Aandrijfassen zelf reviseren of geheel vervangen?
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 04 september 2019 03:42 PM

Ik heb het idee dat één of beide aandrijfassen aan vervanging toe zijn. Wat is wijsheid?
Beide assen geheel/gedeeltelijk zelf reviseren of reeds gereviseerde assen zoeken (en waar dan?.

Andere vraag: moet het differentieel open om de lagers van de assen te vervangen of zijn die van buiten te vervangen?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2019 07:38 PM
  [ # 1 ]

https://www.auto-onderdelen24.nl/citroen/xsara-picasso-n68/5896/10162/aandrijfas-cardanas

Zelf nog niet bij de hand gehad, maar je kan ze er volgens mij zo uittrekken.
Wel nieuwe keerring erin zou ik zeggen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 september 2019 09:28 PM
  [ # 2 ]

Welke lagers heb je het over: De lagers in de bak zijn de differentieel-lagers, de aandrijfassen zitten daar in gestoken. “Moderne” aandrijfassen worden vervangen, je zou misschien de buitenste koppelingen nog wel los kunnen krijgen. Maar de onderdelen zelf reviseren? Dan moet je al goed in fijnmechaniek zijn en de bijbehorende machine tot je beschikking hebben.
Voor wat ik zie aan prijs lijkt me dat niet de moeite.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 05 september 2019 04:40 PM
  [ # 3 ]

Vanochtend eens met een stethoscoop wat lagers beluisterd. Op de brug, wielen vrij en in de 5e gang stationair laten draaien. Wiellagers zijn stil, evenals homokineten. Tussenlager ruist een beetje maar de grootste herrie komt uit de bak. Schakelen doet ‘ie goed maar er zit een enorme reutel in die steeds erger wordt, zeker als ik effe doortrek.
Nu heb ik zojuist een 2e hands bak met 20K op de kop getikt voor weinig. Die ga ik er binnenkort in duwen. Revisiebak werd te duur, maar deze komt uit een jonge schadeauto en ligt al lang op de plank. Enfin, ik doe gelijk effe een koppelingset als de boel toch open ligt.
Verder nog iets waar ik op moet letten? Bak spoelen met een of ander?

Afbeelding Bijlagen
5bak.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 05 september 2019 05:01 PM
  [ # 4 ]

20K dat is nieuw, daar heb je mazzel mee.
Succes met de klus

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 05 september 2019 06:30 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat idee heb ik ook. Thx

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook