Kilometertellerkabel: omwenteling per kilometer
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 25 mei 2015 06:39 PM

Beste medezwevers,

M’n zelfgebouwde “Super-Twin” variant op de Tripmaster doet het prima met een sensor op een stokje en een magneetje aan de binnenkant van de velg. Toch kan het beter, en al geruime tijd neem ik me voor een betere pulsgever te maken, liefst in de kilometertellerkabel.

De vraag is daarom: “weet iemand hier met enige zekerheid hoeveel omwentelingen de kabel ongeveer maakt per afgelegde kilometer?” Het exacte getal is minder belangrijk (hangt ook van bandtype e.d. af) maar een indicatie zou welkom zijn.

Natuurlijk kan ik het uiteindelijk zelf bepalen door m’n klokkenbak er uit te halen, een stukje te rijden en omwentelingen te tellen, maar hopelijk is dat niet nodig…
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 mei 2015 10:22 AM
  [ # 1 ]

Je zou eens kunnen proberen of die sensor achterop de snelheidsmeter het signaal oppakt. Dat werkt als ik me goed herinner doordat een magneetschijf in een spoeltje draait.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2015 10:38 AM
  [ # 2 ]

Er zit geen spoeltje in. Er draait alleen een magneet. Die neemt een ijzeren bakje mee die er vlak omheen zit. De sneleheidsmeter is volledig mechanisch.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 mei 2015 11:03 AM
  [ # 3 ]

OK geen spoeltje. Die snelheidsmeter werkt dus via het wervelstroomprincipe.
Maar wel een magneet. En die sensor van Nitecoko pikt magneetpulsen op en daar gaat het om.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 mei 2015 01:44 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ooit voor mijn cruise control, die ik nu weer in Pierre ga bouwen pulsen gehaald van 3 magneetjes die ik om de tripoide rubber had geplakt. Maar om antwoord te geven op jouw vraag van hoevaak de tellerkabel ronddraait per km; geen idee, zul je echt gewoon even moeten testen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 mei 2015 01:54 PM
  [ # 5 ]

In de tellerkabel zit een deling ter hoogte van de ontsteking. Met een stukje schilderstape om het kabeltje de auto met een krijtstreepje één mwenteling verder duwen en naar die schilderstape kijken en je weet het.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 26 mei 2015 10:13 PM
  [ # 6 ]

plak met diezelfde schilderstape dan ook even de wartel vast aan de kabel, die heeft de neiging naar de versnellingsbak te glijden en is lastig weer boven te krijgen.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 mei 2015 11:01 PM
  [ # 7 ]

Been there, done that: er zit al vanaf dag-1 een Ty-rap om die kabel. Ook op de kabel achter het tellerhuis, trouwens.
En ja, bij de deling ( die overigens en naar mijn weten alleen bij laatste type dash zit, oudere auto’s hebben die deling niet) even een onderzoekje doen is natuurlijk makkelijk uitvoerbaar, misschien dit weekeinde. Ik ben gewoon verbaasd dat dit getal bij geen van ons voor het grijpen ligt. Ter vergelijk: voor Engelse auto’s is het haast altijd bekend, en staat het vaak ook op de wijzerplaat.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 27 mei 2015 08:16 PM
  [ # 8 ]
nltecoko schreef:

Ter vergelijk: voor Engelse auto’s is het haast altijd bekend, en staat het vaak ook op de wijzerplaat.

Kom er maar in, Han Very Happy

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 mei 2015 08:20 PM
  [ # 9 ]

Dat klopt inderdaad.
Amerikaanse auto’s hebben dat ook. Staat er bv. 950 op dan betekent het dat er 950 tellerkabelomwentelingen (galgje) in een mijl zitten.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 oktober 2020 11:12 AM
  [ # 10 ]

Héél er veel later, maar ik liep dit oude topic toevallig tegen het lijf en weet inmiddels het antwoord: een DS Kilometertellerkabel draait bij zeer goede benadering één omwenteling per afgelegde meter.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook