Invloed staat van de voorraadbol op het veergedrag
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 23 augustus 2017 06:17 PM

Ik vroeg me af wat de invloed is van de staat van de voorraadbol op het veergedrag. Na enig denkwerk is volgens mij de invloed minimaal. Wanneer de wagen rijdt, is er geen hydraulische verbinding tussen de veercilinders en de voorraadbol (of in het algmeen het hoge ruk pompcircuit) , omdat de hoogteregelaars geen verbinding maken tussen pompcircuit en veercilinders. Ook is het ontwerp van de hoogtereglaars zo, dat de vering wel wat beweging kan maken zonder dat de hoogteregelaars in werking treden. Bij grote uitslag, zit er dmv van de dempers in de hoogteregelaar een mechanisch laagdoorlaatfilter in, zodat de druk in de veercilinders niet onmiddelijk wordt gecorrigeerd.

Een zeer interessant werk vind je op http://opac.vimaru.edu.vn/edata/EBook/NH2014/CSDL_CS2014_2/HH0084.pdf

waarin de werking van hydropneumatische veersystemen wordt verklaard. (niet enkel van Citroen maar ook van tractoren zoals John Deere en Caterpillar.)

Dus volgens mij heeft de voorraadbol geen invloed op het veergedrag of veercomfort. Is mijn redenering juist?

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 augustus 2017 06:34 PM
  [ # 1 ]

Klopt. De voorraadbol dient er voor te zorgen dat de regelaar niet telkens in moet komen bij elke keer remmen, sturen enzovoort.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 25 augustus 2017 12:02 PM
  [ # 2 ]

Is het niet daarom dat je het niveau moet aflezen bij de hoogste stand? Dan staat volgens mij alles onder druk of heb ik het mis? Lijkt me tenminste als leek…Ik ben niet echt thuis in LHM gebeuren.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 augustus 2017 09:50 PM
  [ # 3 ]

Aflezen in de hoogste stand: Dat is de stand dat er het maximale volume aan LHM ( of LHS of LDS) in het systeem zit, dus de laagste stand in het reservoir die acceptabel is.
Die voorraadbol geeft ook een piekreserve voor het piekverbruik, rijdt maar eens met diravi Citroen met een platte voorraadbol, die schokt dan, de vering heeft daar minder last van.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook