Airco gemaakt, nu koelventilator continue aan!
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 17 april 2018 08:11 AM

Dag beste leden,

Afgelopen vrijdag heb ik de airco laten maken van mijn Citroën C4 Coupé 180. De condensator was lek vanwege corrosie en steenslag. Jammer is dat ik klein jaar geleden de airco nog heb laten vullen en dus nu dubbele kosten heb op dit onderdeel.. heb gelukkig wel nog wat korting gekregen Smile

Nu bestaat echter het probleem dat nadat ik 1 of 2 minuten de airco heb ingeschakeld, de koelventilator voor bij de bumper aanslaat. In het begin dacht ik nou ja het zal wel, maar naar verloop van tijd had ik in de gaten dat hij continue aan is terwijl ik de airco aan heb staan (stand 21°C + climate controll). Toen de airco (half jaar geleden vlak voor de winterperiode) het nog deed, kende ik dit alleen wanneer ik in de file stond in frankrijk op route de soleil met 15 km stilstaand verkeer…

Het lijkt erop alsof hij warmte niet kwijt kan óf de ventilator ‘te vroeg’ aangaat steeds. Mijn vraag is meer of dit zorgwekkend is of niet..? Wat denken jullie?!

Gr René

p.s. ik informeer nu even voordat ik naar de garage bel

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 april 2018 08:21 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij is het vrij normaal dat de ventilator aan is bij ingeschakelde aircopomp. Het hele principe is gebaseerd op koeling van de condensor en dat moet dus ook gebeuren als er geen rijwind is. Wel is het zo dat de ventilator in de langzame stand draait, en pas voluit gaat als dat echt nodig is.

Bij twijfel zou ik ‘t gewoon bij de garage navragen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 17 april 2018 10:45 AM
  [ # 2 ]

De koelventilatoren op de radiator draaien altijd in de lage stand als de airco ingeschakeld is.


Wat ik met mijn ZX wel eens heb gehad toen er werk aan de airco gedaan was, was dat de lage stand niet meer functioneerde. Achter de grill boven de radiator zaten 3 relais, eentje voor hoge en lage stand met daarnaast nog eens 2, eentje voor iedere ventilator. Grappig detail, het linker relais voor de rechter ventilator en het rechter relais voor de linker ventilator.

Wat er toen gebeurde was: de fans gingen direct in de hoge stand draaien als de airco ingeschakeld werd. En de lage stand functioneerde niet meer, zowel met airco aan als uit niet. Gevolg was dat de motor flink warmer werd. Bleek een los contactje te zijn in het relais voor hoge/lage ventilator snelheid.

Ik weet alleen niet of dit systeem bij de C4 nog op die manier gebruikt wordt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 18 april 2018 01:14 AM
  [ # 3 ]

Iets soortgelijks als dat van de ZX heb ik ook wel eens met een 306 gehad. Maar die hebben 2 ventilatoren, de C4 maar 1.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 18 april 2018 09:13 AM
  [ # 4 ]

Ligt er aan, mijn C4 heeft er 2. Een ZX heeft er 1, tenzij die ZX airco heeft, dan heeft ie d’r ook 2. Wellicht dat de ZX 2-liters ook 2 fans hadden…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 18 april 2018 09:49 AM
  [ # 5 ]

Is dat zo? Mijn C4 had er maar 1, tenzij ik vergeetachtig word of niet goed genoeg gekeken heb. Geen idee wat dat verschil zou moeten maken dan.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 18 april 2018 09:50 AM
  [ # 6 ]

Ik zal in de pauze eens kijken voor de zekerheid, maar dacht dat ik er 2 had. Vreemd, jij had ook een 2-liter.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 april 2018 08:59 AM
  [ # 7 ]

Potverdorie! gisteren de airco getest op de snelweg wat hoger in de toeren (4-5k) en erna kom ik stil te staan bij het eerst volgende stoplicht: oliedruk te laag…. herstarten was de melding weg, doorgereden en weer 2x hetzelfde. Erna ANWB gebeld, na 1,5 ter plaatse pas… en vervolgens konden ze niets van foutmeldingen vinden of oliedruk meten. Dus hij is nu bij mij nog onbekende garage (citroën, renault en peugeot specialist.. they say).

Wellicht is het de oliefilter die verstopt zit, in het ergste geval de oliezeef verstopt… hoor vandaag meer

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 19 april 2018 09:12 AM
  [ # 8 ]

Oliepeil wel goed? Hopelijk gewoon een brak sensortje!

Ik mag binnenkort ook weer, heb ook de airco lek, vorig jaar bij laten vullen maar de enige manier om het nu nog enigszins draagbaar te maken is door de klimaatcontrole op Lo te zetten.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 april 2018 10:29 AM
  [ # 9 ]

Oliepeil is goed, laatst nog tot de bovenkant peilstok bijgevuld. Verbruik 1 L olie per 4200 km. Ik houd het bij!

Ah balen! Maar als ie gemaakt is ... hoort ie t wel te doen eignelijk…

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 19 april 2018 10:46 AM
  [ # 10 ]

Als bij jou de airco leeg is of nagenoeg leeg is, krijg je dan ook zo’n maf sissend en suizend geluid van onder het dashboard passagierszijde? Het viel me op dat dat geluid weg was toen het systeem weer op druk was gebracht vorig jaar.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 april 2018 11:45 AM
  [ # 11 ]

Dat geluid ken ik. Klinkt tevens ook erg schor/hees achtig, niet alleen sissend. Maar goed bij mij was het niet weg vlak nadat ik hem 1 jaar geleden al had laten afvullen. Nu is de condensor laatst vervangen + opnieuw afgevuld, alleen doet ie het nog niet goed!

Toen ik hem in hogere toeren knalde voor een x-afstand, werd hij weer koud (bij 120 km/u in de 4 Smile ). De ANWB vertelde mij dat ie het stationair ook gewoon zou moeten doen, weliswaar misschien minder ‘hard verkoelend’ maar toch.

En daarnaast vertelde hij dat de ventilator die continue zo hard ligt te loeien…. dat is ook niet normaal. Óf het systeem denkt dat hij steeds te warm is óf het systeem wordt daadwerkelijk te warm. Het gekke is zet ik de airco uit….? Dan stopt de ventilator na ca 3-4 minuten weer. Strange… Ga binnenkort langs de garage waar ie gemaakt is.

Hoe is het met jouw vomvomvom geluid in de aandrijfas/wiellager?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 april 2018 02:30 PM
  [ # 12 ]

Dat geluid komt wel vaker voor bij airco’s, is denk ik vrij normaal. Ik ken het geluid van meerdere auto’s, bij een c4 picasso was het inderdaad een teken dat hij bijna leeg was, maar bij mijn Xantia bijvoorbeeld niet (hoop ik tenminste, want die is net gevuld).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 23 april 2018 09:04 AM
  [ # 13 ]

Afgelopen zaterdag is de oliedruksensor vervangen omdat hier de aanleiding toe was:
• Geen mechanisch ‘verkeerde’ geluiden bij de motor, klinkt goed en loopt gewoon soepel;
• Melding ‘STOP oliedruk te laag’ bij afremmen (+- laatste 2 meter abrupt remmen voor stoplicht);
• Motor is warm gereden (>20 km).

Het lijkt erop dat het membraan in de oliedruksensor niet meer dicht was. Het membraan zorgt ervoor dat de oliedruk wordt geabsorbeerd en daardoor uitzet waardoor een metalen clipje zorgt voor een sluitend circuit. Dit geeft aan dat de druk goed is, in ieder niet te laag. Voor uitleg zie volgende link: https://dieseldokter.nl/oliedruksensor/

Wanneer de motor warm gereden is, met deze warme dagen al helemaal, en daardoor de olie dun is geworden, kan het zijn dat bij remmen de dunne olie zijn weg heeft kunnen vinden tot achter het membraan. Hierdoor is de druk óp het membraan weg waardoor er geen gesloten circuit meer is. Het membraan zit aan de voorzijde van de motor gemonteerd (extra druk op het membraan bij remmen).

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 08 mei 2018 09:40 PM
  [ # 14 ]

Auto was terug naar de garage gegaan voor diagnose.. garage was alles nagelopen van het aircosysteem, de boel uitgelezen.. maar niks! totdat de kabels werden doorgemeten en bekeken bleek in een kabel/draad naar de temperatuur of druksensor (weet het even niet maar, maar dacht druksensor) in de condensor.

Ik weet niet precies wat het verband is maar in ieder geval werd de condensator veel te warm als gevolg van een te hoge druk die hierin werd opgebouwd omdat iets (drukregelaar?) geen informatie kreeg. Hierna viel de aircopomp uit als bescherming voor zich zelf bij overdruk.

Kabelbreuk is opgelost door een tussenstuk erin te zetten. Nu doet de airco het bij lage snelheid ook weer goed, zonder overhit te raken Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook