Twee functies lichtschakelaar werken niet
gerwin_1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-2018

Gepost: 03 februari 2018 05:54 PM

Beste forumleden,

Ik heb een probleem met mijn Citroen C1 uit 2008. Twee functies van de lichtschakelaar werken niet meer:
- Dimlicht aanzetten.
- Groot licht permanent aanzetten.
De overige functies van de schakelaar werken wel (incl. seinen groot licht). Bij zowel het aanzetten van het dimlicht als het permanente groot licht gaat ook het controlelampje in de cockpit niet branden (er gebeurd letterlijk niks).

Ik heb beide lampen en alle zekeringen gecheckt, daar zit geen fout. In het elektroschema van het Haynes werkplaatshandboek kom ik geen relais tegen voor de koplampen (klopt dit?), dus vandaar dat ik de schakelaar zelf ervan verdacht kapot te zijn.

Ik heb voor weinig een tweedehands schakelaar kunnen vinden kopen, maar bij het aansluiten daarvan blijf ik exact dezelfde symptomen houden.

Ondanks dat het me te toevallig lijkt dat twee schakelaars exact dezelfde storing hebben heb ik de tweede schakelaar opengemaakt om te kijken of daar iets mis lijkt. Voor zover ik kan beoordelen werkt de schakelaar naar behoren (geen corrosie en de contactpunten schakelen goed).

Wat me verder opvalt: bij de koplamp meet ik op alle drie de draden een plus. Bij het seinen met de koplamp veranderd een van de drie in een min. Ik zie dit ook terug in de draden bij de schakelaar. Op de roze draad meet ik een plus, die in een min veranderd op het moment dat ik sein met de schakelaar.

Naast de roze draad meet ik op nog twee andere draden een plus (grijs en beige/zwart). Geen van die twee veranderd in een min bij het aanzetten van dimlicht of permanent groot licht.

Op dit punt loop ik vast met mijn diagnose. Is er hier iemand die me verder op weg zou kunnen helpen of tips heeft?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 februari 2018 07:59 PM
  [ # 1 ]

Ik zit aan een massapunt te denken.  Want je meet dus wel een plus.

 

Profiel  
 
gerwin_1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-2018

Gepost: 03 februari 2018 09:26 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar wat ik dan niet begrijp is waarom het seinen met groot licht wel werkt. Op basis van het elektroschema (voor volledigheid in bijlage) zou daar volgens mij geen ander massapunt voor gebruikt worden dan dimlicht.

(30 is schakelaar, 27 + 28 zijn de koplampen, 7 is instrumentenpaneel).

Afbeelding Bijlagen
Schermafbeelding_2018-02-03_om_21.19_.47_.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 februari 2018 09:40 PM
  [ # 3 ]

Hmm, daar heb je wel weer gelijk in.

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 februari 2018 02:58 PM
  [ # 4 ]

Is er wat aan vooraf gegaan, omdat de blijde lichten het nu niet meer doen???
Bevoor beeld andere radio, iets aan gesloten, lege accu, of gewoon zwak,
Of heb je meschien lampen vervangen, met de verlichting aan,???
Heb je al een reset gedaan??? Bv door de accu af te koppelen,
Hou hier bij wel dit in acht, alles uit zetten, sleutel uit contact, en zorgen dat ie buiten bereik is, ivm onderbreker,1 minuut wachten, accu eraf, peukje roken, of bak koffie drinken, oké wachten mag ook, Mr. Green
Nu komt het accu erop,  dan contact aan, lampjes gaan branden op dachbord, min 1 minuut wachten, en dan starten, letop niet de sleutel eerst terug draaien, maar gewoon gelijk door draaaien,
Relaisen zitten er niet meer in, dit wordt allemaal electronies geregeld,

Profiel  
 
gerwin_1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-2018

Gepost: 04 februari 2018 06:33 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor je bericht. Voor zover ik weet is er niks vooraf gegaan aan deze storing. Ineens deed de verlichting het niet meer.. De reset heb ik nog niet gedaan en is mij ook niet bekend. Ik zal dit morgenavond proberen.

Profiel  
 
Bitter-Sweet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 08-03-2014

- XM 2.0i Ambiance aut.
- Xsara 1.6 16v break aut.
Gepost: 04 februari 2018 07:46 PM
  [ # 6 ]

Misschien een gekke gedachte maar ergens draadbreuk?
Mijn Xsara break deden de koplampen het ook niet meer, ik dacht ook aan schakelaar, maar het bleek draadbreuk te zijn bij de achterklep.

Citroën-forum.nl, vaak bitter maar soms zo sweet.  gooi

Xsara 1.6 16v break Line Prestige aut. ‘03 (Jaune Heliodor)
XM 2.0i Ambiance aut. ‘92 (Noir Verni)
Xsara 1.6 berline ‘98 (Gris Graphite) - verkocht
XM 2.0 16v SX aut. ‘99 (Bleu Mauritius) - verkocht
AX 1.1 TRE ‘88 (blanc - sportpakket)- gesloopt
AX 1.0 E ‘88 (Rouge Furio)- gesloopt

Profiel  
 
gerwin_1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-2018

Gepost: 06 februari 2018 09:57 AM
  [ # 7 ]

Ik heb de bovenstaand beschreven reset geprobeerd, dit heeft niet gewerkt.

Een draadbreuk zou inderdaad goed kunnen, maar heb ik tot nog toe niet kunnen diagnosticeren.

Ik heb morgen een afspraak gemaakt bij de Citroën-dealer om het probleem te laten onderzoeken. Hopelijk vinden zij wat. Ik zal dat hier sowieso laten weten.

Profiel  
 
gerwin_1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-2018

Gepost: 07 februari 2018 03:05 PM
  [ # 8 ]

Het probleem is opgelost. Het bleek een stekker te zijn achter de tellerunit. Deze was doorgebrand. Bedankt voor het meedenken allen.

Profiel  
 
CPS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017

- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
Gepost: 07 februari 2018 03:38 PM
  [ # 9 ]
gerwin_1 schreef:

Het probleem is opgelost. Het bleek een stekker te zijn achter de tellerunit. Deze was doorgebrand. Bedankt voor het meedenken allen.

mooi ,dat het is opgelost..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook