Koelvin slaat niet aan storing P0495
paQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-2020

Gepost: 14 oktober 2020 09:42 AM

Het betreft een 2008 C5 tourer benzine. (CX7)

Ik heb twee keer een waarschuwing van de auto gekregen dat de motortemperatuur te hoog was. Beide gevallen in druk verkeer, redelijk warm, airco aan. Zo lang er rijwind is, is er geen probleem.

Ik heb een ODB lezer eraan gehangen om de koelwatertemperatuur af te lezen, en met draaiende motor gewacht wat er ging gebeuren. Ik schakelde de airco in, en binnen 30 sec ging de fan draaien, en koelde de temp ook netjes terug. Als ik dat dat nu nog eens probeer te reproduceren lukt dat niet. Een van beide pogingen was dan een toevalligheid lijkt me.
Na een boel googlen ben ik erachter dat de fan geen losse weerstand heeft, maar in de motor zelf zit.

Via diagbox heb ik geprobeerd de motor handmatig in te schakelen.
lage snelheid: circuit onderbroken
hoge snelheid: geen storing

In beide gevallen echter gaat de fan niet draaien.

De storing meldt:
P0495 : geen samenhang tussen het verzoek hoge snelheid aan de motorventilateurgroep en de diagnosegegevens van de motorventilateurgroep of een storing van de status van de motorventilateurgroep met variabele snelheid

is dit een kwestie van een defecte motor(module), of ligt de oorzaak elders?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 oktober 2020 04:49 PM
  [ # 1 ]

Die code is niet eenduidig: Hij zegt dat er een probleem was bij het aansturen van de “hoge snelheid”.
Maar wat is het onderliggende probleem?
Ventilator kapot ?
Regelunit defect/relais defect?
Bedradings probleem?
Eerste vraag: draait je ventilator soepel rond ( zonder spanning/zonder contact en met koude motor): He blad moet soepel ronddraaien, zo niet: motor of lager versleten. 
Je zou daarna de draad van de ventilator eens los kunnen halen en daar 12 volt op kunnen zetten ( zonder module ertussen). Dan moet je ventilator gaan draaien, en meestal in de maximum mode ( kijk uit voor je handen etc, op vol vermogen blaast dat echt flink). Als dat goed lijkt kun je de module testen: eentruc is om de ventilator ( je hebt de draden al los?) te vervangen door een H1 lamp en kijken of deze aan gaat ( alleen bij een zogenaamde 2-draads aansluiting). Als je ventilator een 3 of meer -draads aansluiting heeft dan werkt hij met 2 of meer relais.
Ik heb wel al ventilatoren gezien waarbij de “module” in het plastic omhulsel at de ventilator tegen de radiator houdt zit, maar nog niet in de motor zelf.
Om in de schema’s te zoeken moet ik meer weten: pro/orga nummer en motortype helpt al.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
paQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-2020

Gepost: 15 oktober 2020 08:24 AM
  [ # 2 ]

De vin draait verder wel soepel rond.
Gisteren nog eens de motor laten draaien, en getest met de airco aan. Als ik de vin handmatig een zwiep gaf begon hij te draaien. Soms wat harder soms wat langzamer, maar zonder momentum eigenlijk niet uit zichzelf. Ook dat draaien stopte op den duur, en later vond ik in diagbox dan ook weer dezelfde error.

Verder kan ik niet echt testen; ik kan met veel moeite en met 1 hand het relais en de stekkers raken, maar ik krijg ze never nooit los (of daarna weer in elkaar) zonder dat de voorkant van de auto moet.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 oktober 2020 10:14 AM
  [ # 3 ]

De bumper er af is 20 minuten werk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook