Gorgelende/schrapend geluid na vervanging koppelingset
alen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-2016

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 v Ambiance
- Saxo 1,1 SX
Gepost: 06 november 2018 08:58 AM

Ik heb het hier over een probleem die mij al paar maanden bezig houdt. Ik ben inmiddels ook meer dan 1000 euro verder maar het probleem is nog niet opgelost.

Na de vervanging van de koppeling set is deze geluid ontstaan. Terug bij de garage , dachten ze dat het om een productiefout ging in de druklager. Er is toen een nieuwe drugklager erin gezet. Geluid was met deze actie niet weggegaan. Aangezien dit alles bij onze vakantieadres gebeurde konden wij niet meer terug bij die garage terecht maar terug naar NL gegaan.

Auto maakt geluid alleen in de versnelling (alle versnellingen), wat meer als de motor/bak/etc warm gedraaid is. Het is dus ontstaan na de koppeling set wissel. Hiervoor nooit gehad. Geluid is goed aanwezig als ik vanuit lage toeren gas geef om te versnellen om vervolgens bij het schakelen hetzelfde geluid vervormt (maar blijft hetzelfde doen) en daarna weer terugkomt. Droog gorgelen/schrapend.

In NL is door een garage diagnose gesteld, kapotte versnellingsbak. Uit mij bak kwam veel slijpsel (220.000 gelopen) en aangezien het alleen maar in de versnelling hoorbaar is waren ze 100% zeker dat het om versnellingsbak ging.

Ik heb een tweedehands versnellingsbak gekocht (met garantie 3 maanden)en bij die garage laten inbouwen.

Jullie raden het aan,  geluid is niet verdwenen…

Hetzelfde garage zegt weer….de versnellingsbak die je hebt gekocht is ook kapot ???!!??

Ik geloof het niet (want hoe groot is de kans?) en ga voor de diagnose naar de Citroen dealer in Ridderkerk. Zij hebben geluisterd, gereden….en uiteindelijk zeggen zij dat ze voor 95% ook denken dat het weer om de versnellingsbak gaat ?! Zij hebben bakolie weer verwisseld en zeiden dat er wel slijpsel uit komt (“niet veel maar ook niet weinig..” )

Aangezien ik 3 maanden garantie op de bak heb heeft autodemontagebedrijf mij aangeboden om langs hen te komen zodat ze ook zelf kunnen luisteren en als het aan de bak ligt ,krijg ik een andere. Zij zullen de kosten voor de/montage op zich nemen.

Jullie zullen misschien zeggen, nou en, mooi geregeld ...laat die bak door die bedrijf vervangen maar het probleem is dat ik nu denk (en nog een garage deelt mijn mening maar nog niet de kans gehad om te luisteren) dat het idd niet om de bak ging. Als ik nu bij die autodemontagebedrijf ga (100 kilometer rijden) en ze zelf zeggen , nee het gaat niet om de bak en mij terug nar huis sturen….wat dan?

Mijn mening is versterkt door het volgende…nooit vreemde geluiden gehad. Schakelen ging altijd prima.Na de wisseling van de koppeling set opeens bak kapot? Tweede hands bak aangeschaft, het geluid blijft hetzelfde…

Alle tips zijn welkom, wat kan een gorgelend/schrapend geluid maken na de wisseling van de koppeling set. Het gebeurt in de versnelling (alle versnellingen), tijdens het rijden, schakelen heeft wel duidelijk invloed op het geluid (geluid vervormt tijdens schakelen) maar eenmaal in de versnelling komt het weer terug.

Citroen C4 Grand Picasso 1.8 16v bj2007 voor mijzelf Wink
Smart Forfour voor de betere helft Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 november 2018 07:29 PM
  [ # 1 ]

De eerste vraag die je je zou kunnen stellen is “schakelt de bak goed”, want dat is ook een indicatie van een versleten bank.
Dan: Ik neem aan dat je weet hoeveel kilometers de bak die je gekocht hebt heeft gelopen? Ik neem aan niet zo veel als de “oude” maar als die al over de 200.000 km is dan kan die best ook al ver heen zijn.
Ook de moeite waard: Het is tijdens het rijden vaak heel moeilijk te horen waar een geluid precies vandaan komt: Ik zou dus eens goed luisteren naar de aandrijfassen, want als ze die bij de demontage van de bak niet goed gemonteerd of gedemonteerd hebben.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 06 november 2018 07:43 PM
  [ # 2 ]

Ik denk ook eerder aan de aandrijfassen.. of het lager van de aandrijfas rechts.

Profiel  
 
alen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-2016

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 v Ambiance
- Saxo 1,1 SX
Gepost: 07 november 2018 05:14 PM
  [ # 3 ]

Dat is hem juist, bak schakelt goed. Mijn gevoel zegt ook dat het geen bak is…maar als Citroen dealer het zelf niet 100% weet..
De bak die nu erin zit heeft rond 180.000 gelopen.

Citroen C4 Grand Picasso 1.8 16v bj2007 voor mijzelf Wink
Smart Forfour voor de betere helft Wink

Profiel  
 
alen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-2016

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 v Ambiance
- Saxo 1,1 SX
Gepost: 12 november 2018 10:15 PM
  [ # 4 ]

Aanstaande donderdag ga ik terug bij de bedrijf dat mij de versnellingsbak heeft verkocht. Ik heb drie maanden garantie daarop en ze willen kijken of het idd aan de bak ligt.
Dus tot nu toe..

1.garage die de bak ingebouwd heeft zegt dat het weer (kapotte) bak is
2.Citroen dealer zegt dat het 95 % aan de bak ligt
3. een andere garage zegt dat het geen bak is /ook geen koppeling maar kan het geluid niet duidelijk plaatsen..

Ik kan natuurlijk eindeloos van de garages gaan wisselen en steeds diagnosekosten betalen..maar daar heb ik ook geen zin meer…

Als blijkt dat het geen bak is dan vraag ik of ze goed naar aandrijfassen willen kijken, motorsteunen?...Verder weet ik het ook niet..

Citroen C4 Grand Picasso 1.8 16v bj2007 voor mijzelf Wink
Smart Forfour voor de betere helft Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook