Vervroeging (zucht)
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 11 januari 2018 08:52 AM

Al veel over geschreven (ik dacht dat ik het begreep….), maar toch weer een vraagje over de vervroeging…

Onderstaande vervroegingscurve en tabel lijken niet bij elkaar te passen?!

De grafiek is de vervroeging van de verdeler tov statisch tijdstip.
Dus bij 3000 rpm: 10 graden verdeler = 20 graden krukas = 20+12 = 32 graden krukas tov BDP.

Maar in de tabel staat 3 graden verdeler (tov statisch) en 18 graden krukas (tov BDP)?!

De tabel is van http://citroen.cappyfabrics.com/timchrt.html

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 januari 2018 09:09 AM
  [ # 1 ]

Je moet wel krukasgraden en verdelergraden uit elkaar houden!.
In de grafiek: Bij 1500 tpm is 3 graden het midden. Dat is 3000 tpm krukas. Dat klopt dus al.
Dan staat er 18 graden bij 3000 tpm ( krukas) totaal, daarvan is 3 graden “verdeler/dynamisch ” dus zou je 12 graden “vast” hebben, want de verdeler draait op halve snelheid dus 3 graden verdeler is 6 graden krukas.
“Statisch” wil zeggen het tijdstip in krukasgraden ( altijd!) bij 0 tpm.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 11 januari 2018 09:17 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle reactie!

Krukas en verdelergraden heb ik wel uit elkaar proberen te houden.

Wat ik me niet realiseerde dat het ook geldt voor rpm (tpm)...!
Dan snap ik hem.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook