3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Storingen: P1336, P1337, P1338, P1339, P1340 en P0337
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2020 01:02 PM
  [ # 31 ]

Ik zou ook de gasklephuis eens schoonmaken: Bij je post van 12 maart bij “Luchtinlaat” staat een foutmelding gasklepstand onjuist. Als je gasklep niet doet wat de computer denkt dan kan hij ook geen goed mengsel maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 maart 2020 01:12 PM
  [ # 32 ]

Domme vragen bestaan niet.
Dat een dealer er een stevige prijs voor vraagt snap ik. Hoop zaken die betaald moeten worden. Echter, als je bereid bent zelf iets te doen, dan valt er ook voor jou geld te verdienen (lees: te besparen). Dit forum kan je daarbij helpen. Voor sommige zaken is ook beduidend meer kennis nodig dan slechts twee rechter handen.
Het begint bij het vervangen van je eerste sensor. Die stap heb je nu gezet. Laat maar weten hoe je gaat.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 17 maart 2020 08:17 PM
  [ # 33 ]

Bedankt voor de reacties allemaal natuurlijk.
Vandaag de lambdasondes / sensoren vervangen.
uiteraard de storing reset en een stuk er mee gereden.
Reed weer als een zonnetje en niets aan de hand.
Ja ja de lambda stond zowaar op actief.

Ik denk dit gaat lekker. En ga een beetje sportief rijden en BAM! het welbekende lampje weliswaar niet knipperend maar stabiel brandend. 25km normaal gereden waar voorheen dus na een paar km het lampje begon te knipperen. Dus met dat opzicht een hele verbetering. Thuis de storingen maar uitgelezen en alleen de eerste storing is er weer de P0337 wel te verstaan. foto uiteraard toegevoegd. Nu heb ik ook meteen een beetje zitten zoeken op internet. Kan het kloppen dat die Toerentalsensor hetzelfde als de krukassensor is? Want dankzij René Jongejan Razz heb ik geleerd op het partnummer te letten en als ik zoek naar een Toerentalsensor kom ik uit op 1920.7P wat ook weer de krukassensor en volgens winparts de nokkenassensor is. Als dat zo is heb ik misschien een gelukje want die komt morgen binnen.

Heb de foto’s van de Emissie toegevoegd van na de reset. Na het stuk rijden denk totaal 30km en met de nieuwe storing P0337. Zowel als stationair als rond de 1500 toeren.

Hopelijk weer wat advies en een stapje verder naar de apk Sad

PS: De krukas sensor heb ik vandaag in mijn handen gehad weet dus inmiddels waar die zit Very Happy
PS2: @Citroensmgz Gasklephuis schoonmaken? Leken vraag met ontvetter cq remmenreiniger? en waar zit die ongeveer?

Afbeelding Bijlagen
P0337.jpgEmissie_stationair.jpgEmissie_1500rpm.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 17 maart 2020 08:23 PM
  [ # 34 ]

Gasklep huis is dat deze toevallig?
Kijk naar de foto naar de rode cirkel

Afbeelding Bijlagen
gasklephuis.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 maart 2020 09:23 PM
  [ # 35 ]

yep.
luchtfilter eerst eruit halen>
-boutje/ringetje aan de voorzijde
-klemband rond het gasklephuis lossen
-luchthapper optillen en ribbelbuis losmaken (eruit rossen)
-filter uitnemen

gasklephuis zit met drie torx boutjes vast. die derde is lastig te zien. zitten allemaal rond de vrijgekomen opening. vergeet de stekker van de stappenmotor/sensor niet los te halen (en weer vast te zetten).

beetje remmenreiniger en een kwast doet de rest.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 17 maart 2020 09:33 PM
  [ # 36 ]

Had hem vanmiddag al los dat luchtfilter om bij de krukassensor te komen. Morgen moet die er weer af om de krukas sensor te vervangen. Dus dan kan die gasklephuis meteen ook een buurt krijgen. kan jij mijn vraag bevestigen over de krukassensor? of die bij deze wagen dus hetzelfde is als de nokkenassensor, toerentalsensor? Kom iedere keer op hetzelfde partnummer uit namelijk

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 maart 2020 09:48 PM
  [ # 37 ]

Er was wat verwarring over de nokkenassensor. Diet zit niet op jouw motorblok.

Aan de hand van de krukassensor kun je het toerental berekenen. Rond het vliegwiel zit een krans met een uitstekend piefje. Dat piefje wordt gezien door die sensor elke keer als de krukas een volle ronde draait en zo weet de computer wat de stand van je krukas is. Ergo wie er sap krijgt en wie een vonk. Als die sensor niet meer fris is (meestal magnetisch geworden of gruis) dan weet de computer niet meer precies wat er gebeurt met rare dingen als gevolg. Omdat die sensor essentieel is voor het functioneren van je motor, krijg je vrij snel waarschuwingen als er iets niet goed is met dat ding.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 17 maart 2020 10:31 PM
  [ # 38 ]

Deze vriend bedoel je?  (zie foto)
Die heb ik vanmiddag in me handen gehad en een beetje opgepoetst zag het op het oog niet verkeerd uit.
Maar weet nu al dat zegt helemaal niks natuurlijk.

Morgen komt de nieuwe en dan weten we meer.

Afbeelding Bijlagen
1.jpg2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 maart 2020 10:39 PM
  [ # 39 ]

Nee, poetsen doet vaak niets. Het is een zgn Hall-effect sensor. Voordeel is dat ze gevoelig zijn voor verandering van een magnetisch veld. Da’s gelijk het nadeel want ze worden gaandeweg zelf magnetisch door het draaiend vliegwiel. En dan meten ze niet nauwkeurig genoeg. Goed mogelijk dat ze kortstondig weer effe lijken te werken omdat het blok koud is, of jij er een doekje langs haalt, of of of. Je weet het niet. Dus vervangen. Koste je de kop niet.

edit: je hebt die sensor gepoetst. daarmee heb je mogelijk bewijs materiaal vernietigd. had er gruis op gezeten, dan had je direct geweten dat ‘ie magnetisch is geworden. waarschijnlijk heb jij dat gruis eraf geveegd en deed ‘ie ‘t daarom weer effe naar behoren…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 18 maart 2020 07:41 PM
  [ # 40 ]

Vandaag de krukassensor binnengekregen en uiteraard vervangen.
Gasklephuis losgehaald alhoewel die er naar mijn idee schoon uit zag. Toch met de remmen reiniger schoongemaakt. Remmen reiniger op een doek gespoten en er door heen gehaald ook het witte klepje net zolang tot een schoon doekje er ook weer schoon uitkwam.

Alles in elkaar gezet weer en de auto gestart. Altijd weer blij als die nog start nadat ik klaar ben. Na 2 keer opnieuw starten zette de auto zelf het lampje uit. Dan neem ik aan dat die geen storing meer ziet.

Morgen middag maar weer eventjes een stuk rijden en dan de fingers crossed dat het lampje alleen nog maar aan gaat als test dat het lampje het doet.

Ik kom er nog op terug met hopelijk een eind resultaat. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Eigenlijk wel grappig dat ik door hier van een soort angstige leek naar een halve auto monteur ben geholpen haha.

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 19 maart 2020 12:09 AM
  [ # 41 ]

Succes. bye2

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 22 maart 2020 09:49 PM
  [ # 42 ]

Wel zo netjes om nog even een update te plaatsen.
Het lijkt erop dat de storingen verholpen zijn.
Ik heb de auto vandaag eventjes behoorlijk in de toeren laten lopen met een beetje laat overschakelen. 
En zowaar geen storingen terug gekregen. Dus lijkt er op dat de auto het weer doet naar behoren.

eind conclusie een dubbel probleem Lambdasonde en krukassensor lijken voor nu de boosdoener geweest.
Iedereen bedankt voor zijn geduld en hulp.
Hopelijk heeft een andere citroen eigenaar ook wat aan mijn post/vraag.

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
krijn500
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-05-2020

- Xsara Picasso D2
Gepost: 24 januari 2021 11:02 AM
  [ # 43 ]

goede morgen ik me even voorstellen mijn naam krijn22 ik heb een citroen picasso axantria 2006
mijn probleem is als ik de auto koude start dan schommel de motor maar heel even en dan rijd die prima krijg geen meldingen ik heb een paar dingen gedaan nieuwe bobine nieuwe bougies nieuwe lamda zonde alle twee nieuwe map sensor
krukassensor die bij het vliegwiel zit voor aan de motor beetje groote sensor maar ik zag dat u ook een sensor vervangen
heb zag de foto van u sensor en die heb ik ook gekocht maar kan hem niet vinden kunt u mij zeggen waar ik die kan vinden ze zeggen dat het op de versnelingsbak moet zitten waar ik ook kijk kan hem niet vinden ik hoop dat u het weet waar die zit? zo dat ik hem ook kan vervangen

Profiel  
 
donny81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 01-07-2019

Gepost: 24 januari 2021 06:19 PM
  [ # 44 ]

Bij mij zat die ongeveer bij zie foto rode stip.

Maar he hem gevonden met hulp van de mensen hier anders had ik hem ook nooit gevonden.

Afbeelding Bijlagen
sensor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen Xsara Picasso 2006

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook