Ontluchten Jumpy HDI 2.0
Tijhuis1985
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2020

Gepost: 15 december 2020 07:12 PM

Goedenavond,

Na het vervangen van mijn distributie riem en waterpomp, En Spanner van de multiriem, krijg ik met geen mogelijkheid de bus meer op temperatuur,
binnen in de bus blijft het koud,

Hoe kan ik deze motor goed ontluchten, !!

alvast bedankt

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 16 december 2020 04:35 PM
  [ # 1 ]

Aan een trechter een stuk waterslang van ca. 50cm. opschuiven, trechter aan de motorkap opahngen en de andere kant van de slang moet strak passen in de vulopening van het expansievat. Langzaam vullen met koelvbloeistof. Motor starten en ca. 1500 t/min. laten draaien en wachten tot de het peil in de trechter begint te zakken, eventueel navullen. Eventuele ontluchtingsnippels tijden het ontluchten/warmdraaien open draaien en sluiten zodra er koelvloeistof uitkomt. Als er veel lucht in het systeem zit kan dit leiden tot een even korstondig ” hoesten ” in de trechter. Wachten tot het koelvloeistof niveau tot rust komt. Ondertussen met de hand voelen of ingaande en uitgaande kachelslang in het schutbord heet/warm worden en geldt ook voor bovenste waterslang komende vanaf het thermostaathuis naar de radiateur.Tijdens het ontluchten met de hand de bovenste waterslang steed inknijpen/loslaten. Ontluchten stoppen zodra de koelmotor aanslaat. Het teveel aan koelvloeistof uit het expasievat zuigen d.w.z. dat MAX bereikt wordt.
Uiteraard de kachelstand op warm.
Deze wijze van ontluchten is niet specifiek voor deze motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 december 2020 05:04 PM
  [ # 2 ]

Ik weet vrijwel zeker dat er een ontluchtingsnippel zit op één van de kachelslangen, vlak voor het schutbord. Waarschijnlijk ook een op het thermostaathuis.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 16 december 2020 07:21 PM
  [ # 3 ]

Euro 4, 5 of 6?

Profiel  
 
Tijhuis1985
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2020

Gepost: 18 december 2020 05:50 PM
  [ # 4 ]

Hallo

Dank voor jullie bericht het is gelukt, Helaas blijkt de kachelradiateur verstopt te zitten met rommel, spoelen heeft niet geholpen, heeft iemand een idee hoe deze te vervangen is,

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 december 2020 08:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb zeker 15 jaar geleden een kachelradiateur van een peugeot expert = identiek aan Jumpy vernieuwd. Veel kan ik mij niet meer herinneren.
Ik denk dat de onderbeplating onder stuurwiel/bedieningspaneel/handschoenenkast gedemonteerd moet worden met alle uitstroomslangen.
Middenbedieningspaneel eveneens en de kleppenkast geheel of gedeeltelijk.                                Of de dashboardplaat kan blijven zitten weet ik niet meer.
Verder denk ik, dat de kachelradiateur vast geschroefd zit aan het schutbord en de schroeven van de kachelradiateur bereikbaar zijn via de paravanplaat.
Al met al geen klus waar je als automonteur vrolijk van wordt.
Ik schat, dat je als leek gauw een dag of langer met deze reparatie onder de pannen bent.
Hopelijk heb je iets aan het bovenstaande.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 december 2020 10:27 AM
  [ # 6 ]
Tijhuis1985 schreef:

Hallo

Dank voor jullie bericht het is gelukt, Helaas blijkt de kachelradiateur verstopt te zitten met rommel, spoelen heeft niet geholpen, heeft iemand een idee hoe deze te vervangen is,

Hangt af van de rommel: Kalkaanslag ? Dan moet je hem vol met mierenzuur of citroenzuur zetten. ( werkt beter als azijn, wordt vaak gebruikt als schoonmaakmiddel voor koffiezetapparaten.
Doorblazen mag ook: Tegenwoordig werken de koelsystemen op drukken tot 2 bar, dus je kunt er behoorlijk wat druk op zetten. Natuurlijk wel in de omgekeerde richting !
Als er ooit oude en moderne koelvloeistof gemengd is kan er een soort “gel” gevormd zijn en die kristalliseert ook helaas. Heet water wil dan wel eens helpen. 
Als niks helpt: Uitbouwen.
Weet je zeker dat de radiator verstop is ? Als je luchtkleppen niet werken dan wordt je radiator heet maar de lucht koud: Warm-koud wordt tegenwoordig niet meer met een kraan maar met luchtkleppen geregeld.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 januari 2021 06:43 PM
  [ # 7 ]
Tijhuis1985 schreef:

Hallo

Dank voor jullie bericht het is gelukt, Helaas blijkt de kachelradiateur verstopt te zitten met rommel, spoelen heeft niet geholpen, heeft iemand een idee hoe deze te vervangen is,

Al gelukt om de kachel radiator te vervangen?
Ik heb het recent bij mijn Peugeot Expert gedaan, valt mee:
Onder plaat verwijderen. Stangen waar schakelpook mee vast zit verwijderen. Nu kan je aan de bestuurderskant bij de kachel radiator, nadat je de water leidingen los gemaakt hebt, kan je de radiator naar links uit de console schuiven.
De prijs van een nwe viel mij erg mee.
(Bij mij moest de verdamper van de airco vervangen worden, dat is veel meer werk, want daarvoor moest de hele kachel console er uit)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Tijhuis1985
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2020

Gepost: 26 januari 2021 09:39 PM
  [ # 8 ]

Ja het was een simpele klus, hij is vervangen en word weer heerlijk warm

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook