Temperatuur controle Berlingo 2012/2013
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 24 juni 2018 12:05 PM

sinds enige tijd is de motor temp niet meer te controleren. Dwz: eerst kon hij niet koelen , wel verwarmen. Nadat men in de garage een nieuwe verwarmings radiator stak, heeft men het systeem gespoeld er zat heel veel smurrie in , vanwaar dat kwam wist niemand te vertellen.kostprijs 423 € Goed dacht hij is gemaakt , mis poes. Hij koelde nu heel goed maar verwarmde niet meer ....ja oke terug naar de garage nakijken weer 285 € ...Nog altijd niet gemaakt. ja meneer dan moeten wijde waterpomp nazien, maar de distrubutie riem moet er dan af. Kostprijs , jawel 800€ ongeveer. Vraag is nu heeft iemand hetzelfde voorgehad, wat kan de oorzaak zijn ( de thermokoppel is nagezien en getest is oke , de radiator, en de ventilator is ook oke ) en aub is er niemand die dat goedkoper kan ? ( Vlaanderen -Antwerpen)  Met dank
PS kan maar max 90 rijden gedurende een 20 tal km en dan slaat hij in het rood. Na de airco volle bak zetten gaat die terug dalen tot 92 tal graden ...en zo doet hij dat op en af , op en neer .

bedankt voor het lezen
Marc

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 juni 2018 12:51 PM
  [ # 1 ]

Geloof dat je de boel een beetje door elkaar heen gooit, wel niet heet, kachel of motor????  Of een combenatie, 
Even de pomp eruit halen tuurlijk, zoek een andere garage, waar is die 285 dan aan besteed??? 
Een doorzichtige slang plaatsen en je ziet het ook, of ie pompt,  net zoals de slangen harder worden, als de motor loopt,  zeker een te oude techniek voor ze Mr. Green
En ja gaat de thermostaat (thermokoppel) wel genoeg open, zo,n ding check je niet die vervang je, dat zijn immers niet de kosten, deze wordt trouwens gecheckt als ie is ingebouwd, de slang moet koud blijven na de thermostaat, tot motor op temp is, dan in eens wordt ie loeiheet, en niet heel langzaam,
De vraag blijft natuurlijkook gaat de motor wel koken, of geeft de meter een valse melding,

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2018 01:34 PM
  [ # 2 ]

OK, even voor mijn beeld: eerst verwarmde de auto wel, maar koelde niet. Ik neem aan dat je bedoelt dat de kachel wel heet werd, maar de motor niet werd gekoeld. In dat geval zou ik verwachten dat men niet de kachelradiateur maar de koelradiateur zou vervangen. Met smurrie in je systeem komen beide overigens in aanmerking voor verstopping.

Later koelde de auto wel, maar verwarmde niet. Er was een radiateur vervangen (ik denk nog steeds de koelradiateur, dus die grote achter de grille, en niet de kachel) en het systeem was gespoeld. Als daarna de kachel niet werkt is de kans groot dat er nog ergens lucht in het systeem zit.

Momenteel loopt de temperatuur in korte tijd veel op, waarna je de motor gekoeld krijgt door de airco vol aan te zetten. Als je dat doet, schakel je de tweede ventilator op de radiateur in waardoor je veel meer lucht door de radiateur trekt en dus meer koeling creëert. Het kan natuurlijk zijn dat dat net voldoende is om de problemen te onderdrukken (net als dat je vroeger bij een te hete motor de kachel + aanjager vol aan zette om in ieder geval een beetje extra warmte af te kunnen voeren).

Ik denk dat er nog lucht in het koelsysteem zit, waardoor de circulatie niet klopt. Eventueel is het koelsysteem (ook) niet schoon genoeg geworden met het spoelen (dat kan enorm moeilijk zijn, vraag me maar ‘s hoe ik dat weet Mr. Green ) Nu blijft de vraag nog over wat daar de oorzaak van is. Begin eerst eens met zeker te weten dat er niet domweg lucht in het koelsysteem zit en of dat er niet in no-time weer in komt als het er goed uit is.

Maar: laat vooral even weten of ik je probleem op deze manier juist begrepen heb, want het is wel handig als we allemaal over hetzelfde blijven schrijven Wink O ja, en het zou handig zijn als we weten welke motor er in je Berlingo ligt!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 juni 2018 01:44 PM
  [ # 3 ]

Ga eens naar een andere garage. Jij moet hun leerschool niet betalen.
Is de thertmostaat al vervangen?
Met die smurrie, denk ik dat er lekstop is gebruikt of je een lekke kop hebt.
800 voor een distributieriem met pomp? Lijkt me veel al weten we nog niet om welke auto het gaat.
Welke garage ga je nu?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 24 juni 2018 05:08 PM
  [ # 4 ]

dank U heren.
welke garage ; een citroen verdeler in Tessenderlo. Het probleem van ontluchting ken ik niet. Veronderstel dat de garage gedaan heeft, vermits hij vertelde dat er smurrie in zat. Denk dus wel dat zij weten dat er ontlucht moet worden, ( ?)
Dus eerst wel warmen, maar niet koelen….... naar garage nieuwe radiator voor koeling gestoken. Systeem gespoeld , smurrie . Geen oplossing voor de oplopende temperatuur. Resultaat uitstekende koeling maar, GEEN verwarming tenzij bij stilstand auto en stationeer draaien van de motor . Thermokoppel na gemeten proper gemaakt.
Terug naar garage….. nazicht ....vervanging koelvloeistof en smurrie ...  Uitleg; thermokoppel nagekeken niet veel tenzij als het gemaakt moet worden moet er naar de pomp gekeken worden en daarvoor moet de distributie riem..enz..eraf. Kosten rond de 800 €.

Nu heb ik gereden en voelde dat de bovenkant van de radiator heel warm was en de onderkant koel ( mijn waarneming , maar ben geen garagist.

Meer uitleg kan ik niet geven .....

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 24 juni 2018 05:11 PM
  [ # 5 ]
Penny Lane schreef:

OK, even voor mijn beeld: eerst verwarmde de auto wel, maar koelde niet. Ik neem aan dat je bedoelt dat de kachel wel heet werd, maar de motor niet werd gekoeld. In dat geval zou ik verwachten dat men niet de kachelradiateur maar de koelradiateur zou vervangen. Met smurrie in je systeem komen beide overigens in aanmerking voor verstopping.

Later koelde de auto wel, maar verwarmde niet. Er was een radiateur vervangen (ik denk nog steeds de koelradiateur, dus die grote achter de grille, en niet de kachel) en het systeem was gespoeld. Als daarna de kachel niet werkt is de kans groot dat er nog ergens lucht in het systeem zit.

Momenteel loopt de temperatuur in korte tijd veel op, waarna je de motor gekoeld krijgt door de airco vol aan te zetten. Als je dat doet, schakel je de tweede ventilator op de radiateur in waardoor je veel meer lucht door de radiateur trekt en dus meer koeling creëert. Het kan natuurlijk zijn dat dat net voldoende is om de problemen te onderdrukken (net als dat je vroeger bij een te hete motor de kachel + aanjager vol aan zette om in ieder geval een beetje extra warmte af te kunnen voeren).

Ik denk dat er nog lucht in het koelsysteem zit, waardoor de circulatie niet klopt. Eventueel is het koelsysteem (ook) niet schoon genoeg geworden met het spoelen (dat kan enorm moeilijk zijn, vraag me maar ‘s hoe ik dat weet Mr. Green ) Nu blijft de vraag nog over wat daar de oorzaak van is. Begin eerst eens met zeker te weten dat er niet domweg lucht in het koelsysteem zit en of dat er niet in no-time weer in komt als het er goed uit is.

Maar: laat vooral even weten of ik je probleem op deze manier juist begrepen heb, want het is wel handig als we allemaal over hetzelfde blijven schrijven Wink O ja, en het zou handig zijn als we weten welke motor er in je Berlingo ligt!

Derk

hoe en wat is ontluchten ? maar verder heeft U wel ongeveer juist. maar het zou van slechte mechanisch onderhoud blijken als de mechanieker van de citroen , niet het systeem ontlucht hebben , vermist hij de thermokoppel eruit heeft gehad en terug koel vloeistof gebruikt heeft… Dat kan toch niet wel ?

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 24 juni 2018 05:12 PM
  [ # 6 ]
argilla schreef:
Penny Lane schreef:

OK, even voor mijn beeld: eerst verwarmde de auto wel, maar koelde niet. Ik neem aan dat je bedoelt dat de kachel wel heet werd, maar de motor niet werd gekoeld. In dat geval zou ik verwachten dat men niet de kachelradiateur maar de koelradiateur zou vervangen. Met smurrie in je systeem komen beide overigens in aanmerking voor verstopping.

Later koelde de auto wel, maar verwarmde niet. Er was een radiateur vervangen (ik denk nog steeds de koelradiateur, dus die grote achter de grille, en niet de kachel) en het systeem was gespoeld. Als daarna de kachel niet werkt is de kans groot dat er nog ergens lucht in het systeem zit.

Momenteel loopt de temperatuur in korte tijd veel op, waarna je de motor gekoeld krijgt door de airco vol aan te zetten. Als je dat doet, schakel je de tweede ventilator op de radiateur in waardoor je veel meer lucht door de radiateur trekt en dus meer koeling creëert. Het kan natuurlijk zijn dat dat net voldoende is om de problemen te onderdrukken (net als dat je vroeger bij een te hete motor de kachel + aanjager vol aan zette om in ieder geval een beetje extra warmte af te kunnen voeren).

Ik denk dat er nog lucht in het koelsysteem zit, waardoor de circulatie niet klopt. Eventueel is het koelsysteem (ook) niet schoon genoeg geworden met het spoelen (dat kan enorm moeilijk zijn, vraag me maar ‘s hoe ik dat weet Mr. Green ) Nu blijft de vraag nog over wat daar de oorzaak van is. Begin eerst eens met zeker te weten dat er niet domweg lucht in het koelsysteem zit en of dat er niet in no-time weer in komt als het er goed uit is.

Maar: laat vooral even weten of ik je probleem op deze manier juist begrepen heb, want het is wel handig als we allemaal over hetzelfde blijven schrijven Wink O ja, en het zou handig zijn als we weten welke motor er in je Berlingo ligt!

Derk

hoe en wat is ontluchten ? maar verder heeft U wel ongeveer juist. maar het zou van slechte mechanisch onderhoud blijken als de mechanieker van de citroen , niet het systeem ontlucht hebben , vermist hij de thermokoppel eruit heeft gehad en terug koel vloeistof gebruikt heeft… Dat kan toch niet wel ?

diesel HDI 90 pk

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2018 06:04 PM
  [ # 7 ]

Met ontluchten bedoel ik dat er voor gezorgd wordt dat er geen lucht- of dampbellen meer in het koelsysteem zitten. Daar waar een luchtbel in het koelsysteem zit, is de koeling niet optimaal en is de ook doorstroming van de koelvloeistof niet optimaal. Dat laatste kan er voor zorgen dat delen van het koelsysteem niet meer (normaal) werken, zoals bijvoorbeeld een kachel die niet warm wordt.

Dat je radiateur bovenaan warm is, en onderaan veel koeler, is op zich een teken dat-ie goed werkt. Het is immers de bedoeling dat de koelvloeistof na het passeren van de radiateur z’n warmte afgegeven heeft en dus veel koeler terug naar de motor gaat.

Maar de vraag is nu of het koelsysteem dus goed genoeg ontlucht is en of er niet ‘vanzelf’ weer nieuwe dampbellen ontstaan, wat op een lekke koppakking zou kunnen wijzen. Er kunnen dan uitlaatgassen in het koelsysteem terecht komen, die bij belasting van de motor voor een snel oplopende temperatuur zorgen (uitlaatgassen zijn immers heet) en die voor dampbellen en de nodige bijkomende problemen zorgen. Dat zou voor een garagist in ieder geval te testen zijn zonder iets te moeten demonteren. Als dat niets bijzonders oplevert kan er altijd nog een ‘kijkoperatie’ volgen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 25 juni 2018 06:51 AM
  [ # 8 ]
Penny Lane schreef:

Met ontluchten bedoel ik dat er voor gezorgd wordt dat er geen lucht- of dampbellen meer in het koelsysteem zitten. Daar waar een luchtbel in het koelsysteem zit, is de koeling niet optimaal en is de ook doorstroming van de koelvloeistof niet optimaal. Dat laatste kan er voor zorgen dat delen van het koelsysteem niet meer (normaal) werken, zoals bijvoorbeeld een kachel die niet warm wordt.

Dat je radiateur bovenaan warm is, en onderaan veel koeler, is op zich een teken dat-ie goed werkt. Het is immers de bedoeling dat de koelvloeistof na het passeren van de radiateur z’n warmte afgegeven heeft en dus veel koeler terug naar de motor gaat.

Maar de vraag is nu of het koelsysteem dus goed genoeg ontlucht is en of er niet ‘vanzelf’ weer nieuwe dampbellen ontstaan, wat op een lekke koppakking zou kunnen wijzen. Er kunnen dan uitlaatgassen in het koelsysteem terecht komen, die bij belasting van de motor voor een snel oplopende temperatuur zorgen (uitlaatgassen zijn immers heet) en die voor dampbellen en de nodige bijkomende problemen zorgen. Dat zou voor een garagist in ieder geval te testen zijn zonder iets te moeten demonteren. Als dat niets bijzonders oplevert kan er altijd nog een ‘kijkoperatie’ volgen.

Derk

beste, wat betreft die ontluchting . Die gebeurt automatisch via het expansie vat. Heb dit ook gezegd tegen de mechanieker. Hij vertelde dat dit bij deze modellen automatisch via het expansievat gaat.

De vraag is dan , waar die motorgassen in het systeem komen ?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juni 2018 10:13 AM
  [ # 9 ]

Bij een lekke koppakking: via het lek vanuit de verbrandingskamer het koelsysteem in.

Maar goed, dat is één denkrichting die bij de beschreven problemen past. In ieder geval is dat makkelijk te controleren zonder daar meteen 800 euro aan te moeten uitgeven. Is dat het niet, dan kun je verder zoeken; is dat het wel… Dan weet je waar je aan toe bent.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 25 juni 2018 11:50 AM
  [ # 10 ]

In het kader van de leesbaarheid: het vorige bericht niet quoten

dan zou je aan de olie peilstok ” melk” zien ...en dat is niet het geval er gaat geen water naar de motor verbrandings ruimte ....

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juni 2018 06:50 PM
  [ # 11 ]

Maar misschien wel uitlaatgas naar de koeling dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
argilla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-2018

Gepost: 26 juni 2018 06:48 AM
  [ # 12 ]
Penny Lane schreef:

Maar misschien wel uitlaatgas naar de koeling dus.

Derk

neen dat is in orde….geen uitlaatgassen.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 26 juni 2018 05:01 PM
  [ # 13 ]
argilla schreef:

In het kader van de leesbaarheid: het vorige bericht niet quoten

dan zou je aan de olie peilstok ” melk” zien ...en dat is niet het geval er gaat geen water naar de motor verbrandings ruimte

 

Maar uh, ik begrijp dat je beweerd dat als de kop/pakking lek is er witte sludge is in het motorcarter/aan de peilstok.
Dat kan maar dan is een cilinder voetpakking lek of de kop gescheurd of er is in de koppakking ook lekkage van koelkanaal naar oliekanaal.

Maar er kan dus ook lekkage zijn van verbrandingsruimte naar koelkanaal(de meest voorkomende).
Dan is er dus uitlaatgas(dat zijn ook luchtbellen die de koeling boel ontregelen) in het koelwater.
Dat moet je even laten controleren, dan snuffelen ze met een apparaatje aan je radiateurdop.

Gr. Wim.

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 juni 2018 06:04 PM
  [ # 14 ]

Berlingo met een cilinder voetpakking?

Is de thermostaat al vervangen?
Beetje raar allemaal, radiator werkt, snuffeltest geen uitlaatgassen.

Ik zou eerst even bij een andere garage advies vragen, zo blijf je maar stukken betalen.
Garage Felix vind ik een goede.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 juni 2018 06:24 PM
  [ # 15 ]

Ik zou voor de aardigheid wel willen weten wat voor smurrie er dan in het koelsysteem zat. Een zwaar vervuild koelsysteem is niet zo makkelijk schoon te krijgen, dus het kan best zijn dat er toch daardoor nog ergens geen of onvoldoende circulatie heerst. Voor hetzelfde geld blijft de radiateur deels koel/koud omdat-ie alweer (voor een deel?) verstopt zit. Maar goed, dat is van een afstand natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Als er geen of onvoldoende circulatie in het koelsysteem is, kán een waterpomp daar op zich wel mee te maken hebben natuurlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook