Storing in aut. handrem bij schakelen automaat / probleem met wegrijden
HenkH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-06-2021

Gepost: 21 juni 2021 01:23 PM

Beste forumleden,

Sinds 4 jaar rij ik met plezier in een C5 II Tourer Exclusive, 2.0 16V automaat uit het jaar 02-2009.
De laatste maanden echter heb ik 2 problemen waar de PCA garage waar de auto in onderhoud is, niet mee verder komt.

Probleem 1:
Deze komt vaker maar niet altijd voor. Meer bij koude motor.

Als ik schakel van “D” naar “N” en/of van “R” naar “N” dan verschijnt er op het dashboard de storing: “Fout in de automatische handrem” samen met de rode “Service” indicatie. Dan slaat ook de motor af. Soms komt ook de melding “fout in de versnellingsbak”.
Ik zet de versnelling dan in “P” en kan opnieuw starten. Service lampje is uit en de storingsmelding is ook weg.
Ik vind het met deze storing lastig rijden in de stad met veel stoplichten en lang wachten waarbij ik gewend ben de auto in “N” te zetten.

Op Youtube vond ik een filmpje waarin dit probleem beschreven werd mét een oplossing:
https://www.youtube.com/watch?v=Gqrxwv3ZRuk&list=PLCkiPCTU4KG7ryZu9d5B37l0jepmgzhXp&index=4

the MCU does not recognize P gear or every other gear (not N position calibration).
Buy a new gearbox selector.      Then ‘N’ position callibration.

Mijn vraag bij probleem 1 is:
Herkent iemand dit probleem en klopt de oplossing om een nieuwe gearbox selector te laten plaatsen en deze te laten kalibreren?

Probleem 2:
Deze komt ook vaker maar niet altijd voor in een zelfde rit. Maakt niet uit of koude of warme motor.

Vanuit stilstand geef ik gas om weg te rijden maar de auto reageert pas na een paar seconden. Soms trilt de auto dan bij het wegrijden.
Ik druk het gaspedaal rustig en niet te ver in want ik weet nu dat de auto na aarzeling opeens vooruit kan schieten als ik veel gas geef.

Mijn vraag bij probleem 2 is:
Herkent iemand dit probleem en weet iemand een mogelijke oplossing?

HenkH Maastricht

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juni 2021 06:33 AM
  [ # 1 ]

Henk,

Ik zal het maar “cru” zeggen: Je doet een beetje aan “Google Mechanic”, de variant van Dr. Google. Je hebt de oplossing al terwijl je de fout niet begrijpt.

De eerste stap is diagnose: En dat begint met het uitlezen van de fouthistorie, ik neem aan dat jePCA garage dat gedaan heeft ?
Welke fouten zien zij ?
Een fout in de automatische handrem kan ook komen door een defecte ABS sensor, hoe raar dat je ook mag klinken, of de rempedaal schakelaar is van slag. Dat zie je pas als je met een diagnose tool werkt.
Vraag eens aan je PCA garage wat ze gedaan hebben ?

Over je tweede probleem: Dat lijkt wel op interne vervuiling of een versleten actuator. Misschien nog te verbeteren met het vervangen van de olie/spoelen van de bak, maar als je pech hebt het vervangen van het hydraulisch schakelblok. Die versnellingsbak olie was “for life” maar dat is 160.000 km, en je auto is ook al 12 jaar oud. Ooit al olie vervangen?
Hiervoor moet je eigenlijk naar iemand die de AL4 bakken goed kent.
Garage Johan Oldenhage in Nieuw Vennep is zo’n bedrijf.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
TA34
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-2008

- C5 III
Gepost: 22 juni 2021 08:06 AM
  [ # 2 ]

Bij mij was het de cruise control, die niet meer wou. Was inderdaad de remlichtschakelaar.

Profiel  
 
HenkH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-06-2021

Gepost: 22 juni 2021 06:54 PM
  [ # 3 ]

Dag CitroenSMGZ,

Helemaal gelijk en niet vervelend dat ‘cru’. Ik heb inderdaad niet veel verstand van autotechniek en elektronica. Maar omdat de monteur van mijn garage niet echt verder kwam, ben ik zelf op internet gaan zoeken.

Even een opsomming van de storingen die de garage de laatste tijd heeft geconstateerd plus 2 oplossingen die zij daadwerkelijk hebben uitgevoerd. (Ik heb de betekenis van de codes ook van internet:-))

 
19-05-2021 uitlezen
P1167
Fuel pressure regulation fault : Coherence of the pressure
Invalid Test,throttle not depressed
 
27-05-2021 Uitgevoerd
Solenoid kleppen vervangen + nieuwe automaatolie + nieuwe filter
 
12-06-2021 uitlezen
P1626
Engine management ECU monitoring fault : ECU internal failure
U1209
Communication with automatic gearbox ECU fault : Data invalid
Dialogue with the gearbox ECU : Value received incorrect
Intersystems CAN : One of the parameters present in a datastream sent by the Gearbox is invalid
U2005
RCD fault: Vehicle speed information fault (absent or not valid)
Triggering (vehicle speed receipt anomaly)
U1108
Absence of communication on the CAN with the engine management ECU
Fault in communication on the CAN with the engine management ECU : No signal
U1213
Intersystems CAN : One of the parameters present in a frame emitted by the ABS/ESP is invalid
Vehicle speed data fault : Value received incorrect
 
12-06-2021 Uitgevoerd
Van ECU van transmissie en motor stekkers en pinnen doorgemeten. Diverse pennen hebben afwijkende waardes.
Alles zo goed mogelijk gereinigd. Foutcodes gewist.

Dit alles heeft er echter nog niet ervoor gezorgd dat probleem 1 is opgelost.

N.B.
Ik was vergeten te vermelden bij probleem 1 dat, als ik terugschakel van “D” naar “N” of van “R” naar “N” dat ik soms op mijn dashboard nog “D” (of “R”) zie staan en dán krijg ik een storingsmelding.

HenkH Maastricht

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juni 2021 08:18 PM
  [ # 4 ]

Dat laatste…. is heel belangrijk.
Want dat wil zeggen dat als je de bak een commando geeft bijvoorbeeld van D naar N je bak wel in N gaat ( wil je dat bevestigen, dan “kruipt hij niet meer?) of blijft hij in de D staan ( met kruipneiging). 
In het eerste geval zet je hem in de N, dat doet de controller van de bak wel, maar daarna weet de motor ECU het niet meer, want die krijgt de informatie niet door en het beeldscherm ook niet.

Als hij nog kruipt: Dan werkt je selector niet goed, want dan krijgt de bak niet het signaal dat hij moet schakelen en blijft in de D.

Is er toevallig recent iets elektrisch in de auto gemonteerd: Ander radio, GPS, trekhaal subwoofer of iets dergelijks ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
HenkH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-06-2021

Gepost: 22 juni 2021 09:13 PM
  [ # 5 ]

Er is niets nieuws geïnstalleerd de laatste 4 jaar. Dus dat zou geen reden mogen zijn.

Soms/vaker gebeurt dus het volgende:
ik schakel van D naar N. Of van R naar N.
Op mijn dashboard staat nog steeds D. (of R natuurlijk)
Onmiddellijk krijg ik dan een storingsmelding ‘fout in aut.handrem’ of iets dergelijks.
‘Service’ lampje gaat ook branden en de auto slaat af.

Ik schakel dan naar P en start opnieuw. de ‘Service” melding is weg en de storingsmelding is weg.

De laatste weken bij langer stil staan, laat ik de auto continu in de D mode staan om dit probleem te voorkomen.
En dit werkt wel.
Ik vind het alleen niet zo prettig om continu mijn voet op de rem te moeten houden als ik langer stil sta in de D mode.
Dus het probleem is niet al te groot. Alleen voorheen kon ik de auto gemakkelijk in N zetten zonder probleem.

HenkH Maastricht

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 juni 2021 09:30 PM
  [ # 6 ]

Ik rij nu meer dan 20 jaar met een automaat, eerst in een Xantia met dezelfde AL4 bak, later met de C5 met AM6, en nu met een EAT8 in m’n huidige voiture.
In al die jaren, en er in die tijd meer dan 400.000 km mee afgelegd hebbend, heb ik de bak nooit in N gezet bij een stoplicht, gewoon in D gehouden. Geen enkel probleem om dat zo te doen.
Ook in de Saxo van m’n betere helft deed ik dat zo, net als nu in haar C-Eendje.

Bij de AL4 is de afstelling van de selector op de bak nogal kritisch, een reden te meer om die niet teveel aan te spreken.
Als ‘ie niet heel goed afgesteld is kun je dit soort verschijnselen krijgen, net als dat je ze soms krijgt bij snel heen en terugschakelen van R <> D bij een keer-manoeuvre op de weg.
In de tijd dat ik de Xantia had is die afstelling een keer opnieuw gemaakt, ik had toen teveel last van storingen, zelfs noodloop van de bak.

Groet,
JW

Profiel  
 
HenkH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-06-2021

Gepost: 03 juli 2021 08:31 AM
  [ # 7 ]

Probleem opgelost!

C5 II Tourer Exclusive, 2.0 16V automaat uit het jaar 02-2009.

Als ik schakelde van “D” naar “N” en/of van “R” naar “N” dan bleef er op het dashboard “D” staan en verscheen er op het dashboard de storing: “Fout in de automatische handrem” samen met de rode “Service” indicatie.
Dan sloeg ook de motor af. Soms kwam ook de melding “fout in de versnellingsbak”.
Ik zette de versnelling dan in “P” en kan opnieuw starten. Service lampje is uit en de storingsmelding is ook weg.

Probleem is nu opgelost door het vervangen van de ATM schakelaar/gearbox selector en het kalibreren van de “N” stand.


Nu blijft er nog één (hopelijk) klein probleem over:
Vanuit stilstand wegrijden:
bij lagere buitentemperatuur (tot circa 24 graden) reageert het gaspedaal direct en rijdt de auto direct en soepel weg.
Bij hogere buitentemperatuur (vanaf circa 24 graden tot in de 30) duurt het soms wel 3 seconden voordat de auto reageert op het gaspedaal bij het wegrijden en de motor voelt vaker wat schokkerig aan. Daarna rijdt de auto normaal.

Is er iemand die dit probleem herkent?
En misschien een oplossing weet voor dit probleem? (Behalve verhuizen naar de Noordpool…....)

HenkH Maastricht

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook