Ai ai, plas benzine onder mijn vooronder.
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 11 februari 2021 11:09 AM

Hallo allemaal,
hier weer eens een probleempje. Ik stond langs de a2 bij de tunnel bij Utrecht stil, met een lege tank. Ik was mijn portemonnee vergeten, maar ik dacht de rit naar Amsterdam makkelijk te kunnen halen. Uiteindelijk haalde ik het tankstation van Breukelen niet eens meer. Opvallende benzinelucht, ondanks de lege tank. Wat bleek nu, na het tanken, er loopt behoorlijk veel benzine onder de auto uit. Het komt onder de auto uit bij de drukregelaar(?) van het hydropneumatische systeem. Dus ongeveer tussen de voorwielen waar zo’n plastic kapje zit. De brandstofpomp lijkt niet de oorzaak, dus waarschijnlijk een leiding. Hoop ik, want ik heb het nog niet kunnen lokaliseren. Hoe kom ik daar het handigst?

Groet, Thijs

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 februari 2021 03:48 PM
  [ # 1 ]

wat voor motor ligt erin thijs?
waarschijnlijk ergens een rubber leiding gescheurd. Je moet onder de auto denk ik. krik en steuntjes en op een matje liggen. Of je moet op een brug kunnen natuurlijk….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 februari 2021 04:11 PM
  [ # 2 ]

Klinkt als een lekkage van de retourleiding. Dat is 6mm binnendiameter rubber slang als ik me niet vergis. Misschien reden om alle rubber slangen van je brandstofsysteem te vervangen, of in ieder geval grondig te inspecteren. Mijn advies is om dan meteen Gates Barricade slangen te gebruiken. Daarvan is bekend dat het goed tegen de moderne brandstoffen kan.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 februari 2021 05:35 PM
  [ # 3 ]

Met Gates moet je uitkijken:
Barricade is een handelsmerk ( commerciële benaming) voor een complete lijn brandstofslangen, en je moet die hebben die minstens aan SAE J30-R12 voldoet. En liefst - R-14. Als je alleen E5 tankt dan kun je J30R9 slang nemen. De focus ligt daarbij op een lage permeabiliteit ( doorlaatbaarheid), dat is vooral in de USA een heel belangrijk thema, die ook de tank-monden met damp-terugvoer etc.

Ik persoonlijk vindt het jammer dat je bij gates vaak alleen hun productcode op een slang vindt en je dan moet gaan zoeken met het jaartal aan welke spec dat voldoet. En als dat 8-10 jaar oude slang is dan weet je zeker dat hij niet tegen E5 of E10 kan.

Daarnaast wil je in europa eigenlijk minstens DIN73379-3D ( goed genoeg voor E5, E10 en E85) of beter DIN73379-3E , die laatste kan ook tegen biodiesel en bij Gates moet je dus al moeite doen om de SAE spec van een slang te vinden. Soms wordt aangegeven dat 73393-3D equivalent is aan SAE J30R9, maar dat is niet altijd het geval.
Je wilt tegenwoordig een benzineslang die een binnenmantel heeft van FKM/FPM ( een voorbeeld daarvan is Viton, een handelsmerk van Dupont) , dan weet je zeker dat hij nog ruim 10 jaar tegen alle mogelijke brandstof toevoegingen kan.


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 februari 2021 06:45 PM
  [ # 4 ]

Ook hier is de conclusie “Viton” voor rubber. En ook PVC leiding biedt mogelijk een oplossing. Niet buigzaam maar wel duurzaam in gebruik en bestand tegen zowat alles.
Maar nu de volgende vraag.
Kun je op een beurs nog wel een leuke aanbieding scoren op dit gebied. Is je NOS nog wel te gebruiken? Of die zorgvuldig bewaarde onderdelen van een geduldig gedemonteerd slopertje van 30 jaar geleden. Er is veel kwalitatieve kaf onder het koren te koop maar zelfs de kwaliteitsproducten van weleer bieden geen garantie meer dat ze bestand zijn. Als zelfs “Gates” zonder DIN-studie al niet meer betrouwbaar is….?

Wat ik wil zeggen:  ik had een goed gevoel als ik bijvoorbeeld mijn AMI voorzien had van frisse benzinerubbers. Die kan er weer een tijdje veilig tegen.
Maar nu lijkt het erop dat je met je goed gedrag mogelijk net de verkeerde norm gemonteerd hebt en daarom juist nog steeds een risico op lekkage of brand hebt.

Ik vind dat geen lekker gevoel, als ik van mijn klassiekers geniet.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 februari 2021 07:04 PM
  [ # 5 ]

Elke “oude” benzineslang, gebruikt of niet zou je niet meer moeten gebruiken.

PVC pijp: Ik dacht dat dat bij lagere temperaturen nogal hard werd, in automative wordt polyamide gebruikt als ik het goed heb begrepen.

Citroen gebruikte vroeger al “Rilsan”( Polyamide 11, nu van Arkema, vroeger AtoChem)pijp: Die is na 50 jaar nog steeds in prima staat in de DS en SM, gebruikt als benzine leiding en retourleiding.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2021 07:29 PM
  [ # 6 ]

Ik tank gewoon geen E5 en ik heb al het rubber vervangen. Dat gaat dus echt wel een tijdje goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook