Beste mensen,
Ik ben bezig met de rechter achterdraagarm van mijn Break in wording. De wiellagers gaan flink te keer. In beide draagarmen zijn ooit nieuwe Koyo’s gemonteerd. De linker werkt prima, daar blijf ik maar vanaf.
Inmiddels zijn de oude lagers verwijderd en heb ik bij het clubmagazijn nieuwe Koyo’s + keerring gekocht.
Op dit forum is al eea geschreven over achterwiellagers, maar ik heb niets kunnen vinden over de montage van dit moderne type lagers. Over de oude met tussenbus is veel te vinden.
Mijn vraag gaat dus over het monteren van de nieuwe lagers. De volgorde van montage is mij niet duidelijk. Moet ik eerst met de juiste pijp de binnenlagers op de naaf meppen en vervolgens de naaf in de draagarm rossen? Of moeten de lagers eerst in de draagarm worden getikt en daarna de naaf erin. En dan afstellen met de moer.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
groeten
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is hoef je niks te rossen. De buiteschalen moeten in de draagarm geperst of getikt. Ik gebruik de oude schaal om op te slaan. dan de binnenlager op de naaf en in de arm plaatsen. als laatste de kleine binnenlager op de naaf en de moer aandraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt….
Deze volgorde is zo logisch en simpel. Dat ik zelf niet op dit idee kwam…..
Overigens zijn de nieuwe Toyo lagers uitgevoerd als rollenlagers. De oude Toyo’s die eruit kwamen hadden exact dezelfde dimensies en vorm als de nieuwe lagers. Alleen….de oude lagers zijn kogellagers. Aan de buitenkant heel moeilijk te zien. Ik heb altijd begrepen dat kogellagers die bekende afstandbus nodig hadden. Die bus zat er dus niet in.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Echte rechte kogellagers moet je met de tussenbus uitshimmen.Anders draai je met de moer de binnenschaal uit de buitenschaal. Bij asymetrische kogellagers hoef je dat niet te doen. Je moet dit lager wel afstellen. Niet klakkeloos de moer aanrossen want dan draait je wiel niet meer.
En ook niet te los…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In vroeger tijden heb ik nogal wat wiellagertjes van Renaults en Mercedessen vervangen en/of afgesteld. Ik volgde dan altijd het voorschrift: De moer aandraaien tot de naaf stroef begint te draaien en dan de moer een halve slag terug. Vervolgens splitpen of borgplaat. Daarna nooit problemen gehad met defecte lagers.
Ik neem aan dat ik de moer bij de DS op dezelfde manier moet afstellen? Dus eerst iets te strak en dan een halve slag terug en borgen.
Rinus
In het laatste topic van Bogaard77 over zijn Ami (A-types) vind je nog wat achterwiellagerperikelen, incl mijn ervaringen op de DS break.
Koyo’s ken ik niet maar zijn dat de conische lagers die Citrotech verkoopt? Wat is de reden dat je kiest voor nieuwe lagers? Want ze gaan zelden kapot. Of was het lawaai zichtbaar het resultaat van slijtage?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
De originele lagers waren door een vorige eigenaar al eens vervangen door de Koyo’s. Links zijn ze nog prima maar de rechter wiellagers maakten een grommend en schurend geluid. En die heb ik dus gisteren vervangen door nieuwe Koyo’s. Dat moet goed komen na een juiste afstelling.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Zet nou ook meteen vetnippels op de lagerhuizen. Daarmee voorkom je dit gedoe.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/8/
En wel een beetje opletten, zoals Waterman ergens zegt, voor je het weet pers je de vetkering er uit.
En anders dan hij zegt: Ieder wentellager is gebaat bij smering.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
olga schreef:In vroeger tijden heb ik nogal wat wiellagertjes van Renaults en Mercedessen vervangen en/of afgesteld. Ik volgde dan altijd het voorschrift: De moer aandraaien tot de naaf stroef begint te draaien en dan de moer een halve slag terug. Vervolgens splitpen of borgplaat. Daarna nooit problemen gehad met defecte lagers.
Ik neem aan dat ik de moer bij de DS op dezelfde manier moet afstellen? Dus eerst iets te strak en dan een halve slag terug en borgen.
precies!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar vetnippels plaatsen kan toch alleen maar bij de voorste draagarmhuizen?! De achterste draagarmlagerhuizen zitten verstopt in het chassis. Vetnippels op de achterste draagarmen kun je dan toch niet bereiken met een vetspuit als je de draagarmen weer hebt gemonteerd?
De voorste draagarmen overigens heb ik ruim 2 jaar en 15000 km geleden voorzien van versnellingsbakolie zoals te zien is in een filmpje van het technisch team. De voorvering is nu veel soepeler dan ie ooit was.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee vetnippel op de LAGER huizen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>