Cactus 1.2L Puretech verbruikt olie
Gelecactus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 12-06-2022

Gepost: 13 juni 2022 03:35 PM

Begin dit jaar heb ik een tweedehands Citroen C4 Cactus uit 2016 aangeschaft met 74000 km op de teller (Puretech 1.2 L motor met turbo). De vorige (en enige) eigenaar heeft ongeveer twee maanden voor verkoop nog een beurt t.w.v. 800 euro laten uitvoeren (heb de factuur erbij), en de auto zag er erg goed uit (nauwelijks gebruikerssporen), dus ik had veel vertrouwen in de aankoop.

Helaas bleek na ongeveer 3000 km ermee gereden te hebben, dat ik een liter olie bij moest vullen. Sindsdien heb ik dit nog een paar keer moeten doen, steeds na ongeveer 3000 km. Ik ben al bij de Citroen garage geweest en deze adviseerde me om bij de volgende beurt een motor flush te laten uitvoeren. Ik merk verder niks raars aan de auto en ben ik er heel tevreden mee op het olieverbruik na, maar ik maak me nu zorgen om de levensduur van de motor. Kan ik nog 3 a 4 jaren met deze auto vooruit, of is het een tikkende tijdbom en kan ik de auto het beste weer verkopen?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 13 juni 2022 05:26 PM
  [ # 1 ]

Vroeger was het pas een probleem als een auto meer dan 1 liter op 1000 km ging verbruiken. Dat duidde op verregaande slijtage en een muug blokske. De oorzaak kon liggen in harde klepseals, uitgesleten cylinders of bijvoorbeeld versleten of gebroken (olie-)schraapveren.  Op zich geen groot probleem om te verhelpen. Bij een moderne auto zijn de reparatiekosten van deze kwalen vaak wel hoog, vooral wegens arbeidsuren. Gezien de kilometerstand en staat van de auto lijkt me dit soort slijtage niet voor de hand liggend.
Als je nu 1 liter op 3000 km verbruikt denk ik dat dat wel aan de hoge kant is maar technisch niet verontrustend. Zolang je op tijd peilt en bijvult.
Met flushen heb ik zelf geen ervaring, maar dat lijkt me in deze een maatregel om een mogelijk vastzittende zuigerveer te “lossen”.  Wat je eerst zelf kunt doen:  Een keertje Duitse autobahn lekker op temperatuur komen (lees het oude rijden) is voor een motor niet ongezond, het nieuwe rijden is dat wel. Je kunt ook proberen of een iets dikkere kwaliteit olie minder verbruik oplevert. Tot slot kun je controleren of de carterontluchting open is (niet er aan zuigen maar blazen).
Zoals aangegeven, ik ben van de oude stempel dus wellicht komen er nog betere ideeën voor deze vraag.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2022 06:29 AM
  [ # 2 ]

Bij onze Cactus heb ik de afgelopen 80 duizend kilometer ongeveer een liter bij moeten vullen tussen de beurten door. Wel veel snelwegkilometers.

Deze motoren staan niet bekend om hun olieverbruik, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn. En zoals gezegd, een liter per 3000 is in algemene zin niet uitzonderlijk en/of verontrustend.

Flushen kan nooit kwaad, maar er is geen garantie dat daarmee het olieverbruik vermindert. Wel is het van belang de juiste olie te gebruiken: Total Ineo First 0W30. Gebruik géén dikkere olie!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2022 06:40 AM
  [ # 3 ]

En welkom op ons forum!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2022 07:20 AM
  [ # 4 ]

Welkom in de wereld van puretech 1.2, 1.6THP , VTi en TFsI motoren….... Sad

https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/


De PureTech-motoren van PSA worden sinds 2014 onder meer toegepast is de volgende modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel:

Peugeot: Peugeot 208, Peugeot 2008 SUV, Peugeot 308, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV, Peugeot Partner
Citroën: Citroën Berlingo, Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën C3 Picasso,Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso
DS: DS3 & DS4
Opel: Opel Crossland X
Cilinderinhoud: 1.2 ltr
Motorvermogen: 50, 60, 68, 75, 82, 96, 110 en 130 KW
Uitvoering: alle uitvoeringen

Oorzaak hoog olieverbruik

De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de oliezuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2022 10:21 AM
  [ # 5 ]

https://www.autofirst-willembakker.nl/werkplaats/puretech-motor

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 juni 2022 01:09 PM
  [ # 6 ]
2d schreef:

Wel is het van belang de juiste olie te gebruiken: Total Ineo First 0W30. Gebruik géén dikkere olie!

Bij niet turbo motoren wordt dat toch wel “aanbevolen” dikte 5w40 om het olieverbruik iets terug te brengen ofwel te maskeren Smile


Bij de turbo geladen motoren wordt het weer afgeraden idd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook