citroen C3 koppakking vervangen, cilinders niet op BDP
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 03 september 2021 03:22 PM

Na een aantal jaren noodgedwongen weinig klussen nu weer een C3 I (1.4 TU 2009) aan het opknappen voor mijn partner ter vervanging van haar AX. De C3 lekte behoorlijk olie op de beruchte hoek tussen kop en blok.

Ik heb al meerdere keren een koppakking vervangen van een TU motor. Vanochtend lukte het me niet de blokkeerpen in het vliegwiel te krijgen. Na meerder uren proberen, met smallere pen proberen gat in het vliegwiel te vinden ook op ongeveer 1 a 2 tanden boven en een tand na het blokkergat op de nokkenas, lukte dat ook met hulp niet. Normaal gaat het vaak zo of met een paar minuten. Steeds iets aan de krukas (poeliezijde gedraaid). Daar leek een soort van markering wel uit te lijnen, als de blokkeerpen in het gat van de nokkenas paste. Na 3 uur besloten dat ik toch verder ging. De riem was wat slapper dan anders, maar zag er oké uit.

Na de kop te hebben verwijderd blijkt dat de 2 cilinders die normaal dan op het bovenste dode punt stonden nu niet op het BDP staan. De auto liep vooraf goed, vlot en zuinig ( TU 1360cc). Gisteren heb ik de auto een keer gestart (10 seconden) omdat ik het ruitje had opengelaten en deze niet meer dicht ging (enkele sensors al los en deed niets meer op contact, toen kwam er wel melding ecomodus en ruitje ging weer dicht. Ik denk dat toen of met het verdraaien van de krukas de riem toch iets versprongen is.

Geen afdrukken kleppen etc. Wat nu te doen, bussen klemmen met doppen en oude rekbouten (na schoonmaken gaten) en dan iets draaien naar BDP en opnieuw proberen vliegwiel gat te vinden?

Of moeten cilinders wel zo staan (zie bijlage) bij de nieuwere TU-blokken?

Afbeelding Bijlagen
onderblok_cilinders_niet_op_BDP_TU_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 03 september 2021 03:31 PM
  [ # 1 ]

Heb je linksom gedraaid?

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 03 september 2021 03:39 PM
  [ # 2 ]

Voorzichtig naar BDP draaien en vliegwielgat proberen te vinden achter oliefilterhuis…

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 03 september 2021 03:48 PM
  [ # 3 ]

Dank voor je snelle reactie.
Toen de blokkeerpen op de nokkenas paste eerst in de versnelling (4) en dan een beetje gewiebeld (werkte eerder vaak goed) nu niet. Daarna eerst met de richting mee gedraaid, na na veel pogingen ook iets de andere kant op (max ong. halve tand/ tand van de riem).

Ik ga de bussen goed klemmen en dan voorzichtig naar BDP draaien en gat vliegwiel passend krijgen.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 03 september 2021 03:55 PM
  [ # 4 ]

very good

Vergeet niet de klepspeling af te stellen!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 03 september 2021 06:30 PM
  [ # 5 ]

Klepspeling ga ik zeker controleren!
De kop lijkt vlak maar dat ga ik nog controleren met een goed rij en anders wordt die ook gevlakt en natuurlijk verse waterpomp met distributieset en nieuwe pakkingen.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 11 september 2021 12:21 PM
  [ # 6 ]

Na het blokkeren van de bussen de cilinders op BDP gezet en pin vliegwiel paste. Na de montage van de cilinderkop en nieuwe distributie paste de pin ook meteen na de motor een aantal omwentelingen te hebben gedraaid.

Distributie was ruim een jaar geleden nog vervangen incl. waterpomp en spanrol, maar er was wel motorolie op de riem gelekt door de lekke koppakking. Alles toch vernieuwd.

Volgende klus meld zich alweer aan koppeling slipt af en toe en gaat een beetje zwaar voor zo een lichte motor.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook