Warmlopen CX 25 GTI
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758

- 2CV 6
Gepost: 07 april 2006 09:26 PM

Goedenavond,

Ik heb sinds een paar maanden een CX 25 GTi en tot dusver naar volle tevredenheid. Vanmiddag echter zag ik de temperatuurmeter oplopen tot ver over de 90 graden. Snel de kachel vol open gezet dus en zodoende onder het kookpunt thuisgekomen. Daar even een snelle check gedaan (zekeringen, stekkers van de fans etc.), maar dat lijkt op het eerste gezicht allemaal OK. De fans slaan echter niet aan, waardoor de temperatuur oploopt. Waar kan dit aan liggen en waar zit de temperatuursensor (mogelijk defect)?

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 08 april 2006 12:29 AM
  [ # 1 ]

Oplopen temperatuur is bij veel CX’ en (GTi, ook de mijne) een voorkomend iets, bij een continue snelheid zou de temperatuur op 88 à 90 graden moeten blijven hangen, bij een stoplicht kan het dan wel oplopen tot rond de 94 maar dan moet de fan gaan draaien.
Vaak voorkomend probleem is corrosie op de temperatuur sensor in de radiator, deze zit meen ik linksvoor (vanuit stuurpositie gezien) aan de radiator. Gewoon de bedrading volgen, halverwege de radiator (in de hoogte), als je voor de auto staat is dat dus de rechterkant .
Er zijn verhalen bekend van mensen (ik denk zelf een forummer) die de fan gewoon via een knop van binnenuit bedienen om van het gezeur af te zijn.

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten

- 2CV 6
Gepost: 08 april 2006 12:43 AM
  [ # 2 ]

Zal morgen eens naar die stekkers kijken. Heb gisteren een aantal stekkers los gehad en ingespoten met contactvet. Weet niet of dat van invloed kan zijn. Las zojuist dat het ook het relais kan zijn dat de fan aanstuurt in twee trappen. Is dat misschien een groen blokje waar een stuk of vier stekkers ingaan, dat vanaf het stuur gezien rechts naast de linker koplamp zit?

Profiel  

robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

Gepost: 08 april 2006 01:09 AM
  [ # 3 ]

als ik me niet vergis is dat je injectierelais, die de ontsteking en de brandstofpomp aanstuurt… De fans worden geregeld door een sensor die IN de radiateur geschroeft zit, met drie draden. Er gaat 1 stroom heen en 2 er weer uit. de zender regelt zelf bij weinig verhoging dat er 1 fan aangaat en bij veel temperatuurverhoging 2 fans. Ik heb zelf een cx gehad waar de stekker op de sensor was vervangen door losse stekkertjes voor een betere verbinding. Ook het einde van de draad kan door corrsie aangetast zijn. Dus stukje ertussenuit knippen en zelf een paar nieuwe stekkertjes eraan knijpen.  Je kan natuurlijk ook eerst eens testen of de sensor wel stroom krijgt, een van die stekkers moet bij contact aan een continue stroom leveren…

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten

- 2CV 6
Gepost: 09 april 2006 02:23 PM
  [ # 4 ]

De zaak was gisteren binnen vijf minuten gefixt. Het bleek een los contactje in de stekker op de temperatuursensor.  Stekkertje vervangen en de zaak werkt weer als vanouds.
Bedankt voor de reacties.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook