Piepende remmen
TijmenMol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-01-2014

- C5 1.8 tourer
Gepost: 30 april 2020 09:03 PM

Hallo,

Ik rij nu al aantal jaar met veel plezier met mijn Xsara.
Nu heb ik vorig jaar mijn remmen vervangen omdat die echt aan vervanging toe waren. Ook had ik altijd al wat last van piepende remmen. Ook toen ze nog niet versleten waren. Nu zitten deze nieuwe er bijna een jaar onder en heb ik weer gepiep.. hoe kan dit toch? Piepen kopt meestal door trillingen en resoneren. Slijten ze dan niet geleidelijk of wat is het probleem?

Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 17 oktober 2020 11:23 PM
  [ # 1 ]

Een erg algemene vraag maar wel een veel voorkomend probleem. Nog geen reacties zie ik, mogelijk is het probleem niet meer urgent?
Hoe dan ook, voor een gedegen antwoord is het nodig om meer te weten.

Wat is er origineel gemonteerd?
Bosch, Ate, Lockheed of Bendix

Gaat het om de schijfremmen vóór of om de trommelremmen achter? Wat heb je precies vernieuwd en welke materialen heb je gebruikt?
Harde blokken zullen langer meegaan maar mogelijk ook eerder piepen.

Heb je de schijven ook vernieuwd en heb je de naven goed ontroest? Welk merk blokken heb je gemonteerd en zijn de remblokhouders goed ontroest?  Heb je kopervet op de achterkant van de blokken gesmeerd? Dat dempt eventuele resonantie.
Zitten de blokken niet klem in de houders? Het helpt vaak als je zorgt dat ze een fractie meer ruimte hebben door de randen wat af te vijlen.

Heb je de zuigers enkele malen heen en weer bewogen en de remolie vernieuwd? Als de zuigers niet meer soepel kunnen bewegen, zullen ze onvoldoende vrij komen als je de rem loslaat. En dat geldt ook voor de eventuele cylinders aan de achteras hoewel dat minder voor komt als gevolg van de regelmaat van de APK.

Succes.

Profiel  
 
Sprinter
< 100 berichten
Rank