de toekomst van de Pluriel als new-timer en de strenger wordende milieu-eisen
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 22 november 2020 10:35 PM

Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over het conserveren van de Pluriel voor nog een lange toekomst (als new-timer en uiteindelijk zelfs old-timer) in het algemeen en over het ombouwen naar een milieu-vriendelijke variant in het bijzonder.
Ikzelf ben van plan onze Pluriel voor langere tijd te behouden als new-timer. Ik zit al te filosoferen over een oplossing voor de problemen voor wat betreft de (terecht) steeds strenger wordende milieumaatregelen in de toekomst.
Ombouwen naar een elektrische variant zal binnenkort wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren. Er komen langzaamaan ombouwpakketten in de handel. Maar, misschien tegen beter weten in, ben ik niet zo zeker van de toekomst van het elektrisch rijden.
Ook het rijden op waterstof staat nog erg in de kinderschoenen. Maar het zou op den duur wel een aantrekkelijke mogelijkheid kunnen zijn.
Wij hebben destijds bewust voor een LPG-Pluriel gekozen uit milieu-overwegingen. Voornamelijk vanwege die milieu-voordelen rijden wij ons hele autorijdend leven al op LPG (zelfs de Snoek, die wij ooit hadden). Maar die milieuvoordelen van LPG t.o.v. een moderne schone benzine-auto worden steeds kleiner en derhalve de nadelen van het LPG-rijden groter.
De LPG-tank is een ringtank, die in de plaats van het reservewiel ligt. In de ruimte voor de dakcasette ligt een thuiskomertje, wat ook gewoon in de achterbak past, als we cabrioleren.

Volgens mij is op dit moment de beste oplossing: CNG. Ik ken iemand met een C3 op CNG. De tanks liggen boven de ruimte van het reservewiel, de achterbak daardoor iets kleiner. Als je de achterklep open doet, ligt de vloer gelijk aan de onderkant van de achterklep. Zoiets als bij de Pluriel.
Als je met een CNG-auto BIO-gas tankt, voldoet de auto ruimschoots aan alle milieu-eisen (tot ruim 70% minder CO2-uitstoot (zie https://autorai.nl/feiten-en-fabels-over-rijden-op-aardgas/). En de inbouw van een (tweedehands) CNG-installatie is uiteindelijk simpeler dan een gehele ombouw naar een elektrische variant (al dan niet op waterstof).
Een eventuele CNG-tank zal, zolang daar geen ringtank voor is (in de plaats van het resevewiel), bij de Pluriel niet in de achterbak gemonteerd kunnen worden vanwege de ruimte voor de neergeklapte dakcasette. Of er moet een mogelijkheid zijn, om de huidige reservewielplek geheel te verwijderen om daar CNG-tanks in/onder te bouwen.
Misschien is het ook een oplossing om de achterbank op te offeren. Daar passen met goed fatsoen toch geen passagiers in en veel cabrio’s zijn two-seaters. Op die plaats zouden de CNG tank(s) geplaatst kunnen worden, eventueel met wat snij- en laswerk van de bodemplaat, zodat er toch een min of meer vlakke ‘laadvloer’ overblijft.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2020 08:08 AM
  [ # 1 ]

Ik ken oldtimers en youngtimers, maar wat is een newtimer?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 november 2020 09:06 AM
  [ # 2 ]

Ik heb er een paar bedenkingen bij:
LPG is een restproduct en daarom is het goedkoop en erg goed voor het milieu.
CNG moet je uit de grond halen en zeer zwaar comprimeren (200 bar) om het te vervoeren/gebruiken. Bij dat proces komt veel CO2 vrij en dat wordt nooit meegerekend.
Biogas is helemaal milieu onvriendelijk doordat je vergistings installaties moet gebruiken die veel energie verbuiken en je vegetatie verbouwd op grond die eigenlijk voor voedselproductie gebruikt moet worden.

Ik zou op LPG blijven rijden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 23 november 2020 09:10 AM
  [ # 3 ]

@ Waterman: newtimer is een synoniem voor youngtimer: https://www.autokopen.nl/evenementen/2018/augustus/45202-newtimer-en-youngclassics-festival
@ Bogaard77: dank voor de reactie. Is zeker waard om verder over na te denken .....

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 23 november 2020 06:57 PM
  [ # 4 ]

Lpg is niet erg goed voor het milieu maar het minst slechte voor het milieu. Helaas wordt het ontmoedigt, want LPG rijdt super. LPG is uit de Haagse Gratie, waarschijnlijk denken ze daar dat LPG uut grunningse gasvelden komt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2020 07:05 PM
  [ # 5 ]

Ja, ik ben het wel eens met wat Bogaard en Jeroen schrijven. Ik ben zelf ook al jaar en dag fervent lpg-rijder, maar wel met een kanttekening: ik rijd géén klassiekers meer op lpg en alleen een moderne auto: LPG in een moderne auto kost vrijwel geen vermogen meer en omdat het tegenwoordig elektronisch geregeld wordt is het best wel heel erg schoon. In een ouwe bak zonder computersturing enzo kost het een serieus stuk vermogen, tot wel 15%, en is het totaal ongeregeld waardoor het nauwelijks enige milieuwinst opleveren zal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 23 november 2020 10:35 PM
  [ # 6 ]

Mijn beide Citroëns hebben een G3 gasinstallatie, (de vorigen trouwens ook al) wat inhoudt, dat zij zo schoon mogelijk zijn. Beide auto’s hebben een Parijse milieusticker in de categorie, die direct na elektrische auto’s komt. Dus ik denk wel, dat LPG inderdaad mileuvriendelijk is, zeker met een moderne installatie.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook