4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
DS voor op het water
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 09 augustus 2021 09:49 AM
  [ # 46 ]

Die zijn er nooit in bruin-leer / Pallas geweest, toch?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 augustus 2021 11:07 AM
  [ # 47 ]

Nee, in stof, familiale etc. Er is geen “Break Pallas” gemaakt en voor zover ik weet kon je geen Break krijgen met leer bij Citroen, dan moest je naar Chapron of een bekleder.
Maar ze zijn wel makkelijk te bekleden. Koop een oude stoel met gescheurd leer op de randen, dan heb 3 stukken die je kunt gebruiken.
Je hebt niet perse de strapontins van een DS nodig, want je moet ze toch anders vast zetten. Kijk eens op leboncoin.fr en zoek naar strapontins in “voitures” dan vindt je er wel en ook de ideeën hoe die zouden kunnen zijn. Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 09 augustus 2021 11:32 AM
  [ # 48 ]

Dank je, ga ik daar eens kijken! Voor de looks zou het fraai zijn om het zelfde motief leer (bruin met bies) te kunnen aanhouden.

Qua techniek/motorisering neig ik nu toch naar een electro conversie te gaan. Het hebben en werken met hoge amperages in mijn boot staat mij nog wat tegen, maar gek genoeg hebben de stoelen nu de overhand genomen in de plannen, liever comfort dan planeren (als dat er ooit al in zou kunnen zitten). Routes die ik nu vaar zijn veelal polder werk waar we in het kader van wal-behoud maximaal 6 km/u mogen varen. Voor als nog probeer ik de opzet van de onder de bun geplaatste BBM te hergebruiken. M.a.w. het blok gaat uit de BBM, daar waar ik de overbrenging nog kan blijven gebruiken. Dat scheelt mij een conversie naar inboard met bun halverwege de boot en dito aandrijving door de romp heen. Accu’s kan ik dan plaatsen onder/achter de bank voor voor ideale gewichtsverdeling. Uitwerking volgt nog…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 augustus 2021 11:50 AM
  [ # 49 ]

Dat lijkt me een goed plan, zo’n E-conversie, speciaal als je toch niet snel mag en wil.
Gewicht van de batterijen lijkt me iets dat je moet bestuderen.
Hoge amperages zijn geen probleem, hogere spanning wel. Ik denk dat je moet proberen 48 volt te gebruiken, dat scheelt een hoop technisch eisen , maar dan heb je voor een 10KW motor ( 13.5 pk netto, maar in de realiteit doet dat even veel als een 20PK of meer motor omdat je een elektromotor makkelijker op vol vermogen gebruikt) al 200 ampere nodig, en dus kabels van 50 mm2 of meer. Die vindt als laskabel vrij gemakkelijk. Maar je moet dan ook op zoek naar een motorregeling en een manier om de accu’s te laden.
Als je boven de 48 volt komt heb je andere strengere eisen aan je elektrische installatie. ( In theorie zou je tot 120 volt gelijkstroom kunnen omdat als ELV te doen, maar er is veel meer 48 volt materiaal op de markt als 120 volt…)
Succes, dat wordt nog een extra project !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 11 augustus 2021 09:26 AM
  [ # 50 ]

Dank voor de uitleg en advies. Veiligheid gaat wat mij betreft altijd voorop. Ook één van de redenen om niet voor een benzine-inboard te kiezen. Op marktplaats kom je nog wel eens bootjes tegen die brand hebben gehad door vonk+benzinedamp. Onlangs ook weer een kajuitbootje in het nieuws met verschrikkelijke gevolgen. Ooit geïnspireerd geraakt door de heren van Myth Busters die een een conversie al hebben gedaan.

Ik zal ook even moeten nagaan of het huidige staartstuk de kracht en snelheid van de inputshaft een beetje kwijt kan. Misschien wel iets nodig met een iets kleinere overbrenging zodat de elektrische motor wat minder toeren hoeft te draaien.

Enfin zoals je zegt een heel nieuw/extra project voor in de wintermaanden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2021 11:41 AM
  [ # 51 ]

Toeren is nou net dat waar je bij een elektromotor geen rekening mee hoeft te houden. DIe gaan makkelijk tot 20.000 rpm. Je zal eerder een reductiebak moeten hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 11 augustus 2021 11:54 AM
  [ # 52 ]

Ik doelde meer in het kader van geluidscomfort bij lage toeren. In Aalsmeer eens op de Westeinde-plassen gevaren met een inboard electro bootje van een meter of 6. Dat viel mij bij lage toeren nog wel mee, bij hoge toeren begon dat ding toch te gieren. Op zulke momenten zit ik dan nog liever met het geluid van een conventionele BBM.

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 19 augustus 2021 02:54 PM
  [ # 53 ]

Inmiddels begrepen dat trekkracht uit lage toeren vooral over het amperage van de elektromotor gaat, wat in zekere zin inefficient is en bovenal redelijk wat warmte genereerd. Beter de toeren te gebruiken waar het vermogen over het voltage gaat en je dit probleem niet hebt. Een reductiebak is inderdaad dan op z’n plaats @bogaard77 . Ik zal eens kijken wat de reductie ratio is van het staartstuk van de Yamaha.

Ik berust mij even op de uitleg van Anne van New Electric: https://youtu.be/7zz3H0pSQ4Q

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2021 06:05 PM
  [ # 54 ]

Ik heb niet het hele filmpje gezien, maar het vermogen is simpelweg het product van de stroomsterkte en de spanning. Dat is dan het opgenomen vermogen. P=VxI.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 06 september 2021 04:26 PM
  [ # 55 ]

zo eenvoudig werken electrisch aangedreven auto’s/boten niet. Dat zijn frekwentiegestuurde motoren. Simpel gezegd: 3-fase motoren gevoed door een ‘in stukken geknipte’ gelijkstroom. Zie schema hieronder, de gelijkrichter (net als bij onze dynamo) is niet nodig bij (gelijkstroom) batterijen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 september 2021 07:38 PM
  [ # 56 ]

Ah, net zoiets als pulsbreedtemodulatie?
Ik wist niet dat zoiets ook bij grote vermogens gebruikt werd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 06 september 2021 07:43 PM
  [ # 57 ]

Juist bij grote vermogens omdat de halfgeleiders dan of vol geleiden of juist niet. Daarmee dus minimale vermogensverliezen. De Rds-on bij vermogens FETs is de afgelopen jaren enorm veel lager geworden en daarin zit nog steeds de grootste innovatie.

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 07 april 2023 12:39 PM
  [ # 58 ]

Zo even een update na 1,5 - 2 jaar. Vorige zomer lekker kunnen varen en er dus een gebruik seizoen van gemaakt ipv een project om de motorisering te veranderen. Wel ben ik sinds kort in bezit van twee DS Pallas voorstoelen in bruin-leer. De bank aan de voorkant bleek toch wat minder praktisch (over de leuning heen stappen etc). De stoelen hebben nog wat TLC nodig, gister de stoelen met zadelzeep schoongemaakt en vandaag in de was gezet. Echter nog wel wat donkere plekken op de zitting wat eigenlijk gewoon versleten is. Ik ben wat aan het afstruinen geweest om te kijken welk middel dat kan maskeren/repareren zonder dat het meteen harde plekken worden (een voorstoel die ik al had was van oorsprong zwart en naar bruin overgespoten/geverft maar is helemaal hard geworden). Maar misschien is dat wel een queste zonder einde/oplossing.

Ook ontbreken er nog twee rails voor horizontale verstelling. Volgens de verkoper van de stoelen (Oskar uit Amsterdam) gemakkelijk te vinden, maar via reguliere kanalen als marktplaats, FB Marketplace, Ebay kom ik ze nog niet tegen. Iemand hier die een setje heeft liggen? Ook heb ik nog een

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 08 april 2023 01:27 PM
  [ # 59 ]

Kijk voor het bijwerken van de stoelen even op colourlock.nl, die verkopen setjes waarmee je dat kan doen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 april 2023 06:34 PM
  [ # 60 ]

Leer is een natuurproduct dat slijt, ook door veroudering. Na een heel lang leven onder allerlei omstandigheden is het niet bijzonder dat er rimpels en scheuren ontstaan en dat het verhard. Ik denk dat een volledige renovatie (vervanging door nieuw) een oplossing voor jaren is. Neem dan ook het schuim mee. Geen natuurproduct maar evenzo gevoelig voor leeftijd.
Hier en daar repareren, invetten etc van leer is uitstel van executie. (Vergelijk de reclames van gezichtverzorgende crèmes).
Niets mis met uitstel , bij mijn interieur werkt het al jaren en is een onderdeel van “dans son jus”.

Een nieuw interieur is een geleefde auto ziet er m.i. ook niet echt mooi uit in het geheelplaatje.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook