2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
achtervering kneiterhard
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2019 06:57 PM
  [ # 16 ]

De deelbare bollen hebben een grotere inhoud, ik dacht rond de 700 cc. Dat geeft meer gas en dus een soepeler vering.
De gelaste bollen zijn er in 400 cc en in 500 cc ( die zijn iets langer). Op de GS zijn de gelaste bollen geïntroduceerd in 1970.
Als je de intitiaaldruk 5-10 bar verhoogd dan veren je bollen ook veel soepeler.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 september 2019 06:59 PM
  [ # 17 ]

Er zijn 2 soorten deelbare bollen hè, de oude (rood systeem en nog enkele jaren LHM) met demontabele schokdemper en later werd die demper geklonken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2019 07:23 PM
  [ # 18 ]

Inderdaad, maar ze zijn allebei even groot en de veerkarakteristiek is vrijwel gelijk. Ik weet niet de exacte datum maar zoals je zegt tot 1970 zijn zeker nog bollen geleverd ( ook voor LHM dus) met “separate” / demonteerbare schokdempers. Verschillende typen hadden verschillende schokdempers: Hoe zwaarder de DS hoe stugger je de schokdempers wilde.
Ik zou toch een beetje uitkijken met het verwisselen van die plaatjes, ik denk dat die toch wel iets verslijten/verouderen en daarnaast bepalen die plaatjes de demping, dat is belangrijk voor het rijgedrag. Je kunt gemakkelijker met de druk spelen om de vering te versoepelen. Iedereen die met “oude” c.q. halflege bollen gereden heeft merkt dat die veer stugger zijn.
Citrotech maakt nieuwe dempers voor de deelbare bollen, maar dat zijn “complete” dempers, die kun je niet meer zelf afstellen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook