Handmatig schuifdak DS Hollandia
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 29 juli 2017 08:55 PM

25 jaar geleden heb ik een keer een schuifdak gekocht met de intentie om deze op de auto te plaatsen.
Helaas is daar niet van terecht gekomen nadat ik alles gedemonteerd had. Nu heb ik wel een gedemonteerd schuifdak en weet niet meer precies hoe de boel in elkaar zat. Ben dus op zoek naar een “montage tekening”.
Wie kan mij helpen aan technische info betreffende dit handmatige Hollandia Schuifdak.
Foto’s zijn ook prima. Is er anders iemand in de buurt van Apeldoorn die zo’n schuifdak heeft om een blik op te kunnen werpen?
Alvast bedankt.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 29 juli 2017 10:07 PM
  [ # 1 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228648/


Daar al wat details vh het schuifdak.

Ik heb foto’s van alle/de meeste details dus als je ergens niet zeker over bent, zoek ik er een foto bij.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 31 juli 2017 06:45 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de info. Zie heel veel overeenkomsten met mijn dak. Enkele details zijn anders, maar daar kom ik wel uit denk ik.
Zo niet dan meld ik me weer.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 31 juli 2017 08:17 PM
  [ # 3 ]

Is het mogelijk nog wat detail toe te voegen van hoe het hemeltje in het dak geplakt is.
Alvast bedankt.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 03 augustus 2017 01:50 AM
  [ # 4 ]

Sunfield,

Voor dit moment even 2 foto’s gevonden van een nog niet gemonteerd hemeltje.

Zelf had ik het oude hemeltje er nog bij, is een vinyl en nog steeds verkrijgbaar in div. kleuren.
Na een grondig heet sopje en overgespoten met vinyl-spuitlak en het hemeltje weer gebruikt.

(Vinyl-spuitlak lastig te vinden, heb wel adres voor je wanneer gewenst)


Zoek voor dezelfde hemelbekleding op “volkswagen kever hemel”

Andere stoffen natuurlijk ook op dezelfde manier te bevestigen.
Het maakt denk ik wel uit of je gaat voor “opvullen en plakken” (ik meen dat daar een topic over is) of een spanplafond. Voor het één is het gewenst dat de stof wat rekt, voor een spanplafond weer niet zo handig lijkt me.

Ik zal morgen nog eens goed kijken maar het komt er op neer dat de bekleding groter geknipt wordt dan de binnenplaat zodat de stof om de plaat gevouwen kan worden.

Dit omgevouwen deel wordt gelijmd nadat de stof is strak getrokken.

Ook bij de schuifhendel (wit plastic) nog wat lijmen.

Voor het bakje van de schuifhendel is de stof opengeknipt zodat deze ook naar binnengevouwen kan worden, hier ook het omgevouwen deel vastlijmen.

Verder is op de foto nog een stiksel op de stof te zien. Hier loopt een stalen roede of pen doorheen.
Verenstaal is hier heel geschikt voor.

Van links naar rechts in het midden van het dak wordt de stof door die pen gespannen of in ieder geval voorkomt het doorzakken van de stof.

Om die pen te bevestigen zijn er links en rechts gaatjes in het binnendak te vinden.

Na lijmen van de bekleding de pen door de gaatjes, het stiksel en de oogjes en de bekleding hangt.


Andere foto:
De stof is hier ingeknipt voor het geleide beugeltje.
Ook te zien een nylon vierkant plaatje. Hiermee glijd het dak over de (alumimium)profielen van de schuifdakbak.
Dit vrij dunne plaatje wordt op de bekleding geplakt.

Ik zal morgen / overdag nog even een foto van de gemonteerde bekleding plaatsen.

 

Afbeelding Bijlagen
SchuifHemel_.jpgSchuifHemel2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
citrev
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-2008

Gepost: 19 oktober 2017 09:13 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Ben vandaag begonnen met mijn schuifdak te inspecteren en wil dat nu in orde maken, .... alleen het paneel zit vast en ik krijg het niet open!!??
Wie heeft tips, alvast dank,

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 19 oktober 2017 11:05 PM
  [ # 6 ]

Gaat het om een Hollandia schuifdak en zo ja welk jaar ongeveer?
Er zitten een paar verschilletjes in. De een wordt vergrendeld en het oude type wordt geklemd

Profiel  
 
citrev
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-2008

Gepost: 19 oktober 2017 11:40 PM
  [ # 7 ]

De vergrendeling heeft maar een kleine slag dus ik denk dat het geklemd wordt. Ik kan morgen foto’s maken. Het is een Hollandia, verder roestvrij, dus de moeite waard! Het dak is ingebouwd in een oud type kunststof dak, dus van voor 1972.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook