Gebrom in de lage toeren bij belasting 2.5TD
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 juli 2016 09:24 PM

Goedenavond forumvrienden

Mijn XM bromt in de lage toeren als ik doortrek, bij stationair draaien of heel voorzichtig optrekken is er niks aan de hand.

Het betreft hier de 1e t/m de 3e versnelling onder de 1600 toeren, daarboven is het stil.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zelf denk ik aan een kapotte motorsteun maar als ik de motor bij stilstand probeer te schudden (lastig bij zo’n zwaar blok) hoor ik niks.

Graag zie ik jullie ideeën tegemoet.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 juli 2016 10:20 PM
  [ # 1 ]

Als je nog schakel-stangen hebt, ipv kabels, dan in zijn twee zetten en dan 30 km,p.uur rijden, geef nu flink gas, en laat het pedaal weer los, gaat de pook in de auto, nu extreem naar voren en of naar achter, dan is er een, motor steun kapot,, vaak dan de middelste ,

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 juli 2016 10:55 PM
  [ # 2 ]

2.5TD heeft kabelschakeling.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 12 juli 2016 11:42 PM
  [ # 3 ]

(Een beetje terzijde excuus over het gebrom kan ik je niet zoveel melden) maar is het niet zo dat je moet vermijden om in lage toerentallen te rijden met een 2.5 D? Ik lees vaak dat de motoren een behoorlijk moment hebben waardoor de kop van de motor veel te lijden heeft. Wil niet belerend doen je zult het ook wel weten; maar meer in het hogere toerengebied rijden zoals je een benzinemotor belast. Dan heb je ook geen last meer van het gebrom.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 13 juli 2016 01:24 AM
  [ # 4 ]

Tja dat is mij bekend maar daarom hoeft hij nog niet te brommen in de lage toeren, als je bij 15 km/uur in de twee optrekt verwacht ik geen gebrom

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 28 augustus 2016 03:49 PM
  [ # 5 ]

Ze bromt nog steeds, bij de garage geweest, op de brug, motorblok heen en weer geschud terwijl de afdekplaat er af was, niks bijzonders te horen. Ik verdenk nog steeds een motor steun, maar blok ligt eigenlijk best wel mooi stil in het compartiment en bij toerentallen boven de 1700 is er niks aan het handje….

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 september 2016 11:07 AM
  [ # 6 ]

Ik heb nu gemerkt dat het op een klinkerweg erger is en dat het geluid van rechtsvoor komt, iets met de wielophanging? De beruchte stangetjes? De rubbers van de draagarm?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 september 2016 01:10 PM
  [ # 7 ]

Geluid, een klokkend geluid?
Kun je niet eens proberen een filmpje te maken en het hier te posten?
En van dat gebrom ook.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 september 2016 05:19 PM
  [ # 8 ]

Klokkend geluid? Tja zo zou je het wel een beetje kunnen omschrijven…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 september 2016 06:19 PM
  [ # 9 ]

Dan is er iets uitgesleten, de rubbers die stangetjes, op onderzoek gaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 september 2016 08:39 PM
  [ # 10 ]

De rubbers van de draagarmen bedoel je? En het is logisch dat dat bij hogere toeren niet hoorbaar is, dan trekt de hele zooi naar 1 stand?

Ik hoor het bij lagere toeren, in de 2e, 3e en zelfs 4e versnelling tussen de 1000 en 1700 toeren. In de 5e versnelling rijd ik vrijwel nooit bij dat toerental. Als ik heeeeeeeeeeeeel rustig optrek hoor ik het ook niet.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 maart 2017 09:08 PM
  [ # 11 ]

Het gebrom is grotendeels weg, ik heb het vermoeden dat het toch aan een klapperende mutieriem lag. Ik heb het opgelost door een kortere riem te plaatsen (3 cm korter maar liefst).

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 27 april 2017 09:15 AM
  [ # 12 ]

En het is nu echt weg, oorzaak, een knipperlicht/mistlamp unit die maar met 1 bout vastzat, ik kwam er achter doordat ik hem moest vervangen omdat het glas kapot was…
De unit stond natuurlijk te rammelen in de bumper….

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 september 2017 03:35 PM
  [ # 13 ]

Deze week olie ververst, om de 1 of andere reden kon ik er nu wel 8 liter in kwijt wat me voor die tijd nooit lukte. het lijkt wel of hij nu veel stiller is in de lage toeren. Zou ik met een te laag oliepeil hebben gereden? Het wijzertje in de auto gaf half vol aan maar daar mag ik van horen zeggen niet op uitlezen….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook