Xantia V6 of 406 V6?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 05 augustus 2020 12:27 PM

Mijn Xantia V6 nadert de 3 ton. Een bakrevisie (er zit een handbak uit een Activa onder) en een nieuwe d-riem staan voor dit jaar op het program en eigenlijk moet de airco ook ‘ns gerepareerd worden. Verder geen bijzonderheden; het rijdt lekker door…
Vanaf januari moet ik voor werk meer gaan rijden, zodat we richting de 20-25 k per jaar gaan. Ik wil dat graag in stijlvol Frans comfort mèt V6 blijven doen. Dus ofwel doorrijden met de Xantia (en de investeringen voor lief nemen) of eens iets anders… Een Peugeot 406 vind ik ook een erg mooie auto en daar bestaat ook een berline V6 met handbak van. Sterker nog, er staat er een te koop met weinig km., met leer en cc…..
Heeft iemand ervaring met de 406 V6? Er zijn natuurlijk veel technische overeenkomsten met de Xantia, maar hoe rijdt zo’n Peugeot? Zou ik het Xantia-comfort gaan missen? Staat daar iets tegenover?
Ben benieuwd…

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2488
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 augustus 2020 01:22 PM
  [ # 1 ]

Ik heb in beide auto’s gereden, ik heb een V6 Activa gehad (ik heb ook meerdere gewone Xantia’s gereden, dus weet hoe de ‘normale’ vering rijdt). Momenteel is mijn dagelijkse auto een 406 V6 Break Automaat.

Ten eerste: automaat versus handbak maakt nogal wat verschil. En ik vind de automaat eigenlijk beter bij de motor passen.

Dan de motor: de V6 in mijn 406 lijkt vinniger. Of dat komt door het typeverschil (mijn Xantia had de ES9J4, mijn 406 de door Porsche gekietelde ES9J4S) of door onderhoud weet ik niet. Op papier is de ES9J4S inderdaad iets sterker dan z’n voorganger; kijk even goed welke motor er in zit. Als het die bordeauxrode is, dan is het inderdaad de ES9J4S.

En dan de wegligging: al vloekend in de kerk vind ik de 406 een prettiger wegligging hebben dan de gewone Xantia, en hij verslaat al helemaal de Activa in comfort. Zacht en comfortabel geveerd, maar een stuk meer controleerbaar dan een Xantia, en het onderstel is ook een stukje stiller. Het enige wat ik mis bij de 406 is dat ik bij een volle kofferbak de koplampen omlaag moet stellen Smile

Daarnaast is (over het algemeen) de 406 iets completer uitgerust dan de Xantia.

De 406 heeft daarnaast minder gedoe met scheurende KVS-vaatjes, want dat is een ander ontwerp en zit op een andere plek dan bij de Xantia.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 05 augustus 2020 01:49 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je uitgebreide reactie! Nog een vraag: hoe zit ‘t met de onderdeelvoorziening? Dat wordt voor de Xantia V6 steeds problematischer…

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2488
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 augustus 2020 01:56 PM
  [ # 3 ]

Ik heb daar vooralsnog nog geen problemen mee ondervonden. Courante onderhoudsdingen zijn gewoon te krijgen bij de automaterialenhandel of de dealer, en voor de rest gaat er bij mij niet zoveel stuk…
Ook tweedehands, via onderdelenlijn bijvoorbeeld, is vrij makkelijk veel te vinden.

Ik heb overigens een pré-COM2000 model, dat zou ik je wel willen aanraden, want in tegenstelling tot de Xantia zijn ze bij de 406 nog overgestapt op COM2000, ergens begin 2001 meen ik.

Ik heb alleen wel begrepen dat de uitlaat wel een dingetje is, maar dat is het bij Xantia ook.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 augustus 2020 02:46 PM
  [ # 4 ]
mkatgert schreef:

...en hij verslaat al helemaal de Activa in comfort.

Dat staat toch compleet haaks op mijn ervaring. Ik heb zelf (nog) geen 406, maar heb wel eens back-to-back een 406 Break 2.2 gereden met (toen nog) mijn Activa Turbo CT en het onderstel van die 406 kon daar echt niet tegenop. De 406 heeft een goed onderstel, maar een hydropneumaat is het zeker niet. Ik kan me zeker voorstellen dat je dat zou gaan missen, maar ik denk dat je dat het beste zelf kunt beslissen met een proefrit Wink.

De J4S-variant van de ES9 is inderdaad denk ik wel iets pittiger dan de J4 die in de Xantia ligt. Ik heb geen klachten over de v6 in de Xantia, maar je merkt wel dat hij er zo tegen de 4000rpm ineens nog een schepje bovenop doet qua power. Bij de J4S lijkt dat allemaal iets gelijkmatiger te gaan. Moet ik wel bij zeggen dat ik de J4S alleen met automaten gereden heb en de J4 alleen met handbak. Dat laatste vind ik dan weer ietsje fijner. De automaat haalt toch een beetje pit uit de motor - en daar kocht ik geen v6 voor! Razz Ik kan me wel voorstellen dat iemand liever een automaat heeft hoor, want dat past dan wel weer goed bij de souplesse van zo’n motor.

Onderdelenvoorziening voor een 406 zal geheid ietsje makkelijker zijn dan voor een Xantia, maar voor die motor zal het niet zo veel uitmaken. Ik heb inmiddels best wat 406-onderdelen op mijn Xantia v6 zitten Wink. Het is nou eenmaal geen motor die je makkelijk op sloperijen en dergelijke vindt, maar uiteindelijk is er altijd wel weer een mouw aan te passen. Expansievaatjes voor een Xantia v6 zijn trouwens weer leverbaar. Ook kun je die van een VW Up(!) erin zetten, maar de schoonheidsprijs wint dat niet meteen. Niet als je hem, net als ik, met tiewraps vastzet tenminste Laughing.

Die bordeauxrode 406 die te koop staat is inderdaad erg mooi zeg! Qua uitrusting kan daar ook geen Xantia tegenop denk ik. Ik denk dat er gemiddeld bij de v6’en niet meer zoveel verschil zit in uitrusting, maar deze heeft stoelverstelling mét geheugenfunctie, stoelverwarming en verder bv ook een boordcomputer. Wel vind ik hem zelf een beetje prijzig. Voor bijna €10.000 zou je ook een hoop aan je Xantia kunnen (laten) versleutelen. Ik zou gewoon eens gaan proefrijden en kijken welke auto je fijner vindt. Persoonlijk kreeg ik in de 406 niet echt het gevoel in iets bijzonders te rijden, ondanks dat ik het een hele fijne auto vond. Het beige interieur vrolijkt alles wel een beetje op natuurlijk en de v6 ook wel, dus misschien valt het dan allemaal wel mee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2488
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 augustus 2020 03:24 PM
  [ # 5 ]

Mooi, meningen! Ik vind een Activa nog steeds een erg oncomfortabele auto, voor Franse begrippen. Maar wel heel erg tof om mee te rijden. 406 heeft voor mij precies de juiste middenweg tussen het scherpe van de Activa en het comfort van de gewone Xantia.

Normaal gesproken is een automaat leuk voor souplesse maar niet voor pit, dat klopt, maar ik heb sterk het idee (en daar ben ik niet alleen in volgens mij) dat de 4HP20 beter bij de V6 past dan de handbak. Alsof het toerenbereik gewoon beter klopt. En zeker in de sportstand rijd je er een handbak mee uit Smile

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 augustus 2020 05:09 PM
  [ # 6 ]

Ik vind zelf de versnellingen van een automaat dan weer te lang, zeker in lage versnellingen. Het is door de koppelomvormer wel makkelijker om vlot weg te trekken natuurlijk! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij de latere zestraps automaten zit, maar die zijn in zowel de Xantia als de 406 niet geleverd.

Verder vraag ik me af of ik gewoon toevallig twee hele goede Activa’s heb getroffen. Bijna iedereen die ik spreek over een Activa vindt ze stug, maar iedereen die met mijn Activa’s heeft meegereden vond het verschil qua comfort met een gewone Xantia niet eens zo groot. Dat vind ik eigenlijk ook niet. Het systeem heeft wel zijn nukken: met één wiel (of heel erg schuin) over een korte oneffenheid vindt ‘ie niet leuk. Toch zijn ze zelfs daar meestal nog soepeler dan de meeste andere auto’s, waaronder de 406 die ik reed. Dat was overigens wel een GT (en zoals al eerder aangehaald een Break), ik weet niet of dat misschien ook wat uitmaakt?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 08 augustus 2020 08:23 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de reacties tot nu toe. Nu nog een geschikt moment vinden om het onderwerp ‘misschien een andere auto, ja weer zo’n ouwe bak’ ter sprake te brengen. Na een hele grote beurt aan onze C4 deze week (1.000 euro) moet ik maar even geduld betrachten…

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 09 januari 2021 02:31 PM
  [ # 8 ]

zo, een half jaartje verder èn de Xantia deze week verwend met een APK, beurtje, nieuwe bollen en een gerepareerd koelvloeistofvaatje. Hij veert weer zalig en mag er weer tenminste een jaar tegenaan. Geen Peu 406 dus, de Xantia blijft!

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 januari 2021 02:49 PM
  [ # 9 ]

En zo te lezen bevalt ‘ie ook weer heel goed! very good

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook