GSA C Matic slaat af bij stilstaan/langzaam rijden
Citrofiel69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-06-2020

Gepost: 24 juni 2020 10:03 PM

Hallo allemaal,

Ondanks ben ik een trotse Citroen GSA C-matic eigenaar alleen nu stuit ik op een probleem en ik weet niet hoe ik die moet oplossen. De GSA slaat zo nu en dan af als je stilstaat of langzaam rijd, als je wat harder rijdt heb je hier geen last van. Weet iemand wat de mogelijke oorzaak kan zijn en hoe je het kan verhelpen?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 juni 2020 12:47 PM
  [ # 1 ]

Hoi, je geeft wel heel weinig informatie. Hoe slaat de auto af, onder welke omstandigheden (tijdens nu en dan)? Ik denk allereerst aan een slecht contact van de stationaire sproeier. maar er zijn meer oorzaken denkbaar.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 juni 2020 04:26 PM
  [ # 2 ]

Dit verschijnsel kan indedaad allerlei oorzaken hebben, bijv een slechte stationairafstelling, of een probleem zoals valse lucht. Onder welke omstandigheden treedt het op? Houd er verder rekening mee dat er op de carburateur bij een C-matic een voorziening zit die het stationair verhoogt bij ingeschakelde versnelling.

Profiel  
 
Citrofiel69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-06-2020

Gepost: 25 juni 2020 06:14 PM
  [ # 3 ]
GS1970 schreef:

Dit verschijnsel kan indedaad allerlei oorzaken hebben, bijv een slechte stationairafstelling, of een probleem zoals valse lucht. Onder welke omstandigheden treedt het op? Houd er verder rekening mee dat er op de carburateur bij een C-matic een voorziening zit die het stationair verhoogt bij ingeschakelde versnelling.

Dank voor deze informatie, zelf dacht ik ook al dat het bij de carburateur zit, het gebeurd namelijk vooral bij stilstand en het inschakelen van de versnelling. Als je rijd heb je eigenlijk nergens last van.

Van het weekend zal ik eerst de carburateur afstellen en kijken of dat effect heeft, ik zal het laten weten of dit geholpen heeft!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 juni 2020 06:59 PM
  [ # 4 ]

Succes!

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juni 2020 09:23 PM
  [ # 5 ]

Kijk ook je bougies eens na: Als die “zwart/donkerbruin zijn moet je ze vervangen door een type dat “warmer” is. Als je bougies specificatie uit de jaren 70/80 gebruikt is dat geschreven voor loodvrije benzine, die verbrand heter dan loodvrij. Daardoor worden je bougies tegenwoordig voornamelijk bij lage belasting niet meer heet genoeg en vervuilen ze snel.
Als je bougies grijs os wit.grijs zijn zijn ze OK. Als je motor veel olie verbruikt zijn ze sowieso donker, helaas.
Moderne benzine met 5 of 10% ethanol zorgt ervoor dat je motor iets armer loopt, dus iets rijker zetten kan ook vaak geen kwaad.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 juni 2020 10:08 PM
  [ # 6 ]

Carburateur schoon maken en mn de stationair sproeier goed schoon maken kan geen kwaad.
Maar ga niet aan de afstellingen draaien voordat je de ontsteking ( inclusief bougies) gecontroleerd en gesteld hebt en je de kleppen gesteld hebt. De meeste zgn carburateur problemen blijken ontsteking problemen te zijn.
Ook de elektronische ontsteking van een GSA kan problemen geven en moet af en toe op tijd gezet worden.

Succes, want een C-matic is een erg fijn bezit

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 13 augustus 2020 05:36 PM
  [ # 7 ]

Al opgelost? Ik heb een paar keer iets vergelijkbaars gehad. Bij mij was het een kapot afsluitpinnetje voor de stationairsproeier. Die wordt normaliter ingetrokken als je het contact aan zet, maar als ie stuk is dan blijft hij de stationairsproeier afsluiten. En dan slaat ie af als je je gas loslaat, geeft erg gezellige situaties voor stoplichten en op rotondes, zeker in combinatie met een kapotte startmotor, wat bij mij toen het geval was Wink

Groeten,
Daan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook