Waar moet ik rekening mee houden?
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 05 augustus 2017 05:41 PM

Beste Citroën geleerden,


Deze week heb ik een Citroën C4 1.6 VTI uit 2008 gekocht en zou graag 2 dingen aan jullie willen vragen.


Is het mogelijk de standaard radio te vervangen met behoud van alle stuur functionaliteiten zoals handsfree bellen en radio + volume controle?



Indien mogelijk moet ik dan nog ergens op letten bij de aankoop van de nieuwe radio met betrekking tot eventuele speciale aansluitingen, verloopkabels/stekkers etc?


Graag jullie advies en alvast bedankt voor de hulp!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 augustus 2017 11:52 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij zijn er wel een beperkt aantal radio’s die met een verloopje nog werken met de stuurwielbediening. Weet zo niet welke, Google eens op ‘C4 RD4 vervangen’ of ‘replacement’

Aan de andere kant, waarom zou je de radio willen vervangen. Werkt perfect. Wil je toch een USB, SD en AUX aansluiting willen hebben voor je muziek, koop een Yatour YTM06-RD4 en laat bij de dealer de optie “CD-wisselaar” activeren.

Netjes weggewerkt in het dashboardkastje. Het kleine kastje wat daar achterin zit is een Bluetooth uitbreiding, ook van Yatour. Werkt vlekkeloos.


Kijk bijvoorbeeld hier even over het hoe en wat als je de standaard radio gaat vervangen: http://c4owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?101103

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 06 augustus 2017 09:29 PM
  [ # 2 ]

Hey FastFred, Is ook alleen die bluetooth module los te gebruiken?
Het gaat mij namelijk alleen maar om muziek af te kunnen spelen via/met Spotify!
Zo ja, heb je van die bluetooth module een model code of iets of een website om te bestellen?

Vriendelijke groet, Mike

Profiel  
 
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 06 augustus 2017 09:47 PM
  [ # 3 ]

Dit is dus de gehele module inclusief bluetooth wat ik nodig zou hebben?

http://www.carinterface.nl/yatour-aux-ingang-bluetooth-interface-audio-adapter-usb-lader-voor-citroen-autoradios_yt-bta-rd4

En je moet dit bij de dealer laten aansluiten of alleen die cd wisselaar laten activeren?
En moet ik nog op andere dingen letten voordat ik aan het knutselen ga?
Bepaalde volgorde waarop je dit doet of iets?

Groet, Mike

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 augustus 2017 10:21 PM
  [ # 4 ]

Die link die je daar hebt lijkt een alles in 1 oplossing te zijn van het systeem dat ik heb. En nog goedkoper dan wat ik voor alles betaald heb! Dat ik die niet eerder gezien heb….


De Yatour YTM06-RD4 laat de radio denken dat het een cd-wisselaar is. De YT-BTM bluetoothmodule is een uitbreiding voor de YTM06-RD4. Dus de bluetooth module werkt niet zonder de YTM06-RD4.

Zelf heb ik de bluetoothmodule op zijn beurt weer uitgebreid met de YTM-REMO, een bedrade afstandsbediening die netjes weggewerkt in de buurt van mijn stuur op het dashboard geplakt zit.

Alles is zelf in te bouwen, ik was zelf een avondje aan het prutsen, maar ik moest ook mijn cd-wisselaar en de kabel daarvoor verwijderen, de oude Parrot verwijderen en het inzetstuk in de middenarmsteun vervangen.

Nadeel aan muziek afspelen via Bluetooth is dat je niet vanaf het stuur een volgend nummer kunt kiezen, dat werkt alleen met een USB-stick of SD-kaart. Of het via de Aux ingang wel werkt weet ik niet, die gebruik ik nooit.

Wat ik dus besteld heb is:

YTM06-RD4
Wordt aangesloten op de cd-wisselaar aansluiting achterop de radio. Beschikt over 1 USB aansluiting, een SD-kaart slot en een AUX-in poort.

YT-BTM
Wordt aangesloten op de YTM06-RD4. Komt met een microfoon voor carkit gebruik en heeft een knop om gesprekken op te nemen en te maken (knop ingedrukt houden activeert de Google Assistent op een Android toestel, waardoor je dus op spraak gestuurd apps kunt starten en sms, of e-mail berichten kunt dicteren en versturen zonder je telefoon aan te raken.

YT-REMO
Wordt aangesloten op de YT-BTM en dient als bedrade afstandsbediening. Beschikt over een knopje die hetzelfde doet als de knop op de YT-BTM, maar de REMO is compacter dus staat netter op het dashboard.

Het enige wat de Citroën dealer (of een kennis met een Lexia) moet doen is de cd-wisselaar optie activeren zodat het geheel functioneert. Dat hoefde bij mij niet, ik had al een cd-wisselaar in de auto, maar was het gezeul met cd’s zat.

Als alles op z’n plek zit, kun je met de Source knop op de radio switchen tussen radio en de YTM06-RD4, die doet vervolgens de rest (switchen van USB naar Bluetooth, muziek muten als er een gesprek binnen komt etc.)


De meeste kabels waren van de Parrot Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 07 augustus 2017 11:17 AM
  [ # 5 ]

Wederom bedankt voor je reactie!

Aangezien ik nu geen parrot of cd-wisselaar in mijn auto heb neem ik aan dat ik het allemaal niet zo rigoureus uit elkaar hoef te halen toch? of wel?

In mijn auto kan ik nu WEL al met de radio connecten via bluetooth om handsfree te bellen dus het zou fijn zijn als die optie gewoon beschikbaar blijft, dat scheelt mij kabels en een microfoon wegwerken namelijk.

Nu weet ik dat het mogelijk is meerdere divices te verbinden met bluetooth maar weet jij misschien of het in deze combinatie ook samen zou werken?

Dus de YT-BTA-RD4 voor muziek(spotify) steaming en de auto radio voor handsfree bellen?
Zodra ik op mijn mobiel gebeld wordt schakelt spotify al automatische uit dus is er nog steeds maar 1 soort audio dat verstuurd wordt (alleen weet ik dus niet of de radio zelf schakelt tussen dus de “cd-wisselaar” en het handsfree bellen omdat dit dan beiden via bluetooth gaat).

Mocht dit niet samen werken en ik dus de microfoon van de YT-BTA-RD4 set moeten gebruiken, waar heb jij deze weggewerkt of wat zijn hier goede locaties voor?

Groet, Mike

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 07 augustus 2017 12:04 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de microfoon van de Parrot gewoon laten zitten, had alleen een verloopje van 2 euro nodig omdat de Parrot een kleiner stekkertje had dan de aansluiting op de YT-BTM. Bij mij zit de microfoon bovenaan de A-stijl aan de bestuurderszijde.

Jou radio heeft dus een Bluetooth uitbreiding, ik weet niet of dit in de radio zit. Volgens mij is dit een uitbreiding die aangesloten zit op de radio. Ik weet niet hoe en of dit werkt in combinatie met de Yatour zoals jij dat in gedachten hebt.

Voor wat betreft sloopwerk, volgens mij hoeft alleen de radio eruit om overal bij te kunnen. Je hand kun je dan in het gat in het dashboard steken en zo de kabels naar het dashboardkastje voeren. Bij mij moest er meer los omdat de oude Parrot eruit moest, de cd-wisselaar die in de middenarmsteun zat en de kabel hiervoor onder de versnellingspook en handrem door loopt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 09 augustus 2017 03:04 PM
  [ # 7 ]

Kan ik de yatour gewoon aansluiten en naar de dealer gaan om de wisselaar te laten activeren of moet ik als eerste bij de dealer langs of maakt het niet uit in welke volgorde dit gebeurd?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 09 augustus 2017 04:09 PM
  [ # 8 ]

Dat zou ik niet durven zeggen…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 09 augustus 2017 06:52 PM
  [ # 9 ]

Ik heb een soortgelijk kastje van Dension gekocht vijf jaar geleden (alleen voor usb-sticks en muziek van iPod of iPhone, dus geen bluetooth).
Toen ik die had aangesloten werkt alles direct ondanks dat ik geen cd-wisselaar had.
Je zou dus geluk kunnen hebben en alles zonder de dealer werkend kunnen krijgen.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Cowamundo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-2014

Gepost: 10 augustus 2017 11:29 AM
  [ # 10 ]

Bedankt beide, ik ga vandaag even her en der informeren naar de verschillende opties en kosten!

Even ene vraagje ter zijde, ik heb mijn C4 net nieuw (naja 2e hands) en ik probeer mijn verbuik per liter en actieradius ergens op een display te toveren maar krijg het niet voor elkaar.

Wel heb ik op de grote display onder de KM stand een trip KM stand maar krijg verder niks zichtbaar.
Zo’n beetje alle knopjes geprobeerd ook die op het uiteinde van de richtingaanwijzer en ruitenwisser stokje.

Is dit uberhaupt wel mogelijk/beschikbaar om te bekijken en zo ja, hoe krijg ik dit te zien of is er mogelijk een knopje of zekering kapot?

Graag jullie inzicht gewenst.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 10 augustus 2017 11:46 AM
  [ # 11 ]

Normaal kun je met ‘Mode’ op het stuur of ‘Mode’ op de radio of met de knop op het uiteinde van de ruitenwisser stok schakelen tussen datum/tijd, radio info en verbruik.

Let wel, niet iedere C4 heeft die optie, het knopje zit er wel, of je die optie nu hebt of niet.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook