Motorproblemen Citroën Xsara Picasso
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 10 juli 2021 07:01 PM

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Citroën Xsara Picasso bouwjaar 2004 met 1.8 16V motor. De motor begon deze week raar te doen, met name bij het acceleren in met name 1e, 2e en 3e versnelling valt het vermogen weg. Op dat moment gaf de boordcomputer geen storing aan. Nu, 4 dagen later begint het lampje storing motorregeling te branden. Het valt me hierbij op dat het probleem minder wordt als de motor goed warm is. Ik heb de bougies inmiddels al vervangen maar het probleem is er nog steeds. Kan het zijn dat de EGR-klep defect is? En wat kan ik er op korte termijn tegen doen? Ik zie op internet verhaaltjes ronddwalen dat je ook gewoon de stekker van de klep kunt halen en dergelijke!! Wie o Wie kan mij helpen?

Dankjewel voor jullie antwoord,

Groetjes Manny

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juli 2021 11:09 AM
  [ # 1 ]

Je hebt een benzine motor die hadden toen nog geen erg klep, dat was voor een diesel.
Lijkt geen storing in het begin: Dan probeert de motor computer er nog wat van te maken, maar dat lukte niet meer dus een storing.
Maar : Als je motor lampje aangaat dan wordt het tijd om dat ding uit te lezen , dan krijg je een fout en kunnen we misschien helpen.
Anders.. wordt het koffiedik kijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juli 2021 11:49 AM
  [ # 2 ]

Sta me toe…..

Ook de 1.8i-16V van begin deze eeuw, zoals gemonteerd in de Xsara Picasso, was voorzien van een vorm van EGR, zie bijgaand plaatje.

In hoeverre die, met name de juiste werking van de luchtpomp verantwoordelijk is voor dit probleem valt niet zomaar te zeggen.
Uitlezen is daarvoor de aangewezen weg, zoals je schrijft.

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
EGR_1.8i_(800_x_482)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 11 juli 2021 02:20 PM
  [ # 3 ]

Hallo en dankjewel voor jullie reactie.

Vandaag heb ik een bijkomend moment gehad. En namelijk dat de auto nadat ik terug schakelde naar de 1e versnelling niet meer wilde rijden. Hij liep nog wel stationer maar zeer onregelmatig. Er kwamen heel veel storingsmeldingen langs die zeker niet aan de orde waren. Nadat ik de auto had uitgezet probeerde ik hem weer te starten maar toen ik de contactsleutel omdraaide was het alsof mijn accu leeg was. Helemaal niks gebeurde zelfs het dashboard met boordcomputer gaven totaal niks aan. Nadat ik het contact weer had uitgezet en weer had aangezet, bleek alles het weer te doen. Hij starte ook weer en rijd ook weer. Het motormanagement lampje blijft echter branden. Heb inmiddels een uitleesapparaatje besteld, een OBD2 mini ELM327.

Groet, Manny

Profiel  
 
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 12 juli 2021 07:41 PM
  [ # 4 ]

Ik heb inmiddels de Picasso uit gelezen, zie bijlage. Weet iemand wat er precies wordt bedoeld? De storing is P0134 Heated oxygen sensor 1 (ho2s) bank 1 no activity detected.

Groet, Manny

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 juli 2021 07:59 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat wil zeggen dat je eerste lambda sensor ( die voor de katalysator) geen signaal of geen goed signaal geeft.
Je kunt ten eerste de stekker van dat ding nakijken, maar anders wordt het vervangen: Die dingen hebben niet het eeuwige leven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 13 juli 2021 10:48 AM
  [ # 6 ]

Ik heb inmiddels een meting gedaan op de sensor 1 bank 1, kan iemand mij vertellen of dit normale waardes zijn? Zie bijlage!

Groet, Manny

Afbeelding Bijlagen
Metingen_sensor_1_bank_1_Citroen_Xsara_Picasso.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2021 12:12 PM
  [ # 7 ]

Normaliter “pendelt” de waarde van een gewone lambda sonde tussen 0.1 en 0.9 volt, met een cyclus tussen 0.5 en 4 hz.
Moet je wel meten bij lopende motor met de sonde aangesloten: Meestal wordt gemeten bij 2000-2500 tpm .
Ik kan je schaalverdeling niet goed zien op de foto, maar mij lijkt dat hij vrij constant rond 0.5 volt blijft hangen.
Je hebt toch een OBD lezer of zo? Kun je daarmee de fuel trim niet bekijken of de lambda waardes >

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 juli 2021 11:07 PM
  [ # 8 ]
Manny33 schreef:

Ik heb inmiddels de Picasso uit gelezen, zie bijlage. Weet iemand wat er precies wordt bedoeld? De storing is P0134 Heated oxygen sensor 1 (ho2s) bank 1 no activity detected.

Groet, Manny

Ter aanvulling op wat al geschreven is…..

Kijkend in de CitDoc’s kom ik bij deze storingscode tegen:
Geen activiteit gedetecteerd.
Mogelijke oorzaak:
-onderbroken circuit
-verwarming van de lambdasonde defect
-lambdasonde

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 14 juli 2021 04:51 AM
  [ # 9 ]

Het valt mij op dat ik het probleem ondervind als ik pas aan het rijden ben. Als de motor warm is dan heb ik het probleem niet. Bijgevoegd de waardes van de feul trim sensor 1 (short) horen deze waardes zo te zijn?

Afbeelding Bijlagen
Screenshot_20210714-061559.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Manny33
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2021

Gepost: 14 juli 2021 10:21 AM
  [ # 10 ]

Hedenmorgen heb ik weer een uitlezing gedaan van de voltage en de feultrim van sensor 1. hierin valt me op dat het de 1e 10 minuten dat ik aan het rijden was alles goed ging, opeens vallen de signalen helemaal in elkaar. (Zie foto) Dat merkte ik ook gelijk met het rijgedrag van de auto. hoe kan het zijn dat het signaal telkens na een aantal kilometers weg valt?

Afbeelding Bijlagen
Feul_trim_en_voltage_sensor_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook