Stekkers kabelboom identificeren - Xsara 1.6 8V (type 1)
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 06 april 2022 08:14 AM

Hallo Xsara-adepten,

Ik ben bezig om een Xsara 1.6 TU5 motor met grijs kleppendeksel (8 klepper, laatste type) in een Peugeot 205 te bouwen. Omdat ik geen donorauto heb maar enkel de motor en kabelboom, wil ik de stekkers op de kabelboom identificeren. Ik heb de diagrammen tot mijn beschikking (Haynes o.a.), maar deze gaan voornamelijk over het motortype met het zwarte deksel.

Volgens mij is het grootste (elektronische) verschil van deze motoren dat het zwarte deksel TU5 een Bosch MP5.2 injectiesysteem heeft en het grijze type een Bosch MP7.2. Omdat ik zeker wil weten welke componenten er aan de kabelboom zitten, heb ik foto’s gemaakt van de stekkers en ben ik op zoek naar hoe deze zijn aangesloten op de auto.

De zaken waar ik over twijfel:
1. De twee ronde stekkers (foto 1); zijn deze beide aangesloten op het schutbord en gaan ze naar het interieur?
2. De zwart/blauwe rechthoekige stekker met rode hefboom (foto 2 en 3); is deze aangesloten op een klein relaisdoosje of is dit de stekker naar de zekeringkast in de motorruimte?

In de schema’s van Haynes staat dat de rechthoekige stekker naar de ‘Double relay module’ gaan. Dit kan natuurlijk ook een zekeringkast zijn met verwisselbare relais. Vandaar mijn verwarring. Alle stekkers die ik hier noem zitten overigens dichtbij de ECU stekker, welke volgens mij in een kunststof behuizing zit, tegen het schutbord.

Hopelijk kan iemand wat licht schijnen op deze vragen!

Foto 1: ronde stekkers

Foto 2: rechthoekige stekker

Foto 3: rechthoekige stekker

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 april 2022 05:01 PM
  [ # 1 ]

Geen antwoord maar wel een herkenbaar gelijksoortig vraagstuk. Ter verluchtiging.
https://www.youtube.com/watch?v=i_17hnoa7Jw

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 april 2022 11:19 AM
  [ # 2 ]

Hallo:

Ik vraag me af wat je echte vraag is:
- Je hebt een tu5 motor met een kabelboom voor een MP7.2 , maar niet de Bosch ECU.
- Je wilt die TU5 plaatsen in een auto die al een tu5 heeft met een MP 5.2 ( de 206)
Hoe zou ik dat aanpakken:
Je neemt het “kale blok” zonder kabelboom, en kijkt dan hoe je de kabelboom van de originele TU5 op de sensors kunt aansluiten. Eventueel neem de sensoren van de 206 TU5 daarvoor.

Ik denk dat je zonder een bijzonder uitgebreide kennis van de MP7.2 inclusief schema’s van Bosch het heel moeilijk gaat rijgen om een Mp 7.2 aan het praten te krijgen in een auto die een MP5.2 heeft. Maar dan had je niet gevraagd naar de stekkers.
Je kunt natuurlijk die kabelboom van de MP7.2 uit elkaar gaan halen en die kabels dan proberen te verbinden met een MP 5.2 ecu: Maar hoe weet je dan dat die opnemers etc allemaal werken, de goede waarde hebben etc ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 april 2022 09:54 PM
  [ # 3 ]
Jeroen Simons schreef:

Geen antwoord maar wel een herkenbaar gelijksoortig vraagstuk. (...)

Rolling Eyes Laughing

Citroensmgz schreef:

Hallo:
Ik vraag me af wat je echte vraag is: (...)

Excuses dat de OP niet helder is. Ter verheldering:
* Ik heb een Xsara 1.6 blok met MP7.2 injectie met bijbehorende kabelboom en ECU uit een sloop-Xsara
* Dit blok wordt ingebouwd in een Peugeot 205

Mijn vragen zijn:
* Weet iemand welk onderdeel is aangesloten op de rechthoekige stekker? Is dit een relais-blokje? Een foto of onderdeelnummer zou top zijn!
* Weet iemand of de ronde stekkers zijn aangesloten op het schutbord van de Xsara?
* Loopt er nog een stekker richting de zekeringen in de motorruimte vanuit de kabelboom? Of loopt deze eerst naar het interieur om vervolgens daar de kabelboom te ontmoeten?

Dit alles om een idee te krijgen hoe de kabelboom bij de Xsara is aangesloten. Ik hoop dat mijn vragen zo helder omschreven zijn.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 03 mei 2022 09:20 PM
  [ # 4 ]

Om ervoor te zorgen dat iemand in de toekomst nog iets aan dit topic heeft, even mijn bevindingen tot zo ver.

Inmiddels kunnen ontdekken dat de blauwe stekker is aangesloten op een dubbel relais. Dit kunnen de volgende onderdeelnummers zijn:

240107
240104

In principe lijken het dezelfde schakelingen. Aansluitingen zijn tevens hetzelfde. Deze relais zijn verantwoordelijk voor het brandstofsysteem en het injectiesysteem. Ze staan in contact met de botsschakelaar, om beide systemen uit te kunnen schakelen, mocht er een botsing zijn waargenomen.

De aansluitingen op de ronde stekkers heb ik (bijna) allemaal weten te identificeren. Relevant voor de motorwissel naar de 205 zijn de volgende kabels (met nummer en kleur):

100 Blauw starter
410 Paars Oliedrukschakelaar
1076 Oranje Dynamo signaal
401 Beige koelvloeistof sensor (1 kabel)
C17 120 Blauw brandstofpomp voeding
426 Rood ECU toerenteller
480 Beige ECU injectiesysteem waarschuwingslamp
CC4 Beige ECU geschakelde voeding via contactslot

 

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook