lekke koppakking?
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 15 februari 2018 02:44 PM

Hallo,

Tja ik weet dat er al het een en ander geschreven is. maar ik kan mijn probleem niet echt vinden.

sinds vorig jaar heb ik na 10 jaar stalling mijn bx 1.9 tzi ddz u9 eindelijk weer op de weg kunnen zetten.
Hiervoor heb ik toen alles vervangen en ververst wat gedaan moest worden.
maar door kapotte achter lagers staat hij nu weer op stal. dit is ook niet HET probleem.

nu moet zo af en toe de bx even aan de kant in de loods voor een herstel aan een andere wagen.
Daarbij laat ik altijd de motor een min of 10 a 15 draaien.
nu viel het mij op dat er na een aantal keer wel erg veel vocht in de uitlaat zat.
Van de week toch maar eens de radiator opn gemaakt, en tot mijn verbazing was mijn reservoir leeg.
Het lampje brande wel al, maar moest vaak maar iets bijvullen. Tot nu dus.

nu wil ik mijn pakking gaan vervangen, daar ik geen andere lekkages kan vinden, ga ik er van uit dat dit ook het probleem gaat zijn.

ik heb nu verschillende sites bekeken en kom uit bij verschillende pakkingen.
Vooral zit er verschil in diktes. welke dikte is aan te raden, en heeft een dikkere pakking voordelen op een dunne? Of juist niet?
Is het ook aan te raden om de kopbouten te vervangen?

Daar de Motor in deze periode niet echt warm geweest is, verwacht ik weinig problemen met de kop zelf. Maar zal eerst wel testen of hij niet krom is.

wagen heeft er nu 161000+ gelopen

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 15 februari 2018 05:02 PM
  [ # 1 ]

Ik zou toch eerst bij een garage even in de radiateur laten snuffelen of de koppakking echt lek is.
Dat vocht is meestal condens dat ook van eerdere korte ritjes in de loods gewoon in de dempers blijft staan.
Dat blijft er ook in tot je een keer lekker 50km of zo geblazen hebt.
Je kan natuurlijk even goed gewoon je pakking vervangen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 15 februari 2018 05:35 PM
  [ # 2 ]
wim V8 schreef:

Ik zou toch eerst bij een garage even in de radiateur laten snuffelen of de koppakking echt lek is.
Dat vocht is meestal condens dat ook van eerdere korte ritjes in de loods gewoon in de dempers blijft staan.
Dat blijft er ook in tot je een keer lekker 50km of zo geblazen hebt.
Je kan natuurlijk even goed gewoon je pakking vervangen.

Gr. Wim.

Dat was ook de eerste gedachte die bij me opkwam. Ken zelfs verhalen van op die manier dichtgevroren dempers (de motor loopt zo slecht). Vergis je niet in de hoeveelheid waterdamp die er vrijkomt.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 15 februari 2018 07:35 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties.
Maar dat verklaart niet dat mijn resrvoir ineens helemaal leeg is, en er een witte rook uit de uitlaat komt waar een stoomtrein jaloers op word.
Wagen staat in een droge loods met gladde betonvloer en op een stuk karton om een klein beetje hydroliek op te vangen.
kom regelmatig in de loods, en vloer onder wagen is droog.
stationair draaid hij ook niet super netjes en er zit sludge in de olie.
Dat eind rijden zou ik maar wat graag doen, maar door de kapotte lagers achter, staat hij al van september gestald en apk is verlopen.
Ook rook ik een vreemde geur in de radiator net, dit was geen koelvloeistof geur. werk er bijna dagelijks mee.
Maar stel dat toch deze pakking lek is, wat zou dan de beste dikte zijn?
Qua prijs kost t me de wereld niet, en olie is toch om zeep.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 15 februari 2018 08:28 PM
  [ # 4 ]

De dikte van de pakking is natuurlijk afhankelijk van hoeveel er van de kop af gevlakt is.


Gr. Wim.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 15 februari 2018 08:36 PM
  [ # 5 ]

Ik heb in de afgelopen weken 5 BX motoren uit elkaar gehad (helaas). Allemaal maar echt allemaal is de koppakking gewoon vergaan door ouderdom.
Al is ie niet lek als hij zolang heeft gestaan kun je gerust er rekening mee houden dat ie eraan komt. Verdere info heb ik in een PM gedaan.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 15 februari 2018 10:25 PM
  [ # 6 ]

Bedankt

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 16 februari 2018 09:36 AM
  [ # 7 ]

Prik eens een afwateringsgaatje in de achterdemper op het laagste punt. Je zal schrikken wat daar uitkomt.
Pas geleden bij een gsa gedaan, resultaat meer: meer dan 3/4 liter water!!! Gaatje is toegestaan voor de APK.

Verder: Eerst diagnose stellen, daarna pas gaan sleutelen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook