automaat in berlingo bouwen bj 2006
korteweg99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-02-2013

Gepost: 17 januari 2021 09:13 AM

ivm knieklachten en de daarbij behorende achteruitgang wil ik graag een automaat in mijn berlingo bouwen.

auto bevalt super en vind het model gewoon mooi.ben zelf handig genoeg om te sleutelen.


Heeft iemand dit al een keer gedaan ?


welke automaat past er in de berlingo ?

heb de beschikking over een berlingo 1.4 uit 2004,  en een grijs kenteken berlingo 1.9d uit 2006

lieft de 1.9 d ombouwen ivm lage km stand.

 

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 18 januari 2021 08:01 PM
  [ # 1 ]

Hallo,
Denk dat je het beste een berlingo 1.6 tu5 kunt nemen. De voorwielophanging van een berlingo komt overeen met een peugeot 306. Denk daar een automaatbak van nemen. Misschien dat deze aandrijfassen ook qua lengte passen op de berlingo. Je zou de spoorbreedte van beide auto’s eens vergelijken. Kijk wel uit dat je een goede bak koopt. Dit is en al4 bak en die zijn niet altijd feilloos. Je komt nog wel een en ander tegen. Ook de pook inbouwen wordt nog een uitdaging.
Beetje vloeken hier,maar is een kangoo geen oplossing? Schijnt ook een al4 bak te zijn,maar bij Renault heet ie dp0.
Zou er een complete 306 bijkopen,zodat je de meeste onderdelen hebt. Ook moet er een andere radiateur in met oliekoeler.
Succes,
Marcel.

Profiel  
 
Gepost: 18 januari 2021 08:47 PM
  [ # 2 ]

De 1.9 diesel is toch ook wel met automaat geleverd in sommige modellen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 januari 2021 11:18 PM
  [ # 3 ]

Je kunt dan het beste een Berlingo neem zonde CAN/VAN, ( van voor 2003 denk ik zo) want daarbij zijn alle systemen nog met elkaar gekoppeld en niet via een BSI etc. Want als j al een BSI hebt en je veranderd een stuk van de “configuratie” en dat moet je aangeven. Die “electronica” dat is bijna niet te doen om dat goed te krijgen.
Ik denk dat je beter af bent om een “kant en klare” automaat te kopen, vooral omdat de Berlingo van toen nooit met automaat geleverd is, en je dus zelf een oplossing moet maken voor de schakelstang etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 januari 2021 02:21 PM
  [ # 4 ]

Bij Peugeot/Citroen was de 1.9 Dieselmotor - 51kW/66kW niet leverbaar met een automatische versnellingsbak.

Een AL4 automatic heeft een stuurapparaat en communiceert met motor stuurapparaat. Lijkt mij geen gemakkelijke opgave om dit te laten communiceren met het stuurapparaat van een 1.9 Dieselmotor.

Ik zou eerder kiezen voor een ZF 4HP14. Was leverbaar in Citroen BX,Peugeot 205,306 Fase 1 en Peugeot 405.
Dis is een vol hydraulisch schakelende 4-versnellingsbak met mechanische bediening.Kan je dus zelf de versnelling kiezen en tijdens het rijden met de hand schakelen.
Dit type bak kun je zelf de versnellingsbakolie verversen = 30.000 km en filter vernieuwen/schoonmaken = 90.000 km. ( dit in tegenstelling tot de modernere modellen ) en daar kun je zelf ook nog wel wat aan repareren o.a. de centrifugaalregelaar zonder dat er raketwetenschap nodig is.
Uiteraard het schakelmechanisme met inbouwkonsole van een van de bovenstaande autos zien te vinden, het kick-down mechanisme en de ophangsteunen.
Ook uitzoeken of aandrijfassen,wiellagers in de fuseestukken,startmotor en koppelingshuis passen.
De overbrengingsverhoudingen voor de verschillende typen motor zijn niet gelijk aan elkaar. Maar veel keus zal er niet zijn.

Profiel  
 
korteweg99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-02-2013

Gepost: 19 januari 2021 03:47 PM
  [ # 5 ]

dacht anders aan een saxo 1.4 automaat deze met motor en al over te bouwen

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 19 januari 2021 04:59 PM
  [ # 6 ]

Hallo,
Inderdaad lijkt de 4hp14 een betere keuze. Geen electronica. Je zou eens op Catcarinfo kunnen kijken. Servicebox van Peugeot/citroen kan alleen nog tegen betaling. Catcar is mooi,zodat je onderdeelnummers kunt vergelijken of iets uitwisselbaar is. Je kunt ook eens op oldtimerforum kijken. peugeotforum.nl Hier bij de 305 kijken. Er is iemand onder de naam 305 friesland actief. Hij heeft meerdere keren een ombouw naar automaat gedaan. Misschien weet hij of de 4hp14 op de dw8 dieselmotor past.
De 1.4 van de saxo moet dan wel dezelfde motorcode hebben lijkt me. Anders zit je weer met bedrading. Of bak op bestaande motor zetten. Een dingetje kan dan zijn dat de koppelomvormer niet in de krukas centreert.
De aandrijfassen van de saxo passen in ieder geval al niet op de berlingo.
Denk dat het al met al een grote uitdaging wordt.
Zou eerst zoveel mogelijk info verzamelen en dan de afweging maken.
Marcel.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 januari 2021 05:00 PM
  [ # 7 ]

Of dat een verstandige beslissing is ? Heb daar een vraagteken bij als ik kijk naar de grootte/gewicht van een berlingo en een saxo en heeft bovendien maar 3 versnellingen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 januari 2021 10:13 PM
  [ # 8 ]

In een Saxo 1.4 automaat zit geen 4HP14: Dat is echt een 4-versnellings automaat. Past wel op een TU motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 januari 2021 10:37 PM
  [ # 9 ]

Voor de duidelijkheid: in een Saxo zit een BM3 - 3 versnellingen automaat en komt Van Renault.

 

 

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook