

Als het mechaniek fysiek stuk is of geblokkeerd wordt zou je volgens mij een foutmelding moeten krijgen, als de lamp wel initialiseert en je krijgt geen foutmelding, dan zou ik de lamp handmatig hoger zetten met de witte plastic inbuskop boven op de koplamp.

Wat je kunt doen om te testen, als je ‘m handmatig omhoog gedraaid hebt, is in het donker met alleen dimverlichting gaan rijden. De hoogte wordt continue bijgesteld afhankelijk van hobbels of drempels in de weg. Als hij dat alleen links doet dan moet je dat vrij gemakkelijk kunnen zien omdat de rechterbundel stil blijft staan.

Moet een nieuwe koplampunit ook niet aangemeld worden met een Lexia na inbouwen?

Die lampen zijn trouwens gruwelijk duur, heb jij een 2e hands exemplaar, of iets anders dan origineel, is ie niet gewoon stuk?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 22 juni 2017 11:02 AM
  [ # 5 ]
FastFred schreef:

Hé, beetje ‘mijn’ plaatjes jatten zeker Razz

 


Laughing alles om te helpen, ik had al een beetje zitten zoeken op service citroën maar ik las dit topic door en dacht beter goed gejat dan slecht gekopieerd tongue wink

Ik hoop dat hij er wat aan heeft en dat het weer werkt, tis wat je zegt zijn erg duur.
Ik denk zelf dat het motortje niet werkt of wat je zegt aanmelden met de lexia.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 22 juni 2017 01:37 PM
  [ # 6 ]

Hey dankjewel voor de reacties en de plaatjes! had ze idd ook al eens op een ander topic van FastFred gezien. Het gekke is hij deed het eerst wel nadat hij door de garage vervangen is geweest!!! Hij initialiseert in ieder geval niet. Kun je misschien aanwijzen op een foto waar de witte imbuskop zit?

En dat wat je zegt over controleren door te rijden in het donker over hobbels, dat is erg lastig te zien. Zo’n hobbelige wegen ben ik nog niet tegen gekomen wil je dat zo goed zien!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 22 juni 2017 01:47 PM
  [ # 7 ]

Die witte inbus kop zie je direct zitten als je de motorkap open doet. Er zitten er 2, eentje bovenop de unit, en eentje aan de achterzijde voor volgens mij het grootlicht, dat weet ik niet zeker.

Je moet wel heel veel draaien om ‘m een heel klein stukje te laten bewegen. Ik heb de auto vorig jaar tegen de muur gezet en met stoepkrijt op de grond en muur de rechterlamp een stukje naar beneden gedraaid voor de trip naar Engeland en bij thuiskomst weer terug.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 27 juni 2017 08:23 AM
  [ # 8 ]

Goedemorgen heren,

Gisteren erachter gekomen waarom de koplampverstelling niet naar wens werkte. Ik ging onder de motorkap kijken en kwam al snel tot mijn verbazing een half afgebroken koplampverstellingsmotor tegen.

De koplampverstelmotor zelf is gewoon intact, echter is de behuizing waar de motor ingaat (in de koplamp) afgebroken. Hij zit er maar half in vast. Nu heb ik hem gisteren proberen terug in te schuiven. Hij deed het hierna wel door de koplampen met opzet te laten initialiseren. Toen zag ik dat de hoogte verstelling het weer deed naar wens (alleen is de schijnwerphoogte van de koplamp niet goed, deze nog handmatig bijstellen).

Ik ben alleen bang dat hij snel weer ‘los’ gaat zitten tijdens het rijden. Ik heb een foto bijgevoegd. Weten jullie of dit APK afkeur is? Dit met de gedachte van dat er wellicht vocht in kan komen. Denk dat het dan echt stortregenen moet, maargoed…

Ben zelf van mening dat ik hem goed kan vastzetten (tegendruk kan geven zodat hij op zijn plaats gehouden wordt) door met wat tyraps te werken. Moet goed te doen zijn. Immers is mij verteld door een garage ooit, dat zij meeste gevallen van simpele reparaties door middel van tyraps gewoon goedkeuren gezien het een duurzaam en sterk product is.

Ik hoor graag jullie mening! Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 27 juni 2017 08:33 AM
  [ # 9 ]

http://www.apk-oke.nl/apk-oke-keuringen/APK-tips#TOC-Verlichting

Hier kan je even kijken, mijn c4 Picasso is afgelopen week geweest voor de apk en daar werden de lampen uitvoerig nagekeken.
Ik persoonlijk denk dat het wel een afkeur is.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 27 juni 2017 08:38 AM
  [ # 10 ]

Hey dankjewel voor je reactie! nu heb ik xenon verlichting en dus automatische koplamphoogteregeling. Hij zit in principe goed vast (na het aanbrengen van versteviging d.m.v. tyraps) en hij werkt naar behoren nu.

Zie nu wel voor foto in de bijlage!

Afbeelding Bijlagen
IMG_20170626_214221.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 27 juni 2017 08:42 AM
  [ # 11 ]

Nee ik zie geen foto nog, je moet deze verkleinen naar 400 pixels en opslaan als png bestand in paint en dan kan je hem bijvoegen.

Ik heb ook xenon en automatische hoogteregeling omdat mijn wagen pneumatische vering heeft, vandaar dat dit moet werken

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 juni 2017 09:11 AM
  [ # 12 ]

Mijn auto heeft ook xenon met automatische hoogteregeling. De hoogte sensor op de achteras geeft telkens storing waardoor de hoogteregeling in de war geschopt wordt. Hij komt nooit te hoog te staan, hij heeft of z’n normale hoogte of hij heeft storing en de lampen wijzen dan helemaal naar beneden: tot mijn verbazing geen afkeur!

Rene1994, zit er niet nog garantie op die koplampunit? Hoe kan zoiets nu maar zo afbreken?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 28 juni 2017 07:57 AM
  [ # 13 ]

Klopt! Maar als ze helemaal naar beneden wijzen dan zie je lijkt mij helemaal niks in het donker Razz Apart, want ze zullen hem toch afgesteld moeten hebben bij de APK!

Nee geen garantie, heb hem via marktplaats gekocht. En hij was toen gloedjenieuw in verpakking nog voor een fractie van de prijs. Ik vermoed dat de garage waar ik tijdje terug langs ben geweest het wellicht gebroken hebben, bewijs is lastig maar goed als zij hem binnenkort vervolgens afkeuren en ik een nieuwe lamp van 1000 € moet gaan halen dan zeg ik dikke doei.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 juni 2017 02:13 PM
  [ # 14 ]

Als ze naar beneden staan zie je niet heel veel inderdaad. Maar ze gaan pas normaal staan als de auto aangeeft dat er een storing is, en die storing komt nu al zodra ik de auto start. Dus sindsdien gaat het goed in het donker Very Happy

Het irritante is dat grootlicht ook niet veel uit haalt als de lenzen laag staan, normaal als je grootlicht inschakelt dan worden de xenon lenzen omhoog geklapt om extra licht te geven. Maar dat doen ze dan ook niet. Dus je wordt zowat verblind door de hoeveelheid licht die recht voor je neus op het asfalt schijnt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook