XM na 8 jaar weer starten, maar wil startcode niet aannemen
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 25 juli 2021 04:58 PM

Beste XM-kenners

Na 8 jaar willen we de XM van mijn vader weer in het verkeer brengen. Mijn vader is helaas intussen overleden en we weten de startcode niet, maar we hebben wel enkele opties die we kunnen proberen.

Het probleem is nu dat de XM geen startcode wil accepteren. We hebben een goede batterij geplaatst en als ik dan de sleutel in het contact steek en het contact aanzet, blijft het rode lampje van het toetsenbordje constant branden, terwijl het zou moeten flikkeren. Ik kan geen code intoetsen, het lampje blijft branden en de XM wil de code niet ‘ontvangen’. Ik heb zelf een XM met startcode en ik heb het nog nooit gehad dat de auto de startcode niet wil aannemen.

Het gaat er dus niet om dat we een foute code intypen: de auto wil niets aannemen. Het ‘piept’ ook niet als ik een toets indruk voor de startcode, iets wat mijn andere XM wel steeds doet. Ik weet du zelfs niet of ik de foute of de goede code intoets, omdat de auto gewoon niet reageert op wat ik ook intoets. Mijn vader heeft de wagen rijdend weggezet en alleen de batterij verwijderd destijds. Verder is er niets meer met de wagen gebeurd.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn en wat zou ik eraan kunnen doen?

Alvast dankjewel voor jullie tips en adviezen.

Groeten!

Profiel  
 
dirk03
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-07-2021

Gepost: 25 juli 2021 05:23 PM
  [ # 1 ]

“1111” is de code waarmee de Xm’s afgeleverd werden

 

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 25 juli 2021 05:29 PM
  [ # 2 ]

Beste Dirk

Dankjewel voor de info.

Maar het probleem is dus dat ik niet kan beginnen met een code in te toetsen: de auto komt niet in de ‘modus’ dat hij de code wil ‘ontvangen’?

Vriendelijke groeten!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 juli 2021 05:56 PM
  [ # 3 ]

Brandt alleen het rode lampje of het rode en groene lampje beide? Dat laatste geeft aan dat het systeem in storing is geslagen. Je zou ook eens in het instructieboekje kunnen kijken als je dat nog niet gedaan hebt, want daar staan zulke dingen ook in uitgelegd.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar wellicht is er iets in het motormanagement stukgegaan? Je zou een andere ECU kunnen proberen. Probeer die vooral eerst met losgekoppeld codepaneeltje, want als die ECU uit een auto komt waar de startcode (op die manier) was uitgezet, moet je het codepaneeltje in een andere auto niet gaan aansluiten. Dan zal de ECU geblokkeerd zijn met een onbekende code…
Controleer ook of de bedrading onder de kap misschien is aangevreten in de tussentijd of dat er stekkers gecorrodeerd zijn.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 juli 2021 09:26 PM
  [ # 4 ]

Bij sommige XM modellen kun je in plaats van de code intoetsen de volgende actie ondernemen:
- sleutel in contact en auto op contact zetten
- meteen daarna de knop op de sleutel indrukken waarmee je normaal gesproken de auto ontgrendelt
- auto starten

Als het rode lampje brandt betekent dat dat de startbeveiliging actief is. Ik kan eventueel de desbetreffende bladzijden voor je plaatsen uit het instructieboekje, daar staat dit trouwens niet in.

Wat gebeurt er trouwens als je probeert te starten? Normaal draait de startmotor en hoor je een pieptoon tijdens het starten als het alarm er nog op zit.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 juli 2021 12:02 AM
  [ # 5 ]

Ik meen me van mijn Xantia Turbo CT te herinneren dat het rode lampje daarbij inderdaad ook bleef branden als de auto op contact stond, totdat de goede code ingevoerd werd. Wellicht doet de startonderbreker gewoon netjes zijn werk, maar zijn de knopjes van het codepaneeltje gewoon een beetje gaar? Dan zou hij daardoor de toetsen die je indrukt niet registreren.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 26 juli 2021 07:23 AM
  [ # 6 ]

Wat is het bouwjaar en welk type? Er zitten wat verschillen in de verschillende jaargangen.

Denk dat de startblokkering geen contact + krijgt, oid.

Waar woon je?

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 27 juli 2021 07:38 AM
  [ # 7 ]

Hallo allemaal

Dankjewel voor jullie reacties en leuk dat je wil helpen!

Ik reageer even op enkele dingen die jullie al voorstellen:

- het is alleen het rode lampje dat brandt. Het groene lampje niet. Ze branden ook noet beide samen en het rode lampje gaat niet flikkeren als ik het contact opzet.

- ik wil zeker onderzoeken of er stekkers zijn gecorrigeerd, maar wie kan me zeggen welke stekkers dat precies zijn?

- als ik probeer te starten zonder de code in te tikken, gebeurt er niets: geen pieptoon en de startmotor draait niet. Soms begint een ventilator in de motor te draaien, maar ik weet niet of het die van de motor zelf of van de airco is.

- de centrale vergrendeling werkt niet meer, zo blijkt. Het werkt dan ook niet dat ik de auto met de knop op de sleutel ontgrendel en dan snel probeer te straten zonder de code te moeten intoetsen. Dat lukt wel bij mijn eigen XM.

- Het gaat om een XM Turbo CT automaat. De eerste inschrijving was februari 1995.

- De auto staat in België, Mol. Als iemand toevallig tijd en zin heeft om eens te komen kijken, geef maar een seintje!

Nogmaals dankjewel voor jullie suggesties!

Groeten!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 27 juli 2021 12:26 PM
  [ # 8 ]

Hier is meer aan de hand, want je startmotor zou zelfs met vergrendelde startbeveiliging gewoon rond moeten draaien. Even om het uit te sluiten: heb je er niet gewoon een hele brakke accu in zitten? Toch niet degene die er acht jaar geleden uit gehaald is hè? Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 27 juli 2021 12:33 PM
  [ # 9 ]

Hallo

Inderdaad, vreemd probleem. Maat aan de accu ligt het niet, denk ik. Ik heb er de accu ingezet van de XM waar ik dagelijks mee rijd, dus die is volgens mij toch goed genoeg. Mijn dagelijkse XM doet het er perfect mee. Daar zou het dus niet aan liggen, denk ik. Maar inderdaad vreemd dat de startmotor niet rond gaat bij het starten…

Vriendelijke groeten

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 27 juli 2021 01:50 PM
  [ # 10 ]

Is de schakelaar van de automaat die neutraal of P registreert wel in orde.
Geen ervaring met automaten, maar dacht dat tie de startmotor blokkeert.

Jaap

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 juli 2021 07:57 AM
  [ # 11 ]

Het niet rondgaan van de startmotor heeft inderdaad niets van doen met een weigerende startblokkering. Het lijkt erop dat er sprake is van 2 problemen.

- Eerst maar eens controleren of er genoeg stroom is. Accu vol en van goede kwaliteit? Alle zekeringen heel?
- Dan eerst het probleem van de startmotor die niet rondgaat oplossen. Je weet dat deze alleen rondgaat in stand P en N van de automaat? Wanneer de startmotor toch weigert, er zit een relais achter de linker koplamp, even voelen of die wel schakelt. Zo niet, contacten schoonmaken en/of relais vervangen. (standaard 4 polig automotive relais)
- Dan de startblokkering, wanneer die nog steeds weigert dan daarvan de stekker doormeten of een aantal dingen wel “aankomen”. Ik kom er nu even niet aan toe, maar vanavond post ik even op welke pin wat te meten zou moeten zijn.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 28 juli 2021 05:28 PM
  [ # 12 ]

Beste forumdiscussie

Dankjewel Jaap, ik heb er ook al aan zitten denken: er is inderdaad ook een relais van de automaat die starten alleen mogelijk maakt in P of N. Maar ik weet niet precies waar die relais zit. Starten probeer ik i derdaad alleen in P of N.

Zoals ChrisB zegt, lijkt het me een elektrisch probleem:

- als ik het contact opzet, brandt alleen het lampje van de accu. Andere lampjes zoals oliedruk, water etcetera lichten niet op.

- het lampje dat de stand van de automaat aangeeft licht ook niet op.

- ik hoor de brandstofpomp ook niet zoemen

- het rode lampje van het klavier van de startcode blijft knipperen en gaat niet permanent branden bij het aanzetten van het contact.

ChrisB, boven de linkerkoplamp bevinden zich vier relais. Het zijn vier kubusvormige zwarte blokjes. Zou daar de schuldige kunnen tussen zitten?

Ik hoor heel graag weer van jullie!

Dankjewel voor jullie hulp en suggesties!

Vriendelijke groeten

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook