Berlingo Multispace 2009 Schrapend/ Schurend geluid versnellingsbak bij gas los
Gevaarte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-03-2018

Gepost: 31 maart 2018 10:00 PM

Beste forumleden,
Even een vraag of onze Berlingo multispace ( 1.6 16v 80Kw ) uit 2009 die onlangs tweedehands aanschaften. Met name bij rustig rijden in de stad heeft een auto een bijgeluid. Als je het gas loslaat, met name in z’n derde versnelling, dan hoor je een schrapend geluid. Soms hoor je het ook als je rustig gas opbouwt ( dan klinkt het meer als iets dat zachtjes meetrilt ). De experts ( 3 monteurs ) zijn het er allemaal over eens dat het uit de versnellingsbak komt. Monteur 1 denkt aan een beginnende ( onderste ) versnellingsbaklager. Een tweede denkt aan iets met het differentieel, en een derde weet niet wat het is, maar is er wel van overtuigd dat het geen kwaad kan. De verkoper geeft aan dat vrijwel alle Berlingo’s van deze leeftijd dit geluid maken. Ik wil hem graag geloven, vandaar mijn vraag aan leden met een zelfde type citroen van ongeveer even oud: Komt dit geluid inderdaad bekend voor? En voor de kenners: Enig idee wat het kan zijn, en kan het kwaad? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 01 april 2018 07:06 AM
  [ # 1 ]

Wat is de km stand?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Gevaarte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-03-2018

Gepost: 01 april 2018 08:02 AM
  [ # 2 ]

Sorry, die vergat ik even te vermelden. 98.000 op de teller. Ook wat handig om te weten: Bij ontkoppelen is het geluid weg. Bedankt!

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 01 april 2018 04:10 PM
  [ # 3 ]

Als een aantal monteurs er over eens zijn dat het de bak is, dan is de kans echt wel aanwezig dat het daar aan ligt. Dat het de drukgroep of zo is, lijkt me sterk dan zou je het bij alle versnellingen hebben.  Als verkoper zou ik ook zeggen dat alle berlingo’s bij zo’n kmstand dit probleem hebben. Vertrouw nooit verkopers. Gezonde achterdocht is raadzaam. Als je bij nog geen 100k km al problemen hebt met de v-bak dan zou ik toch maar een klacht neerleggen bij het bedrijf waar je de auto hebt gekocht. Als je garantie hebt (?, moeten ze het probleem oplossen.

teveel citroenen

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 04 april 2018 08:57 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Kijk eens bij de rechteraandrijfas. Hier zit halverwege de as een steunlager in de onderste motorsteun. Dit lager is geborgd met een U-vormig plaatje. Het komt wel eens voor dat dit lager in de steun gaat meedraaien. Er zou dan ook speling aanwezig moeten zijn.
Geluid is op afstand altijd lastig,maar misschien heb je hier wat aan.
Een kapotte bak is trouwens niet iets wat veel voorkomt.

Succes,
Marcel.

Profiel  
 
denbob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 10-06-2012

Gepost: 05 april 2018 03:33 PM
  [ # 5 ]

Hallo, ik heb hetzelfde probleem in 5e versnelling, zeker bij het versnellen. 1.6, 72 kW, 2014. 60.000 km. Ik zal deze week eens kijken naar hier.
Het rare is wel dat als ik de versnellingspook wat naar rechts duw, het geratel vermindert of zelfs weg gaat. Dus vermoed ik dat het een ander probleem is…

Mocht iemand nog een tip hebben, graag !

op voorhand merci voor alle tips.

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 05 april 2018 07:24 PM
  [ # 6 ]

Dat ratelen of eigenlijk een lichte resonantie had ik ook. In de 5de versnelling. Pook iets opzij duwen en het is weg.
Het gaat hierbij om een 1.6hdi van 2009 met 97000km. Auto schakelt verder goed en heb ook niet de indruk dat er iets niet goed zit in de bak. Wat wel eens gebeurd is dat de borgmoer van de 5de versnelling losloopt,maar dan moeten de klachten wel erger zijn. Of springt uit versnelling.
Heb bij mijn auto de schakelkabels aanelkaar vastgemaakt midden onder de auto. Tevens een toevoeging van forte in de bak gedaan. Als ik nu de pook vastpak en licht opzij beweeg,is tevens het gevoel dat de tandwielen draaien weg.
Vooralsnog geen resonantie meer gehad.
Ook plaatst men wel eens gewichtjes aan de schakelkabels om trilling weg te nemen.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Groet,

Marcel.

Profiel  
 
denbob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 10-06-2012

Gepost: 11 april 2018 01:22 PM
  [ # 7 ]

Ik zal dat zeker proberen. Maar “forte” wat is dat? Iets om toe te voegen aan de olie?

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 11 april 2018 07:10 PM
  [ # 8 ]

Forte maakt produkten/toevoegingen om motoren en versnellingsbakken beter te laten presteren.
Onder andere voor inwendig reinigen van de motor of toevoegingen om problemen te voorkomen. Is goed spul.
Is alleen bij de garage te koop,niet voor particulieren. Misschien even bij je garage informeren?
Er zijn ook wel andere merken die dit soort toevoegingen maken. Heb daar zelf echter geen ervaringen mee.
Bij bijv. Brezan kunnen ze je ook wel helpen.

Marcel.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 13 april 2018 11:48 AM
  [ # 9 ]

Gegarandeerd dat een garage je gewoon Forté verkoopt als je daar om vraagt. Het is alleen niet bij grossiers te koop, ik haal het ook gewoon bij de dealer.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook