Diverse electrische problemen Saxo 1.4 vts 2000 - ten einde raad
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 17 december 2017 08:52 PM

Hallo,

Mijn naam is Rick en ik heb nu ruim een jaar een Saxo 1.4 vts uit 2000 die langerzamerhand steeds meer elektrische problemen heeft.

Hoe het begon:
Toen ik de auto kocht in de winter periode werkte de achterruitverwarming niet. Ik verdacht de schakelaar aangezien die niet klikte en alle andere schakelaars wel. 3 schakelaars van diverse slopen later werkte de achterruit verwarming nog steeds niet. De zekering was wel goed en heb het toen eerst maar gelaten.

Toen het zomer begon te worden merkte ik dat de airco het niet deed. Maar er waren opeens meer problemen.
Soms vallen de dashboard meters uit, en ook de dashboarverlichting om even later weer aan te springen. Soms maar zeker niet altijd valt ook de radio uit of begint de kachelmotor vol te blazen. Je voelt dat soms, maar niet altijd dat de motor ook wat inhoud. De motor kan heel af en toe tijdens het rijden uitvallen om dan weer aan te slaan en tot voor kort wil die regelmatig niet starten en dan een periode wel en dan weer niet. Heel irritant. Uitvallen van de stuurbekrachtiging heb ik eigenlijk vrijwel nooit, behalve als de motor ook uitvalt uiteraard.

Huidige stand van zaken
Uiteindelijk zit ik nu met een kachelmotor die altijd voluit blaast en auto die zo nu en dan niet meer start.

Wat ik tot op heden heb gedaan. 3 monteurs hebben ernaar gekeken maar geven allemaal aan dat het een lastig probleem is omdat de problemen als ze die aan het onderzoeken zijn zich niet voordoen. Behalve de kachelmotor vermoeden kachel weerstand stuk dus kachel uit gebouwd. Ook heb ik alles uit het middenconsole uitgebouwd ben gaan rijden en nog steeds vallen de meters uit.

Wat tot nu toe uitgesloten is:
Alle massa punten onder de motorkap en in het interieur nagekeken en die zijn goed. 1 verplaatst/
Alle zekeringen zijn ook goed.
Accu is goed en dynamo laad ook prima.
De weerstand van de achterruit is goed, maar krijg geen spanning daar.
De ventilator stand schakelaar werkt goed. weerstand gemeten met multimeter.

Omdat ik overal lees dat het contactslot het issue kan zijn, vandaag 1 van de sloop gehaald en ingebouwd. Eerst wilde de auto niet starten op contact aangeduwd en bij thuis komst kan ik hem nu weer een aantal keren achter elkaar starten. Ik vermoed zelf de startrelais het issue zou kunnen zijn, maar waar zit die? Volgens mij bij de zekeringskast onder het dashboard, maar welk? ik heb daar een, blauwe, grijze, groene en geel relais
In de duitse handleiding staat niks over relais.

Overigens heb ik ook wel eens meegemaakt dat als het dashboard uitviel en ik de koppeling in trapte hij weer aansprong, maar dat werkt niet altijd.

Hoe kan ik dit nu gestructureerd aanpakken?

1. Belangrijkste eerst is dat die altijd moet kunnen starten.
2. Daarna dat tijdens het rijden het dashboard niet meer uitvalt
3. Kachelmotor weer regelbaar
4. Achterruitverwarming weer werkend
5. En tot slot dan de Airco het weer gaat doen

Wie kan me de goede richting op helpen, ik had eerlijk gezegd gehoopt dat met het vervangen van het contactslot de problemen opgelost zouden zijn, maar helaas.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 december 2017 09:37 PM
  [ # 1 ]

Zou het zekeringskastje zelf kunnen zijn of de multistekkers in het zekeringskastje, dit zou ook verklaren waarom het soms gaat de koppeling in te trappen, mogelijk hangt het daar allemaal wat los op je pedalen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 17 december 2017 09:48 PM
  [ # 2 ]

Ja al die dingen tegelijk, geeft toch aan het contactslot,  maar je moet ook alleen de achterkant om zetten, en dus de cilinder (waar de sleutel in gaat) behouden, incl het huis erom heen, want dit is de start onderbreker,  als je hier een ander voor plaatst dan zal je ook de rest van de electronica moeten omzetten, en dan moet je nog de dealer hebben, die hem aanmeld op de ecu, op you tube staan hier filmpjes van, hoe je het slot ombouwd, citroen en peugeot is indentiek, en of uitvoering,

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 17 december 2017 10:06 PM
  [ # 3 ]

Voor wat betreft het nieuwe contact slot, ik heb inderdaad nu alleen de bedrading overgezet op de oude cilinderslot zodat ik mijn eigen sleutel kon behouden. Dat vond ik praktischer dan de oude leesring onder het dashboard weg te moffelen met de oude sleutel erbij.

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 18 december 2017 08:06 PM
  [ # 4 ]

Iemand met een suggestie waar ik het startrelais kan vinden?

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 18 december 2017 08:25 PM
  [ # 5 ]

Weet je zeker dat je dynamo goed is? Bijv door te meten met verschillende toerentallen.

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 18 december 2017 08:32 PM
  [ # 6 ]

Net getest en gefilmd laadspanning ongeacht het toerental is 14,33V

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 18 december 2017 08:37 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook weleens gedacht zou de accu spanning misschien soms te laag zijn dat die daaddoor uitvalt. Vlak nadat de meters weer waren uitgevallen toen de accu spanning gemeten en die was op dat moment 13,1v motor had ik net uitgezet dus de accu was nog niet tot rust gekomen maar ik denk hiermee wel uitgesloten te hebben dat het aan de dynamo of accu ligt toch?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 18 december 2017 11:06 PM
  [ # 8 ]

Uitgelezen met de Lexia? Draadbreuk in de achterklep waardoor ergens sluiting ontstaat? Slaan er ook zekeringen door? Zit er zo’n relaisblok op met elektronica zoals op o.a. de Berlingo zit? Op de XM schijnt ergens een relais te zitten die bij een slecht werkende dynamo stroomverbruikers als blower en achterruitverwarming uitschakelt, zit dit ook op een saxo?

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 19 december 2017 06:18 AM
  [ # 9 ]

Ik heb overigens wel een universele uitleesapparaat maar er zijn nooit storingscodes opgeslagen.  Draadbreuk in de achterklep kan ik weleens naar kijken. Volgens mij geen kapotte zekeringen maar zal ik opnieuw eens dubbelchecken Liever doe ik dat in combinatie met een check van het juiste relais als iemand me kan vertellen waar die zou moeten zitten. . Tot op heden nog nooit een kapotte zekering kunnen aantreffen niet onder het dashboard en niet onder de motorkap.  Ik weet niet wat je bedoeld met relaisblok met electronica. Mijn eerste reactie zou zijn nee ik heb onder het dashboard een simpele zekeringkast met onderop de obd stekker boven de zekeringen een paar relais en als je onder het dashboard kijkt zitten er aan de rechterzijkant achter de zekeringkast nog 2 releais een groene en gele.

Helaas weet ik nog steeds niet waar welke relias voor dient en of er nog meer zijn. Ik hem me intussen al helemaal suf gezocht op internet en hier op het forum. Geen aanknopingspunten vinden.

Mijn auto is ooit geimprteerd vanut duitsland er zit een duitse handleiding bij maar hierin staan alleen zekeringen en niks over relais helaas.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 december 2017 09:45 AM
  [ # 10 ]

Met relaisblok met electronica wordt de zekeringkast onder de motorkap bedoeld, daar zit nog een complete set electronica in. Je Saxo heeft al een aantal “electronische schakelaars” in plaats van relais in de “BSI”, die kun het beste controleren met een Lexia ( tenzij je echt goed thuis bent in electronica).  Je kunt nog wel eens kijken of al je massa punten nog goed contact maken, vooral die in de motorruimte.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 december 2017 08:28 AM
  [ # 11 ]

Maar dat is geen BSI als in de multiplex, is zomaar niet van slag.
Ik hou het op slechte verbindingen in de multistekkers

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 december 2017 09:24 AM
  [ # 12 ]

Geen multiplex daar heb je gelijk in, maar je kan hem niet als een “relais” testen wat de TS wil of zoekt en daarnaast zijn die dingen gevoelig voor slechte massa etc, dus zoals je ook zegt, stekkers nakijken zou ook voor mij stap 1 zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 december 2017 11:00 AM
  [ # 13 ]

En die zijn net als de BSI niet zomaar te verwisselen met een gelijkaardige, per bouwjaar kunnen er verschillende types gebruikt zijn, moet specifiek dezelfde nummer hebben.
Je kunt inderdaad niet zomaar meten.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 20 december 2017 03:49 PM
  [ # 14 ]

Massa punten heb ik in de zomer gecheckt onder de motorkap alle punten die ik kon vinden schoongemaakt en goed vast gedraaid. 1 plek was verroest eromheen die kabel heb ik toen verplaatst. Wat ik natuurlijk nog zou kunnen doen is extra massa kabel aanleggen om te verzekeren dat die in orde is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook