lucht in het remsysteem
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 20 augustus 2019 05:38 PM

Ik krijg iedere keer lucht in het remsysteem na het ontluchten; het is een halve dag goed en vervolgens zit er weer lucht in.(geluid en gevoel in het rempedaal) De remvertraging valt nog mee maar die is er wel, vervelend dus.
Het is een 20 hydr., de bollen zijn net allemaal gecontroleerd/vervangen, ook voorraadbol en remaccu.
De remwerking voor/achter is verder goed en gelijkmatig, behalve die vertraging dus voor ze aangrijpen.

Wellicht een aanzuigslang die poreus is?
Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 augustus 2019 08:09 PM
  [ # 1 ]

Hoi Juriaan, een poreuze aanzuigslang lijkt me niet de oorzaak want die zit nooit zuigend in een druk gedeelte (als dat wel zou zijn zou je echt niet kunnen remmen). Vandaar deze vragen:
Hoe ontlucht je de remmen, hoe ga je te werk?
Zie je ergens een lekkage in het remcircuit?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 20 augustus 2019 08:30 PM
  [ # 2 ]

Ik bedoel de slang van vat naar pomp, zo kan toch lucht via de pomp in het druk gedeelte komen?
Remmen ontlucht via werkplaats boek, zoals het zou moeten dus; en na het ontluchten is het dus een halve dag goed. Geen lekkage te zien verder.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 augustus 2019 09:54 PM
  [ # 3 ]

Ìs de remaccu vervangen?
want die is moeilijker te testen denk ik.
Als die lek is zou dat ook de vertraagde remreactie kunnen verklaren.

Een lekke aanzuigslang zou toch wel vettig moeten zijn, verder kan een slangklem in het aanzuiggedeelte nog los zitten…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 augustus 2019 10:02 PM
  [ # 4 ]

Lek in aanzuigslang van pomp moet je zeker uitsluiten.
Is het ontstaan na vullen remaccu of voorradbol? want bijvullen van een bol kan net laatste zetje naar lekken zijn.
Slechte remservo kan ook zorgen voor lucht in de remmen.

Succes, want dit is inderdaad erg hinderlijk ( en gevaarlijk)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 augustus 2019 10:02 PM
  [ # 5 ]

Juriaan, je hebt het volgens mij helemaal goed begrepen: ofwel er is een bol met een poreus danwel lek membraan waardoor er langzaam stikstofgas in je olie komt, ofwel de pomp zuigt ergens lucht aan. Dat laatste kan de aanzuigslang zijn (een microscopisch klein scheurtje volstaat), of de aansluiting van de slang op het aanzuigfilter dan wel op de pomp, maar het kan evt ook het aanzuigfilter en zelfs het pomphuis zijn.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 21 augustus 2019 07:24 AM
  [ # 6 ]

@ Hans: wat ik al meldde; ja; alle bollen incl voorraadbol en remaccu zijn vervangen net een maand geleden.

@ egbert: ik rijd nogal weinig in de auto en heb voor het vervangen ook al met enige regelmaat wat lucht in de remmen, maar het kan zijn dat het na het vervangen van de bollen misschien eerder is, ik weet het niet zeker…............
Voorraadbol is nieuw, remaccu heeft een nieuw membraan, veerbollen hebben allemaal een nieuw membraan behalve de bol rechts voor, die was nog goed op druk(ik dacht 4 bar lager als hij moet zijn, is ook niet gevuld) Dit is een ruime maand geleden allemaal vervangen.
Maar misschien toch als eerste een andere aanzuigslang gaan halen en die er op!

Ik ga ook het filter(niet aan gedacht!) eens onder de loep nemen.

Dank voor de reacties!
Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 26 augustus 2019 08:11 PM
  [ # 7 ]

De aanzuigslang heb ik inmiddels vernieuwd, de oude leek optisch nog goed evenals het aanzuigfilter waar ik niets van haarscheurtjes kan ontdekken.
En die slang leek toch het probleem, twee dagen lang geen lucht in de remmen(was eerst na een halve dag al lucht in); tot vandaag helaas….
Weer lucht in het remsysteem dus, wat een hopeloos gedoe; waar moet ik dat nu gaan zoeken?
Remservo vervangen?
Overigens is er nog wel een uitwendige lekkage bij de ontkoppelingsregelaar, wellicht kan zo lucht in het systeem komen….

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2019 12:12 PM
  [ # 8 ]

mischien toch de hoofremservo.

Bij de ID is die berucht. Bij de DS niet zo….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook