Vermogen aanpassen?
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 11 maart 2018 11:38 AM

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het motorvermogen.
Ik heb een Berlingo 2009 1.6 benzine met 109PK.
Nu zijn er van hetzelfde model en bouwjaar Berlingo’s met ik geloof 120PK.

Is dit gewoon dezelfde motor met een ander motor management of is het een totaal ander motorblok?

Ik heb namelijk wat rond gesnuffeld op internet en daar kwam ik een artikel tegen over het toevoegen van extra functies dmv een laptop gekoppeld aan de obd stekker. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bochtenverlichting aanzetten en ramen/elektrisch schuifdak dicht aanzetten bij afsluiten van de auto. Maar daarmee, schrijven ze, kun je ook je het motorvermogen aanpassen omdat dezelfde 1.6 motor in verschillende modellen gebruikt wordt.

Wat kunnen jullie hierover vertellen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 maart 2018 11:44 AM
  [ # 1 ]

Een 109 PK Berlingo heeft een TU5 motor, een 120 pk een EP6 motor ( ook vti genaamd). Dat zijn totaal verschillende motoren. ( Er zijn TU5’s met 120 PK, maar die zijn nooit in een Berlingo geleverd) .Het is fabeltje dat je even met een software switch het vermogen kunt vergroten bij niet-turbo motoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 maart 2018 07:06 PM
  [ # 2 ]

Prijs je overigens gelukkig met de TU met 110pk, in tegenstelling tot de VTi is dit namelijk een zeer betrouwbare motor.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 11 maart 2018 07:12 PM
  [ # 3 ]

Oke, dank je wel voor jullie reacties.

Overigens fijn om te horen dat ik een betrouwbare motor heb in mijn Berlingo.

Iemand enig idee of er nog wel andere functies zijn te activeren via de obd poort bij een Berlingo?

Ik heb bijvoorbeeld geen bochtenverlichting. Zou dit aan te zetten zijn? Of heeft mijn auto die functie gewoon helemaal niet? Ze zeggen dat veel elektrische opties waarvoor je vaak veel betaald bij het kopen van een nieuwe auto aan te zetten zijn via die obd poort aansluiting en een laptop met de juiste software.

Misschien moet ik hiervoor even een nieuw topic maken…

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 maart 2018 09:44 PM
  [ # 4 ]

Je kunt bij een Citroen alleen opties veranderen met een Lexia/Diagbox etc, d.w.z. een speciale Citroen/PSA diagnose PC en dan heb je soms nog een “key” nodig van Citroens service department.( In de eerste jaren van de electronica in de auto kon je nog wel eens simpelweg een bitje omzetten, maar tegenwoordig is dat allemaal goed afgeschermd).  Met een “generieke” OBD kom je er niet zover in ( of je moet een heel goede programmeur zijn…)
Bochtenverlichting werkt door de mistlampen links of rechts aan te zetten, komt meteen vraag 1, heb je mistlampen op je Berlingo?

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 11 maart 2018 09:48 PM
  [ # 5 ]

Ja, ik heb mistlampen.

Kun je dat dan activeren, die bochtenverlichting?

Ik hoor het wel.

Mvrgr

Nossie

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook