Berlingo dangel 2010 probleem van 2x4 naar 4x4
MichielRP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-11-2021

Gepost: 04 november 2021 10:55 AM

Goedemiddag, Dank voor het toelaten op het forum.
Ik heb een aantal weken geleden een Citroen Belingo Dangel 4x4 gekocht uit 2010 met 125.000 km op de teller.
De auto doet het perfect tot nu toe. Hij heeft net een grote beurt gehad waar ook de distributieriem vervangen is.
Nou kwam ik van de week erachter dat de 4x4 niet inschakelt.
Ik stond op een weiland met een trailer erachter in de 4x4 auto stand(licht op de knop zoals het hoort), maar het vermogen bleef naar de voorwielen gaan.
Ik heb al gekeken naar het vacuum er lijkt genoeg vacuum naar de vacuumkamer te gaan. De volgende stap is om de vacuum kleppen te testen.
Heeft iemand anders nog een idee wat het zou kunnen zijn.

Dank en groet,

Michiel

Profiel  
 
Gepost: 04 november 2021 11:41 AM
  [ # 1 ]

Doet de visco het wel?

Profiel  
 
MichielRP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-11-2021

Gepost: 04 november 2021 11:44 AM
  [ # 2 ]

Weet ik niet zeker. hoe kan ik dat checken?

Profiel  
 
Gepost: 04 november 2021 11:46 AM
  [ # 3 ]

Dat weet ik dan weer niet precies. Er staan hier twee van die Dangel-apparaten in de straat (Jumper 2004 en Expert 2020), maar voor de technische vragen moet ik naar de buurman (eigenaar) en die is momenteel op vakantie. Ik heb begrepen dat de visco’s hard kunnen worden, maar dan schakelen ze juist niet uit. Hoe het precies werkt, sorry, geen idee.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 november 2021 04:30 PM
  [ # 4 ]

Ik kan volgende week zaterdag voor je kijken of daar een TSB over bestaat.
Daarvoor heb ik dan wel de laatste 8 cijfers/letters van de VIN nodig.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 november 2021 07:23 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels de VIN ontvangen.

Na ingeven daarvan op Service.Citroen, kom ik op een 1.6 HDi Berlingo, met een gewone voorwielaandrijving.
Niks 4x4 ohh

Oftewel, klopt hier iets niet?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
MichielRP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-11-2021

Gepost: 04 november 2021 07:46 PM
  [ # 6 ]

Vreemd als ik naar andere dangels kijk staat het ook niet op het kenteken.
Of is er een losse vin? Er zitten nog wel andere registratienr onder de kap van dangel

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2021 08:45 PM
  [ # 7 ]

Zo’n Dangel heeft en een “vaste verbinding”, een vork om de achterwielaandrijving in te schakelen. Die moet “ingaan” als je de schakelaar van de 2 naar 4 wiel aandrijving aanzet. Er zit tussen een “aparte” tussenbak in.
Daarna is het de Visco koppeling die bepaald of er vermogen naar de achterwielen gestuurd wordt. Naast de tussenbak een achterwielaandrijving zit er ook een speciale versie van de ESP in om dat goed te regelen.
Doen je achterwielen überhaupt iets, of leveren ze geen vermogen ?
Autrans heeft de Nederlandse vertegenwoordiging van Dangel: Ik geef je daar meer kans dan bij een Citroen dealer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MichielRP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-11-2021

Gepost: 04 november 2021 08:51 PM
  [ # 8 ]

Ze lijken geen vermogen te krijgen.
Ik heb al contact gehad met autrans. Ze geven aan dat de citroen dealer contact met hen kan opnemen. Ze doen zelf geenonderhoud meer blijkbaar. Iemand een goede garage in de buurt van Rotterdam?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 november 2021 10:20 PM
  [ # 9 ]
MichielRP schreef:

Vreemd als ik naar andere dangels kijk staat het ook niet op het kenteken.
Of is er een losse vin? Er zitten nog wel andere registratienr onder de kap van dangel

Wordt die Dangel door Citroën zelf gemaakt, of wordt een standaard Berlingo later aangepast?
In dat geval is dat via de VIN niet terug te vinden, daar wordt alleen aangegeven hoe hij uitgevoerd was toen hij de fabriek verliet.

Ik ken dat ook van de Carlsson uitvoeringen van de C5’s.
Als ik daarvan een VIN ingeef in Service.Citroen, komt er een “gewone C5” tevoorschijn. Zó verliet hij de fabriek, alvorens door Carlsson aangepast te worden.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 november 2021 10:45 PM
  [ # 10 ]

Uit dit verslag wordt duidelijk dat de Dangel de fabriek verliet als gewone Berlingo, en later omgebouwd is.

En dus zal via de VIN, die in de fabriek toegekend wordt, alleen de status af fabriek te zien zijn.
Via de fabrieksdocumentatie zal dan ook niks te vinden zijn over de tussenbak en viscokoppeling. Waar die componenten vandaan komen is daarmee niet duidelijk.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2021 06:07 AM
  [ # 11 ]

Die componenten komen van Dangel, da’s niet zo moeilijk. Dangel is een zelfstandige onderneming die standaard auto’s ombouwt tot 4x4 voertuigen. Dat doen ze al sinds de jaren zeventig (Peugeot 504 and so on). Ze passen de bak aan en voegen daar een tussenbak, visco en eventueel sper aan toe. De bodemvrijheid wordt vaak ook verhoogd en bij de moderne auto’s uiteraard ook de elektronica.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 november 2021 09:52 AM
  [ # 12 ]

Het betekent daarmee dat je voor verdere info en hulp helemaal afhankelijk bent van Dangel.
In de CitDocs is er immers niets over te vinden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook