c5 tourer diesel 150 pk is deze ‘straffeloos’ te chip tunen?
1maarten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-07-2017

Gepost: 20 oktober 2017 09:41 PM

Omdat ik van mijn werkgever weer een eigen auto mag gaan rijden nu m’n (niet privé gereden) DS5 H aan vervanging toe was zit ik te turen naar een C5 tourer 150 PK diesel. Heb recentelijke een proefrit gemaakt (in een 2015 150 pk) versie maar miste toch iets umpfff. Kan natuurlijk een oudere versie met 163 pk proberen op te snorren maar die hebben over het algemeen iets meer km’s op de teller staan.  Ben ‘veroordeeld’ tot de duitse markt, daar wordt genoeg aangeboden wat voor mij interessant is. Iemand ervaring met chiptuning van een tourer? Of gewoon niet aan beginnen en accepteren dat ‘rokende banden’ niet bij een citroen passen? Als er wel te chip tunen is wie zou dan het goede adres zijn?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 oktober 2017 10:13 PM
  [ # 1 ]

Die 150pk-versie is nog vrij nieuw, dus ik weet niet of er al veel mensen zijn die dat hebben laten doen. Over dat model c5 met HDi 140 is wel eens een draadje geweest: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224847/
Ik mag hopen dat de 150pk een betere koppeling heeft. Verder heb ik eigenlijk geen idee of die 150pk nog lijkt op de eerdere 2.0 hdi’s, maar als hij er wel op lijkt zal het vast niet zo’n probleem zijn om hem te laten chippen.
PS: Er is ook een 180pk-versie toch? Of was die er alleen met automaat?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
1maarten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-07-2017

Gepost: 20 oktober 2017 11:12 PM
  [ # 2 ]

de 180 pk’s die ik zie zijn idd automaten maar das niet gezegd dat er een geen versies zijn met een hand bak. maar dan ligt de prijs ook direct een stuk hoger… ik ben niet zo’n bandenbrander maar ik vond het iets tegenvallen de 150 pk qua trekkracht. heb in het verleden een 110 pk diesel C5 ph1 gehad die sterker leek… en daar was niet in de computer geroerd. maar als de koppeling en aandrijfassen de zwakke schakel zijn moest ik er misschien maar vanaf blijven. zal eens sonderen bij m’n garage of ze daar iets zinnigs over kunnen zeggen. tenzij iemand op het forum al er een antwoord op weet. ben benieuwd en als mijn garage het antwoord weet zal ik het uiteraard delen!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 oktober 2017 11:45 PM
  [ # 3 ]

De vermogensafgifte van moderne motoren is eigenlijk over het hele toerenbereik ge-engineerd doordat inspuiting en laaddruk van de turbo heel precies gecontroleerd kunnen worden. Een blok heeft dus minder karakter dan het ‘vroeger’ misschien had. In de praktijk voelt een motor daardoor wat futlozer/matter aan dan dat hij in werkelijkheid is. Ook omdat auto’s zo goed geïsoleerd zijn dat alle sensatie weggefilterd is.

Hoeveel had die 150pk gelopen? Ik kan me nog best voorstellen dat deze niet helemaal ‘los’ is. Of een tijdje stil gestaan heeft. In mijn ervaring is dit best een lekker blok. Aan de andere kant is een C5 natuurlijk ook geen lichtgewicht.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
1maarten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-07-2017

Gepost: 21 oktober 2017 07:25 AM
  [ # 4 ]

was er een met 28K op de teller dus die had in mijn ogen wel ‘los’ moeten zijn. aan de andere kant heb je helemaal gelijk dat de electronische afstemming van inspuiting, turbodruk en al dies meer een zo vlak mogelijke koppelkromme zou moeten geven en dat daardoor de auto iets ‘tam’ aanvoelt. ga me verder verdiepen in de materie als ik er een aangeschaft heb en zet wel een nieuw draadje op als er iets te melden is, dank voor de reacties zover!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 oktober 2017 09:32 AM
  [ # 5 ]

Bij 28K is hij inderdaad wel ‘los’ als in: ingereden. Toch is 28K in twee jaar voor een diesel niet heel veel en denk ik dat na een retourtje München op vollast (om maar wat te noemen) het torretje nóg wat lekkerder draait.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook