Piepende remmen
TijmenMol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-01-2014

- C5 1.8 tourer
Gepost: 30 april 2020 09:03 PM

Hallo,

Ik rij nu al aantal jaar met veel plezier met mijn Xsara.
Nu heb ik vorig jaar mijn remmen vervangen omdat die echt aan vervanging toe waren. Ook had ik altijd al wat last van piepende remmen. Ook toen ze nog niet versleten waren. Nu zitten deze nieuwe er bijna een jaar onder en heb ik weer gepiep.. hoe kan dit toch? Piepen kopt meestal door trillingen en resoneren. Slijten ze dan niet geleidelijk of wat is het probleem?

Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 17 oktober 2020 11:23 PM
  [ # 1 ]

Een erg algemene vraag maar wel een veel voorkomend probleem. Nog geen reacties zie ik, mogelijk is het probleem niet meer urgent?
Hoe dan ook, voor een gedegen antwoord is het nodig om meer te weten.

Wat is er origineel gemonteerd?
Bosch, Ate, Lockheed of Bendix

Gaat het om de schijfremmen vóór of om de trommelremmen achter? Wat heb je precies vernieuwd en welke materialen heb je gebruikt?
Harde blokken zullen langer meegaan maar mogelijk ook eerder piepen.

Heb je de schijven ook vernieuwd en heb je de naven goed ontroest? Welk merk blokken heb je gemonteerd en zijn de remblokhouders goed ontroest?  Heb je kopervet op de achterkant van de blokken gesmeerd? Dat dempt eventuele resonantie.
Zitten de blokken niet klem in de houders? Het helpt vaak als je zorgt dat ze een fractie meer ruimte hebben door de randen wat af te vijlen.

Heb je de zuigers enkele malen heen en weer bewogen en de remolie vernieuwd? Als de zuigers niet meer soepel kunnen bewegen, zullen ze onvoldoende vrij komen als je de rem loslaat. En dat geldt ook voor de eventuele cylinders aan de achteras hoewel dat minder voor komt als gevolg van de regelmaat van de APK.

Succes.

Profiel  
 
Sprinter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-09-2018

Gepost: 16 november 2020 01:29 PM
  [ # 2 ]

Zijn piepende remmen niet inherent aan het rijden van een Citroen?
Ik denk haast dat ik er nog nooit eentje zonder piepende remmen tegen ben gekomen haha

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 16 november 2020 01:38 PM
  [ # 3 ]

Dat is dus echt onzin.

Piepende remmen zie je soms bij een hydraulisch geveerde Citroën en dan aan de achterkant.

 

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 17 november 2020 10:04 AM
  [ # 4 ]

Zoals ik al zei, piepende remmen zijn een technisch probleem dat gewoon kan worden opgelost door een zorgvuldige montage. Ik heb er nooit last van gehad. Bedenk wel dat de hier beschreven auto’s gemiddeld ouder zijn en minder kilometers maken. Het remsysteem is dus ook ouder qua constructie, de zelfdoeners zijn niet allemaal even precies en zo verder. Er worden allerlei clipjes en veertjes en rvs-plaatjes gebruikt om het piepen tegen te gaan en dat moet secuur gedaan worden. Nieuwe blokken op gebruikte schijven of nieuwe remvoeringen in gebruikte trommels leiden ook vaak tot bijgeluiden. Goeie kwaliteit materialen zijn tegenwoordig goed verkrijgbaar en zeer betaalbaar, ga niet voor de bodemprijs, dat gaat maar zelden goed.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 17 november 2020 10:06 AM
  [ # 5 ]

Vroeger hadden we minder last van piepende remmen.
Toen er geen asbest meer in remvoeringen mocht zitten is het piepen begonnen.

Regelmatig de remmen schoonmaken helpt om dit tegen te gaan
Vroeger werden standaard de remmen losgehaald en schoongemaakt bij een grote beurt.
Tegenwoordig gebeurt dat niet meer

 

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook