achterklep slot perikelen Xsara berline 1997
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 17 november 2020 06:12 PM

Hallo Allemaal,

Van mijn xsara berline uit 1997 zit me aan het slotmechaniek van de achterklep iets niet lekker.

De cv motor heeft een wit oogje dat in en uitschuift zonder enige weerstand. Dat oogje valt over een palletje op het slot. Met sleutel op 45graden uit het slot halen, wordt de klep vergrendeld zoals het hoort, echter doet de achteklep niet mee met de cv. Wel lijk ik de cv motor van de achterklep te horen. Meer een relais klik dan de servo geluiden uit de zijdeuren.

Mijn vraag: Is het normaal dat van de cv motor van de achterklep het oog zonder enige weerstand volledig in en uit schuift?

Mijn gevoel zegt van niet. Bij de koppeling tussen het slot en de cv motor zie ik nergens een breukvlak en ik vermoed dat het inwendig in de cv motor te zoeken is.

Is er iemand hier die mijn vermoedden kan bevestigen of een andere suggestie heeft?

Fenna

Profiel  
 
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 29 november 2020 08:44 PM
  [ # 1 ]

niemand een antwoord?

Fenna

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 november 2020 10:39 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zoiets vorig jaar gehad bij één van de deursloten van mijn Xantia en daarbij was inderdaad het slotservo (de cv-motor) stuk. Bij het servo van mijn achterklep kun je dat oogje dan ook niet zonder weerstand heen en weer bewegen. Zo’n servo is waarschijnlijk niet zo moeilijk te vervangen. Ik zou voor een paar euro eentje van de sloop halen. Daar staan genoeg Xsara’s.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 02 december 2020 12:21 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reactie Smile

Het bevestigd mijn vermoedden.
Zo’n slot servo in de achterklep vervangen is nog geen uur werk en de meeste tijd gaat zitten in het weer netjes terugplakken van de folie.

Het electrisch gedeelte van de servo lijkt bij mij wel te werken en zonder de servo kan ik mijn klep ook afsluiten.

Ik leg m binnenkort eens op de werkbank voor inwendige inspectie. Vervangen kan dan altijd nog.

gr. Fenna

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook