Proefrit Ds 3 Crossback E-tense
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 05 juli 2020 09:42 PM

In onze zoektocht naar een elektrische (of toch deels elektrisch) wagen kwam ook de Ds 3 Crossback E-tense in aanmerking. En ook al was de beslissing al zo goed als gevallen in het voordeel van de hybride Ds 7 Crossback E-tense 4x4 toch wou ik de Ds 3 ook graag eens proefrijden al was het uit nieuwsgierigheid. Zo geschiede dus en de dealer was zo goed ons hun demovoertuig (een La Premiere) voor 24 u mee te geven.
Eerste vaststelling is dezelfde als in zijn grote broer, wat gaat dit allemaal vloeiend, schokvrij en zo rustig alsof het geen enkele moeite kost. “Stilte we rijden”, het onmiddellijk beschikbare koppel zorgt ervoor dat de wagen zelfs in de stand normaal (vermogen begrenst tot 108 pk i.p.v. de maximale 136 pk in de stand sport) allesbehalve sloom aanvoelt.
Ja hoor, ik ben helemaal gewonnen voor elektrische aandrijvingen. Wagens daarmee uitgerust hebben een meer Zen-gehalte iets wat in het chaotische Belgische verkeerslandschap heel erg meegenomen is.
Het rijgedrag en het comfort zijn in mijn ogen dat van een grotere klasse, vooral de geluiddemping is echt heel opvallend goed. Ook de ophanging doet zijn werk voortreffelijk en ik vind de wagen niet te zacht en niet te hard, kortom een mooi compromis.
Nog sterke punten vind ik zijn de afwerking, ik vind het interieurdesign absoluut wel wat hebben maar goed dat is natuurlijk smaak gebonden. Het geheel lijkt ook stevig en degelijk in elkaar te zitten, nergens was er enig parasiet-geluid waar te nemen zelfs niet op echt slechte ondergrond. Ik had ook geen enkel probleem om een goede rijhouding te vinden en de stoelen zitten best goed (al is het geen DS 7 hé).
Het sturen gaat aangenaam licht en de wagen is aan snelwegsnelheden zeer stabiel, rijdt perfect rechtuit met ook nog eens een perfect rechtstaand stuurwiel. Dit was trouwens ook voor de DS 7 het geval (alles netjes in lijn) maar is ooit wel eens anders geweest bij PSA producten die met een scheef stuurwiel de fabriek verlieten…
De rijhulpsystemen zoals rijstrookbewaking en dodehoekcontrole werken op dezelfde prima wijze als bij zijn grote broer, naar mijn gevoel nauwelijks storend. DS Connected Pilot was niet aanwezig op de testwagen vanwege niet beschikbaar op de eerste versies maar zou intussen ook op de E-tense verkrijgbaar zijn, ik heb het ooit wel kunnen testen op een 130 Puretech en was van de werking toch wel best onder de indruk.
En dan zijn er natuurlijk die puntjes die tegenvallen, te beginnen met een probleem dat ook bij grote broer van toepassing is. Een aantal bedieningstoetsen zitten wel erg onhandig achter het stuur verstopt, wie doet zoiets nou…
Het display valt ook wat (te?) klein uit maar gelukkig is er een optioneel head up display dat erg goed werkt en prima regelbaar is. Ook wat jammer is dat de optie Focal-hifi op de E-tense niet verkrijgbaar is, naar ik vermoed omdat de batterij en/of regelelektronica de plaats in genomen heeft van de subwoofer en/of versterker. Niet dat de gewone audio niet o.k. is maar toch een beetje een gemiste kans zeker in zo’n oase van rust. 
Het plaatsaanbod achterin is nu ook niet wat je als riant zou beschrijven, met niet te grote personen voorin lukt het allemaal nog net voor niet te grote kinderen maar de kans op wat geklaag met grotere personen achter is niet onbestaande. Hetzelfde gaat op voor de kofferruimte het houdt niet over maar dat weet je natuurlijk op voorhand.
En dan is er de actieradius die volgens fabrieksopgave 320 kilometers zou bedragen, in werkelijkheid denk ik dat je al naar gelang het traject op ergens tussen de 220 en 260 kilometers mag rekenen. Zelf zat ik aan een gemiddeld verbruik van 17.8 kwh/100km met 80% snelweg met snelheden van ong 110 tot 125 km/u en de overige 20% op landwegen aan max 70km/u. Voor mijn dagdagelijkse verplaatsingen zou die actieradius ruim voldoende zijn maar eens je verder wil sta je daar natuurlijk en dan zit je misschien wel met een struikelblok.
Vandaar ook de keuze voor de grote broer in zijn hybride versie, daar kan ik ook vrijwel alle dagdagelijkse verplaatsingen elektrisch mee doen en is er toch de mogelijkheid voor grote afstanden.
Heb je aan die grote afstanden weinig of geen boodschap dan zou ik deze E-tense of een andere EV zonder ook maar de minste twijfel overwegen, ik heb ook de benzineversie 24u kunnen proefrijden en hoe goed deze Puretech ook rijdt de E-tense heeft veruit mijn voorkeur als het aankomt op aangenaam rijden. Met behoorlijk wat voorsprong!

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 05 juli 2020 10:04 PM
  [ # 1 ]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook