Temperatuur probleem citroen berlingo 2006
EelcoG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2017

Gepost: 26 september 2017 10:01 AM

Hoi allen,

Sinds 2 dagen loopt de temperatuur op tot kookpunt bij stilstaan of file rijden. Wanneer ik “gewoon"rijd zakt de temperatuur wel wat. De fen draait wel.
Fuses zijn gechecked, allen ok.
Iemand enig idee om mij wat op weg te helpen?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 26 september 2017 10:19 AM
  [ # 1 ]

Laag koelvloeistof niveau,  heb je meschien laatst erg veel bij moeten vullen, dan kan het ook lucht zijn in het systeem, omdat je bv nu in eens de kachel aan hebt ivm kouder weer,
Want een kapotte thermostaat, bij dicht, dan gaat de motor koken als je gaat rijden, en bij continu open, blijft de motor koud,, bij jou is het eerder ,allemaal omgekeerd

Profiel  
 
EelcoG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2017

Gepost: 26 september 2017 10:22 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het meedenken, koelvloeistof niveau was prima tot dat het ging koken, kan ik zelf dit systeem ontluchten?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 26 september 2017 10:34 AM
  [ # 3 ]

Ja natuurlijk, zet aan de kant waar reservoir zit, (rechtsvoor?) op een hoge stoep, zodat dit het hoogste punt wordt, anders even het tankje los maken en hoger ophangen aan de kap, kachel op heet zetten,  daar waar de slang van de kachel het interieur in gaat zit een schroefje op de slang, deze openen, tot vloeistof zonder bellen eruit komt, bij je thermostaat zit er ook een, Visé versa, pas wel op waneer de vloeistof nog heet is, en O,ja de dop van het tankje moet eraf natuurlijk, voor dat je de ventielen opent,  na dit de motor starten, en wachten tot thermostaat opent,  dit merk je door dat 1 slang richting radiator koud blijft, tot motor heet wordt, en dan natuurlijk ook heet wordt, zo niet dan toch iets mis met thermostaat ,
Wat makkelijk is, behalve ie 4 wielen heeft, welke motor zit erin,

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 september 2017 01:00 PM
  [ # 4 ]

Heb ik ook gehad. Eerst de thermostaat vervangen, dat hielp niet echt (ook al was deze niet fris meer). De fan wilde ook alleen maar voluit draaien, en anders niets. Geen langzame stand dus. Dat laatste is verholpen met een nieuwe weerstand (zit bij de radiateur achter de bumper verstopt). Daarna bleef de Berlingo netjes koel Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EelcoG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2017

Gepost: 26 september 2017 04:23 PM
  [ # 5 ]

Beide bedankt voor het meedenken, morgen vroeg ga ik beide oplossingen proberen en zal het resultaat hier melden.

Profiel  
 
EelcoG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2017

Gepost: 06 oktober 2017 11:44 AM
  [ # 6 ]

Lekker bezig, koppakking kapot, termostaat, waterpomp en distributie riem vervangen, duur geintje maar rijd weer als een zonnetje!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook