Remslijtage indicator
bleu69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-2006

Gepost: 01 mei 2021 01:01 PM

Kort geleden nieuwe remblokken laten plaatsen en ik zag de stekkertjes die erbij hingen. Heb toen het plan opgevat om ze gewoon maar eens te gaan gebruiken en dus de bedrading te leggen richting dashboard voor het lampje van de remslijtage.

Laatst moest de tellerunit er toch uit en ben daar maar begonnen. Op het witte stekkerblokje (laatste dashboard) was de betreffende aansluiting al aanwezig (zwarte draad, grijze stekker), dus in de hoofdboom was deze aansluiting blijkbaar al voorzien. Bij de overgang naar het linker voorscherm lag ook een ongebruikte stekker (grijs). In de draadboom door het voorscherm lijkt deze voorziening niet te zijn voorbereid. Er zat ook nog geen lampje op de plek van de remslijtage indicator in het tellerunit. Tot zo ver de situatie.

Nu het probleem/de vraag:
Voordat ik de tellerunit heb teruggezet heb ik het lampje alvast geplaatst. Met de bedoeling om later de bedrading richting remblokken te leggen.
Het lampje van de remslijtageindicator blijft nu continu branden. Ook bij een draaiende motor.
Dat vind ik vreemd. Als er geen aansluiting is, dan is er toch ook geen (mogelijkheid tot) verbinding met aarde en kan het lampje toch niet gaan branden?
Of werkt dit toch anders?
Ik wil dit eerst begrijpen, voordat ik hiermee verder ga.
Iemand een idee?

 

 

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 mei 2021 05:07 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het even opgezocht in het werkplaatshandboek.
Op het lampje staat spanning over het contact. Manchetkleur groen (groen stekkerblokje). Aan de andere kant (massa, aarde ) is de manchet kleur grijs (wit stekkerblokje), deze gaat naar linksvoor. Dit worden stippellijnen in het schema.
De massa gaat naar de remblokken aan de linkerkant van de auto. En vandaar gaat er een massakabel naar de rechterkant. Beide kanten worden aangesloten op de betreffende remblokken.  Zo staat het in het schema.

Disclaimer: schema DX DJ DY DT DV typen vanaf 1969. 3de neus, ronde klokken.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
bleu69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-2006

Gepost: 01 mei 2021 05:24 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Jeroen voor de reactie. Mijn fout, het is idd het witte stekkerblokje. Heb de wijziging doorgevoerd in de topic. Het probleem blijft dat er geen aansluiting naar de remblokken is en het lampje dus niet zou mogen branden.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 mei 2021 06:17 PM
  [ # 3 ]

Met plezier, bleu.
Als het lampje blijft branden zal er aan de massa kant ergens massa worden gemaakt. Waar je bij onze oude auto’s dan aan kunt denken is bijvoorbeeld beschadiging van de mantel (Verpulverd,  afgeknepen door metaal) of misbruik voor een ander accessoire. Mogelijk ligt er toch een aansluiting voor rechts en maakt die ergens massa.
Om te beginnen zou ik in het linkerspatbord met een proeflampje kijken of er massa op de stekker staat (contact aan en met contact uit) en daarmee een beetje jutteren. Daarna een visuele controle op eventuele beknelling uitvoeren. Mijn volgende check zou de achterkant van het dashboard zijn. Mogelijk dat het direct na het lampje al ergens mis is bij het klokkenhuis. Tot slot: een nieuwe massa kabel trekken, die aansluiten en de oude losgooien. Maar dan zul je nooit weten wat er aan de hand was met het origineel.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
bleu69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-2006

Gepost: 01 mei 2021 06:39 PM
  [ # 4 ]

Oke, het is dus een massa probleem. Dat vermoedde ik, maar misschien zag ik wat over het hoofd.
Het zit niet in de tellerunit, want ik heb even een andere geplaatst en daarmee was het probleem niet weg.
Eerder een probleem gehad met een brandend laadlampje (terwijl er wel werd geladen), dat was verdwenen na het plaatsen van een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Waarschijnlijk ook een massaprobleem in de verbinding met de oorspronkelijke spanningsregelaar. Echte nette oplossing zou het vervangen van de hoofddraadboom zijn. Voorlopig maar jouw laatste oplossing toepassen, een andere draad leggen; de snelste en meest eenvoudige oplossing.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook