We merken dat de linker aandrijfas is vervangen. Wanneer we de auto opkrikken en met het wiel draaien duwt deze blijkbaar tegen de bak waardoor het blok gaat schommelen. Is er voor de laatste types verschil in lengte in deze assen ? Je zou denken dat deze iets te lang is. Ik heb gemeten het smalle stuk + de 2 verdikkingen tot waar deze de volle dikte hebben bereikt. Dat stuk is 20 cm. Het betreft een DS 20 van 1973.
er is inderdaad verschil in lengte tussen de linkse en de rechtse aandrijfas.
lengte zou ik zo meteen niet kunnen weergeven.
ik heb het nog nooit een poging gedaan, maar volgens mij krijg je geen rechtse as links gemonteerd en omgekeerd.
citrods schreef:er is inderdaad verschil in lengte tussen de linkse en de rechtse aandrijfas.
lengte zou ik zo meteen niet kunnen weergeven.
ik heb het nog nooit een poging gedaan, maar volgens mij krijg je geen rechtse as links gemonteerd en omgekeerd.
De rechtse meet idem gemeten 13 cm. Dus onderling zeker niet omwisselbaar. Maar er zou in de linkse misschien nog een klein verschil kunnen zitten naargelang het type. Ofwel een verschil in halfautomaat met 4 of 5 bak ?
Re: aandrijfas
xm_addict schreef:We merken dat de linker aandrijfas is vervangen. Wanneer we de auto opkrikken en met het wiel draaien duwt deze blijkbaar tegen de bak waardoor het blok gaat schommelen. Is er voor de laatste types verschil in lengte in deze assen ? Je zou denken dat deze iets te lang is. Ik heb gemeten het smalle stuk + de 2 verdikkingen tot waar deze de volle dikte hebben bereikt. Dat stuk is 20 cm. Het betreft een DS 20 van 1973.
Ik vind je vraag een beetje onvolledig dus ik geef mijn gedachten over dit onderwerp maar weer:
Persoonlijk heb ik waargenomen dat als de gehele voor zijde van de auto vrij van de grond is, en ik draai het linker wiel hij het motor blok daadwerkelijk beweegt.
Echter indien ik dan met een krik het wiellager iets licht en dan het wiel draait treed het lichten van het blok niet meer op, ik denk dat door het geheel onderuit hangen van de aandrijfas de hoek in graden te groot wordt voor het triode aandrijving en deze dan de aandrijfkogels klem zet in de bussen niets verontrusten’s dus.
Wat wel enige tijd geleden gebeurde tijdens een sleutel dag bij regio west was het volgende;
Daar kwam een DS rijder welke een behoorlijk trillende auto had met de vraag waar dit vandaan kon komen de technische hulp verlenende commissie van de club vond het een uitdaging en boog zich erover en na de auto met de originele kriksteun op 1 kant vrij van de grond te hebben gezet en men het bestuurderszijde wiel draaide ging het motorblok op en neer Cees kwam mij tegemoet in de garage en sprak mij aan “heb je dat wel eens gezien” moet je voor stellen ze hadden de as er al 1 maal uit gehad omdat men dacht dat deze te lang zou kunnen zijn maar niet wees daar op.
Na rustig kijken wat er nu eigelijk gebeurde en gelukkig was de hoes van het triode huis nog niet gemonteerd dacht ik eerst aan ingelopen triodeschuifbussen van de kogel dus voelen of het zo was nee dit was niet het probleem.
En na een beetje poetsen zag ik opeens het volgende de glans van twee van de drie triode kogels was doffer dan die van de andere hoe weet ik nog niet maar dan heb ik zoiets van eruit met het spul en schoon maken en meten en wat bleek 2 kogels hadden een diameter van 36.3mm en de andere was 36,0.
Navraag aan de eigenaar leverde de uitkomst de motor was gewisseld en hij was niet zorgvuldig met de aandrijfassen en kogels omgesprongen (door elkaar gegooid dus)
Later had der berijder zijn fout gecorrigeerd met als resultaat probleem verholpen
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Re: aandrijfas
roland schreef:xm_addict schreef:We merken dat de linker aandrijfas is vervangen. Wanneer we de auto opkrikken en met het wiel draaien duwt deze blijkbaar tegen de bak waardoor het blok gaat schommelen. Is er voor de laatste types verschil in lengte in deze assen ? Je zou denken dat deze iets te lang is. Ik heb gemeten het smalle stuk + de 2 verdikkingen tot waar deze de volle dikte hebben bereikt. Dat stuk is 20 cm. Het betreft een DS 20 van 1973.
Ik vind je vraag een beetje onvolledig dus ik geef mijn gedachten over dit onderwerp maar weer:
Persoonlijk heb ik waargenomen dat als de gehele voor zijde van de auto vrij van de grond is, en ik draai het linker wiel hij het motor blok daadwerkelijk beweegt.
Echter indien ik dan met een krik het wiellager iets licht en dan het wiel draait treed het lichten van het blok niet meer op, ik denk dat door het geheel onderuit hangen van de aandrijfas de hoek in graden te groot wordt voor het triode aandrijving en deze dan de aandrijfkogels klem zet in de bussen niets verontrusten’s dus.Wat wel enige tijd geleden gebeurde tijdens een sleutel dag bij regio west was het volgende;
Daar kwam een DS rijder welke een behoorlijk trillende auto had met de vraag waar dit vandaan kon komen de technische hulp verlenende commissie van de club vond het een uitdaging en boog zich erover en na de auto met de originele kriksteun op 1 kant vrij van de grond te hebben gezet en men het bestuurderszijde wiel draaide ging het motorblok op en neer Cees kwam mij tegemoet in de garage en sprak mij aan “heb je dat wel eens gezien” moet je voor stellen ze hadden de as er al 1 maal uit gehad omdat men dacht dat deze te lang zou kunnen zijn maar niet wees daar op.
Na rustig kijken wat er nu eigelijk gebeurde en gelukkig was de hoes van het triode huis nog niet gemonteerd dacht ik eerst aan ingelopen triodeschuifbussen van de kogel dus voelen of het zo was nee dit was niet het probleem.
En na een beetje poetsen zag ik opeens het volgende de glans van twee van de drie triode kogels was doffer dan die van de andere hoe weet ik nog niet maar dan heb ik zoiets van eruit met het spul en schoon maken en meten en wat bleek 2 kogels hadden een diameter van 36.3mm en de andere was 36,0.
Navraag aan de eigenaar leverde de uitkomst de motor was gewisseld en hij was niet zorgvuldig met de aandrijfassen en kogels omgesprongen (door elkaar gegooid dus)
Later had der berijder zijn fout gecorrigeerd met als resultaat probleem verholpen
Roland, we zagen het wankelen van de motor toen de wagen in hoogste stand op de remmentestbank liep. En het wankelen is ook zichtbaar bij het links opkrikken, weliswaar vanaf voorste chassissteun, en vervolgens met het wiel te draaien. De aandrijfas is inderdaad vervangen en wellicht zijn de daarin zittende kogels geplaatst ipv die van uit de oude. Maar kan een verschil van 0,3 mm. zoveel betekenen ? Ik vraag morgen eens na bij de plaatser van de as. Ik houd je op de hoogte. Alvast bedankt voor de tip !












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep, dit is precies wat ik dacht. Inspecteer ook de binnenkant van de meenemer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De drie kogels zijn identiek : 360 mmm. Je kan zien dat er middenin het tripoïdehuis geduwd is. Er is voor de rest geen uitslijting zichtbaar. Na het demonteren van de afschermplaat zagen we wel dat de beide aanstootrubbers van de veercilinder door olie waren weggevreten. Wagen ging dus te hoog in hoogste en te laag in laagste stand. We gaan kijken wat effect vervanging gaat geven…












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Midden in het tripoide huis drukt de kogel bij normaal rijden. Als je daar geen ribbel voelt is het een hele goede meenemer.
Aanlag rubbers natuurlijk vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Midden in het tripoide huis drukt de kogel bij normaal rijden. Als je daar geen ribbel voelt is het een hele goede meenemer.
Aanlag rubbers natuurlijk vervangen!
Wat ook goed kan werken in zo’n geval is het wisselen van de Tripoide huizen. Je monteerd dan de linker aan de rechterkant, en vise versa.
Effect is dat de uitgsleten banen dan aan de andere kant zitten, waardoor een eventuele trilling alleen nog op zal treden bij achteruitrijden!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik meen ooit eens te hebben gelezen dat de motor en de bak ongeveer 5 cm uit het midden van de auto zijn gemonteerd.
Bij de mijn ID van 67 met tweede neus is het mij opgevallen. Bij de DS20 van (toevallig ook) 73 heb ik eigenlijk nog niet op gelet. Maar dit is redelijk eenvoudig te bekijken want het gat van de slinger zit namelijk uit het midden.
Omdat de motor uit het midden zit zullen de assen waarschijnlijk ook verschillende lengtes hebben. Dit heb ik echter nog nooit bekeken.
Hopelijk heb je er wat aan, groeten..
Je moet de kogels één voor één volledig door de banen proberen te schuiven van het tripoide-huis. De opgemeten dikte van de kogels maakt niet zoveel uit. Je zult versteld staan van het resultaat.
Verder de aanwijzing van Waterman volgen.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Ik heb dit draadje samen met deze met interesse gelezen. Ik vraag mij namelijk af of mijn auto mogelijk hetzelfde probleem heeft.
Mijn “klacht” is namelijk een regelmatig trillen dat door de auto heen trekt. Het lijkt van onder de motorkap te komen en is vooral bij hogere snelheden goed merkbaar…
Bij voorbaat dank!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pinovino schreef:Ik heb dit draadje samen met deze met interesse gelezen. Ik vraag mij namelijk af of mijn auto mogelijk hetzelfde probleem heeft.
Mijn “klacht” is namelijk een regelmatig trillen dat door de auto heen trekt. Het lijkt van onder de motorkap te komen en is vooral bij hogere snelheden goed merkbaar…Bij voorbaat dank!
Dat kan ook komen door het niet gebalanceerd zijn van je wielen en/ of velgen die krom zijn. Verder kan het komen door het ontbreken van de anti-tril gewichten die om de langste as horen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DSMobiel schreef:bogaard77 schreef:Verder kan het komen door het ontbreken van de anti-tril gewichten die om de langste as horen…
Weet je dit zeker? Bij mij zitten ze nl. op beide assen..
bij een injectie ds zitten ze ook op beide assen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DSMobiel schreef:bogaard77 schreef:Verder kan het komen door het ontbreken van de anti-tril gewichten die om de langste as horen…
Weet je dit zeker? Bij mij zitten ze nl. op beide assen..
Ik weet dat ze in iedergeval op de langste horen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Om nog even op dit onderwerp verder te gaan:
Mijn ds heeft een zeer hinderlijke trilling. Vooral waarneembaar tussen de 120 en 130.
Het is alsof de hele ds trilt, en deze uit elkaar kan gaan trillen. (zo goed als) niet waarneembaar in het stuurwiel.
Heeft ze al ruime tijd, maar vandaag toch maar eens aan begonnen. Italië komt dan ook redelijk dichtbij.
Eerst en vooral de wagen, uiteraard links en rechts afzonderlijk, van de grond gezet, en de wielen laten draaien.
Links (zo goed als) niets waarneembaar. Rechts duidelijk een trilling / onbalans voelbaar, zelfs bij lagere snelheden. Maar niks te zien!
Wiel eraf en weer laten ronddraaien: idem.
Aandrijfas losgemaakt, weer laten ronddraaien: (zo goed als) niets meer voelbaar.
Aandrijfas misschien? Maar niets aan te voelen of te zien, lijkt allemaal ok.
Iemand nog tips?