123 ignition
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 13 juni 2020 11:39 AM

Bij de conventionele ontsteking moet je zo af en toe het asje van de verdeler smeren; wat ineens ook meer souplesse aan de motor kan geven.
Hoe zit dat eigenlijk bij een 123 ignition; ik zie geen mogelijkheid dat asje te smeren; niet nodig?

Groet, Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 juni 2020 08:52 PM
  [ # 1 ]

Bij de onderbreker met contactpuntjes wordt het asje gesmeerd om slijtage van het nokje dat tegen het asje loopt te beperken.

Bij de elektronische ontsteking worden geen contactpuntjes gebruikt maar een sensortje.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 juni 2020 09:40 PM
  [ # 2 ]

Het asje smeren bij een conventionele ontsteking doe je om te zorgen dat de mechanische vervroeging niet vast gaat zitten.
Hoeft net bij een 123

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook