2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Vraag over kosten vervanging distributieset bij Citroën C3 2015:
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 december 2021 08:04 PM
  [ # 16 ]

Melding oliedruk gaat sowieso gepaard met een foutcode, welke foutcode dit nu juist is weet ik niet van buiten.

Vervolgens ga je met de foutcode op zoek naar een TSB (Technisch Service Bulletin) waarin beschreven wordt wat de oorzaak is en welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd.

De te lage oliedruk is het gevolg van een verstopte aanzuigzeef die gemonteerd zit op de oliepomp, verstopt door vezels van de in olie draaiende distributieriem. Vervolgens wordt het oliecarter gedemonteerd (stalen uitvoering altijd vervangen) en bekijkt men de staat van de olie-aanzuigzeef..
Indien enkel verstopt; wordt het zeefje eruit gehaald, volledig gereinigd en terug gemonteerd. Distributieriem en dergelijke vervangen…
Indien de zeef is losgekomen door de zuigkracht van de oliepomp; moet de oliepomp vervangen worden, dus motor en versnellingsbak eruit etc. MAAR!! Alvorens dit te doen moet er ook een exacte meting gedaan worden op de nokkenaslageringen met een speciale materie om de mate van speling vast te stellen; indien dit binnen de tolerantie ligt wordt dus de oliepomp vervangen, indien buiten de toleranties wordt het een nieuwe motor!

Weet niet hoe het zit met de garantie van de TS… Maar na 100.000 km is er geen tussenkomst meer geloof ik en ook maar tot een bepaald aantal jaren.
Dit zal de TS moeten navragen bij zijn dealer.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 29 december 2021 08:05 PM
  [ # 17 ]

@ Citroensmgz

Er zijn technisch servicebulletins, maar dat gaat volgens mij online …, zie hier een voorbeeld van een Peugeot 308.

Ik weet niet of het bestand hier te openen is (pdf file), anders regel even kopiëren en in de Google zoekbalk plakken..


https://www.amtgarageforum.nl/public/topics/720495-p0014-nl.pdf

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 december 2021 08:39 PM
  [ # 18 ]

Groove: Ik geloof best wel dat PSA voor veel voorkomende fouten een “TSB” heeft, maar dan zou je toch van de garage verwachten dat ze iets meer informatie geven aan de klant dan alleen het voorstel om 1860 euro af te tikken.
Daarbij maak ik dan weer de opmerking: Als het probleem bekend is dan is het duidelijk een verborgen gebrek: Je mag er tegenwoordig toch echt wel van uit gaan dat een motor ruim meer dan 100.000 meegaat, ook als er geen garantie meer is.
Dat blijkt ook wel uit de modificatie in 2017 aan de EB motoren.

Lucky: Een foutmelding uitlezen is geen analyse: Hoe vaak zien we niet dat er een aantal fouten uitgelezen worden en er zonder analyse een aantal onderdelen vervangen worden. Met een beetje geluk is het probleem dan opgelost, of niet, maar de rekening is vaak gepeperd.
Staat ook in je geposte TSB: Als je een P0011 en P0014 krijgt en je hebt geen verstopte nokkenasverstellers door deeltjes van de tandriem dan moetje de procedure niet volgen. De dealer wordt hier op het goede pad gezet/gehouden.

Wat we hier weten: In eerste instantie krijgt de TS een melding olie bijvullen: D.w.z. dat het oliepijl in de buurt van het minimum niveau komt. Hij vult olie bij. Dat heeft voor mij weinig met gebrek aan oliedruk te maken maar met olieverbruik, dat is normaal bij een EB.  Een week erna “stop” geen oliedruk meer. Ik ga er vanuit dat er in die week geen duizenden kilometers gereden zijn die het olieverbruik zouden verklaren.. De enige link is de olie: Ik zou dan denken aan een “spontaan” hoger verbruik, bijvoorbeeld door lekkage, beschadiging van het carter, een paar vastzittende zuigerveren etc, zelfs als ik weet dat die EB problemen met de tandriem hebben. 

Jozef21: Wat heeft de garage je verteld ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 december 2021 09:18 PM
  [ # 19 ]

Oliedruk valt weg door volledig verstopte oliezeef met als oorzaak de distributieriem.

Dus mijn conclusie is; ofwel is bij het laatste onderhoud geen of een slechte controle gebeurd van de distributieriem…
Ofwel is het onderhoudsinterval ferm overschreden geweest door de TS.

In ieder geval heb je idd recht op veel meer uitleg van de dealer! Daar ben ik het volledig mee eens.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 december 2021 09:28 PM
  [ # 20 ]

@ Citroensmgz

Helemaal niet!!

Momenteel wagen binnen met amper 50.000 km op de teller 1.2 Turbo; binnengekomen met motorstoring, oorzaak distributieriem.
Wagen terug buiten gezet, 2 weken geleden terug binnen gereden om de distributieriem te vervangen, wagen is zelfs niet meer binnen geraakt want bij het starten is er net één tand te veel losgekomen en over en uit…
Dus nieuwe motor of cilinderkop demonteren, kleppen vervangen etc…

Dusja??

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 december 2021 09:41 PM
  [ # 21 ]

Mijn tips voor 1.2 turbo:

*altijd de voorgeschreven olie gebruiken met de juiste specificaties!
*tank kwalitatief goeie benzine
*en mss nog het allerbelangrijkste; respecteer de onderhoudsintervallen en zeker geen 20.000 km met dezelfde olie, maximaal 15.000 km!!

En dit terzijde; BoxerIII en JumperIII 2.0 of 2.2 HDI Euro 6 of 6.2 hebben dacht ik onderhoudsintervallen van 48.000 km…..
Doe dit zeker niet want neem van mij aan dat het oliecarter leeg zal zijn tegen 40.000 km en dit zul je enkel merken als het al te laat is..

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 30 december 2021 11:32 AM
  [ # 22 ]
Jozef21 schreef:

onderstaand een offerte van de garage voor het vervangen van de distributie set etc.
Lijkt mij heel erg veel maar ik kan dat helaas niet goed beoordelen.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Diagnose tarief: uitlezen en 0,5u diagnosetijd.  65,70
Distributieset vervangen-motor onderhoud 695,80

Olifilter 2x     35,28

Motorolie Quartz ineo effciency FDE 7x       122,50

In de offerte staat 2 x oliefilter en 7 x (liter) motorolie, je zou zeggen en denken dat deze motoren gespoeld worden…., om bepaalde vervuiling eruit te krijgen..… ??

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 december 2021 02:18 PM
  [ # 23 ]
Groove schreef:

@ Citroensmgz
Dusja??

Dat je bij een Citroen garage werkte had ik al door, die EB2 motoren zijn dus op z’n minst erg gevoelig. Ik heb vertrouwen in jouw diagnose voor jouw klanten, maar dat helpt de TS niet en van hem horen we niks meer.
Je aanbevelingen voor de EB2 zou iedereen ten harte moeten nemen.

Ik persoonlijk vind dat een duidelijk verborgen gebrek, motoren die bij 100.000 of zelfs de helft kapot lopen. Ik beveel dus iedereen aan dat ook zo te melden aan de garage of PSA en de gepaste actie te ondernemen.

Voor dit specifieke geval:  Ik wacht op verdere informatie van de TS.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jozef21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-2021

Gepost: 02 januari 2022 04:22 PM
  [ # 24 ]

Dank allemaal voor jullie reacties, berichten en tips zover!

De C3 heeft ca 105.000 km gelopen en is altijd normaal in onderhoud geweest bij de dealer waar ik hem ook gekocht heb.
Ik heb zelf ook af en toe olie moeten bijvullen en dan heb je op reis niet altijd precies de juiste olie ter beschikking. Dus ik heb in de loop van de jaren enkele keren een kleine hoeveelheid olie bijgevuld met iets andere specificaties. Maar elke keer bij de garage heeft hij als het goed is de juiste olie gekregen.
De garage zegt inderdaad dat de distributieriem (deels) opgelost is en dat de hele motor nu 1x helemaal schoongespoeld moet worden met de juiste olie en daarna opnieuw gevuld. Vandaar 2 x olie + filters.

Ik hoor met name vragen of de auto altijd goed onderhouden is geweest en altijd de goede olie heeft gehad.
Ook over de juiste, toe te passen olie heb ik een opmerking gezien. Je kunt een discussie voeren over de prijs van de olie, maar zelfs als je die voor de helft zou krijgen, scheelt je dat slechts ca € 70,- in de btw.

Maar ik begrijp van jullie ook dat het inderdaad mogelijk is dat de distributieriem deels opgelost is; filters etc verstopt heeft en daarom schoongespoeld moet worden. Dat is consistent met de uitleg van de garage.
Als dat inderdaad een van de kwetsbare plekken van deze motor is, is dat heel jammer, maar daar doe ik nu niets aan.

Dus raden jullie me aan om de auto zo te laten repareren of moet ik het anders / elders oplossen ?

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 04 januari 2022 07:41 AM
  [ # 25 ]

Ik vraag me af of de auto ook onder de terugroepactie valt … ?


https://www.autointernationaal.nl/2021/01/puretech-drama-psa-moet-220-000-autos-terugroepen/

Profiel  
 
Jozef21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-2021

Gepost: 04 januari 2022 08:16 AM
  [ # 26 ]

Als ik het goed lees, gaat dit artikel over Franse auto’s, maar het is mij niet duidelijk waarom dit voor de Nederlandse niet zou gelden. Duik ik nog even in, dank je voor de tip!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 januari 2022 09:03 AM
  [ # 27 ]

Dat is een Europa wijde terugroepactie, die is er gekomen onder druk van de Duitse Overheid, toen er een keer een stuurpomp uitviel werd dat als “gevaarlijk” gekenmerkt en is daarna als verplichte terugroepactie aangemerkt volgens de Europese regels. Dat kon PSA niet meer onder de pet houden. Geld dus voor ALLE EU landen. ( Die “Brusselse machine” doet ook nog goede dingen..)

Ik denk dat jouw C3 wel degelijk bij die terug geroepen auto’s hoort, dus als je daar niets van weet en niets van kunt vinden dan heb je een belangrijk extra drukmiddel tegen Citroen NL om je een goede tegemoetkoming te geven ! Citroen NL had de verplichting je daarvan op de hoogte te brengen, en omdat je eerste eigenaar bent, of al sinds 2015 “bekend” bent had je dat aangeboden moeten krijgen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 januari 2022 10:12 AM
  [ # 28 ]
Citroensmgz schreef:

Dat is een Europa wijde terugroepactie, die is er gekomen onder druk van de Duitse Overheid.

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10002416

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 04 januari 2022 09:12 PM
  [ # 29 ]

Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - reminrichting
Omschrijving defect De vacuümpomp, welke de rembekrachtiger bediend, kan mogelijk beschadigd raken en onvoldoende goed gaan functioneren. 

Materiële gevolgen Door vuil afkomstig van de distributieriem kan de vacuümpomp verstop raken waardoor deze onvoldoende opbrengst geeft en defect kan gaan met als gevolg dat dat de rembekrachtiging niet of minder goed werkt. Hierdoor zal het rempedaal met meer kracht bediend moeten worden.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade

Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De werkzaamheden bestaan uit hetcontroleren van de distributieriem, de oliepomp en het updaten van software.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet (Nog) niet bekend


Opmerkingen RDW Geen

Is bij RDW ook bekent, zie terugroepregister RDW….  Citroen …  even doorbladeren dan kom je distributieriem ook tegen.


https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx

 

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook