olielekkage xsara picasso 1.8 16v
Henkcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-2004

Gepost: 13 mei 2018 09:18 PM

De xsara picasso 1.8 16v is laatst bij de garage geweest voor een kleine beurt; er is toen 4,8 liter valvoline 10w40 ingegaan, motorolie die er de laatste jaren altijd in gaat. Direct na de kleine beurt lekt mijn auto olie. Het is geen ‘zweten’ en hij verloor de afgelopen jaren helemaal niets (thuis op schone garagevloer: geen druppel). Voor de zekerheid 5 liter goedkope aldi motorolie aangeschaft om het ff aan te zien. Deze 5 liter is er sneller dan verwacht doorheen gegaan in een week of twee, en 2500 km, dat dan weer wel. Als in scherpe bochten het olielampje gaat branden dan weet ik dat het tijd is om er een liter bij te gooien.

We hebben er laatst onder gelegen met stationair maar het is nog steeds onduidelijk waar de lekkage precies vandaan komt. Er hangen druppels aan de (stuurbekrachtigings?) leidinkjes die onder het carter doorlopen, laagste punt. En het druppelt na een ritje bij stilstand ook wel vanaf het carter zelf. Na een lange snelwegrit zit de hele onderkant van de auto incl. de achterklep onder de olie (de hete druppels spatten op het asfalt uiteen) en stinkt met name bij de uitlaat verbrand rubber. Het eveneens vervangen oliefilter blijft relatief schoon, zo ook de aftapplug. Daar zit het lek dus niet.
Mijn vragen. omdat de lekkage na het verversen van de olie getriggerd is, kan het een krukaskeerring zijn? Of zou ik dan bij het schakelen iets moeten merken (slippen)?
Waar kan de lekkage nog meer vandaan komen?
Waar zit de oliesensor?

Profiel  
 
spoortrein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-05-2018

- Xsara Picasso 18 16v plaisir
Gepost: 13 mei 2018 09:41 PM
  [ # 1 ]

ik denk dat ze met vervangen een verkeerde keerring gemonteerd hebben en dan dicht hij niet goed af er zijn veel type keerringen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 mei 2018 09:47 PM
  [ # 2 ]

Slang van carterventilatie?
Als je het sierdeksel losschroeft (de plastic schroeven 1/4 slag draaien) heb je beter zicht op de slangenkuil
Of rubber van de peilstok?

Profiel  
 
Henkcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-2004

Gepost: 14 mei 2018 11:21 AM
  [ # 3 ]

Bedankt spoortrein en h@ns voor jullie reactie.

Ik heb de originele post iets aangepast, daarin was het niet helemaal duidelijk, ik probeerde aan te geven dat de aftapplug het probleem niet is. Ik heb ook gezien dat de lekkage niet van bovenaf komt. Maar ik zal het sierdeksel eraf halen en eens kijken of dat wat oplevert.

Ik denk zelf nog aan een lekkende sensor, dat heb ik met de stuurbekrachtiging eens gehad, maar daar gaat het om 50 bar ipv 3….!
Het zou ook nog kunnen dat de carterpakking lek is. Dat wordt echter zelden genoemd als oorzaak van lekkages. De auto is 12 jaar oud. Er zitten absoluut geen krassen (van drempels) op de onderkant van het carter, het is in onberispelijke staat.

Iemand nog een idee?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook