vervangen carburateur 24/32 DDC voor een langsslag motor.
PieterSpeelman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-01-2018

Gepost: 14 januari 2018 03:32 PM

beste mensen,

mijn naam is Pieter Speelman,

tijdens mijn studententijd heb ik een ds19 gerestaureerd en jarenlang met veel plezier in gereden.
door vandalisme is de auto beschadigd en in een schuur beland de afgelopen 10 jaar.

Nu ben ik deze prachtige auto weer rijdbaar aan het maken.
het is een semi-automaat.

de motor is regeviseerd, enkele jaren geleden kocht ik een NOS carburateur.

het type van mijn oude carburateur is 24/32DDC
van mijn NOS is 24/32DDC A1.

bij het monteren viel mij een verschil op bij de hydraulische regeling op de carburateur.
ik heb foto’s maar ik krijg ze niet ge-upload
waar bij mijn oude een gaatje zit, zit in de nieuwe een koperen plug.

heeft iemand hier een verklaring voor ? lijkt mij toch een wezenlijk verschil.

graag hoor ik van jullie.

vriendelijke groet Pieter Speelman

 

 

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 14 januari 2018 03:53 PM
  [ # 1 ]

Pieter, welkom op het forum,

hydraulische regeling op de carburateur??

Kan je een nummer aangeven van het onderdeel?

Op

http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Carburettors.html

is de tekening te vinden van de Weber 24/32 DDC maar ook van de DDC A1

Er zal dan inderdaad een verschil zijn tussen beide.

“Zoek de verschillen”...


Ongetwijfeld weet iemand hier op het forum of het verschil werkelijk belangrijk is of niet zo veel uit zal maken.


(met dank aan Jint Nijman voor zijn website http://www.citroen-ds-id.com)

 

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
PieterSpeelman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-01-2018

Gepost: 14 januari 2018 09:13 PM
  [ # 2 ]

Ik probeer nogmaals de foto’s toe te voegen.

op foto 0676 zie je de oude carburateur met “gaatje”
op foto 0677 zie je de nieuwe carburateur met messingkleurig plugje.

op de derde foto zie de oude carb met hydraulisch commando “Dispositif de ralentir”

Afbeelding Bijlagen
IMG_0676_opt-2.jpgIMG_0677_opt.jpgaL9Fd5PXRcCgDlwldCLdqQ_opt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
PieterSpeelman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-01-2018

Gepost: 14 januari 2018 09:17 PM
  [ # 3 ]

hier nog wat verduidelijking uit de boeken.

heeft dus met remmen en vertragen te maken, dat het gas er dan af gaat (?)

Afbeelding Bijlagen
w17W29ZWTPaEp0DrQvWbYg_opt.jpggKLOdggaS8KaGlzXnHZY0g_opt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
PieterSpeelman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-01-2018

Gepost: 14 januari 2018 09:19 PM
  [ # 4 ]

En Brun, dank voor je verwelkoming en voor het meedenken !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 januari 2018 09:24 PM
  [ # 5 ]

Jouw DS19 is een auto met een halfautomaat en dan heb je een hydraulische regeling op de carbu zitten die het stationair toerental verlaagt bij jet remmen zodat de koppelingg vrij komt. Heb je nou een DS19 met een handbak en koppelingspedaal, dus mechanique, dan vervalt die regeling. De carbu die de plug heeft is een voor DS19M.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 januari 2018 09:28 PM
  [ # 6 ]

De A1 is voor een DS met handbak, BVM, manueel. Gaatje zit dicht, want deze heeft geen “vertraging van het stationair toerental” bij gas terug nemen nodig. Bij een BVH ( Hydraulique, halfautomaat) zit er een systeempje op dat bij gas terugnemen voor het schakelen het stationair toerental tijdelijk beinvloed/hoger houdt. Dat heb je bij een BVH dus wel nodig om hem goed te laten schakelen.
Wat je zou kunnen doen: Plug uitboren en de rest van de originele carburateur overbouwen, dan moet je alleen nog even controleren of alle sproeiers etc. gelijk zijn.
Als vermeld door Waterman, hij was me voor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
PieterSpeelman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-01-2018

Gepost: 15 januari 2018 07:35 PM
  [ # 7 ]

heren, dank voor jullie antwoorden !

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 16 januari 2018 10:40 PM
  [ # 8 ]

Voor de determinatie van de carburateur maakt het niet uit, dus allleen omdat het later nog eens door iemand anders terug gelezen kan worden en dan verkeerd de wereld in kan gaan: het verhaal van hier vlak boven is bijna goed, maar nét niet helemaal.
Het hydraulisch orgaantje is een plunjertje dat onder hydraulische druk een extra lucht-omloopje afsluit, waardoor het stationair toerental (verder) verlaagt. Dat gebeurt als je bij stationair op de rem trapt, niet bij gas terugnemen, en heeft niet met schakelen te maken maar met optrekken. Als je de auto in de eerste versnelling of de achteruit zet en stationair draait zal de centrifugaalregelaar de koppeling licht laten aangrijpen. Om te voorkomen dat de koppeling zo voor het verkeerslicht langzaam weg slijt wordt het toerental vertraagd als je op de rem trapt. Tegelijkertijd wordt overigens ook de veerspanning in de centrifugaalregelaar versteld, om het aangrijp-toerental iets te verhogen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 januari 2018 10:30 AM
  [ # 9 ]

Precies. En als je dan de rem loslaat gaat de auto op vlak wegdek kruipen. Je gaat dan niet met zo’n klap weg als je je gaspedaal indrukt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook